مدیركل نظارت بر اجرای استاندارد :

اتوبوس خبرنگاران ۷ سال به نمایندگی رجوع نكرده بود

اتوبوس خبرنگاران ۷ سال به نمایندگی رجوع نكرده بود

به گزارش بیمه خانه مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد اظهار داشت: اتوبوس حادثه دیده خبرنگاران از سال ۹۳ رجوع ای به نمایندگی های مجاز خودروساز برای دریافت خدمات خودرویی نداشته است.



به گزارش بیمه خانه به نقل از مهر، تیرماه سال جاری با حادثه آغاز شد؛ حادثه نخست در ارتباط با دوم تیر ماه بود که اتوبوس حامل خبرنگاران محیط زیست که برای تهیه گزارش از روند احیای دریاچه ارومیه عزیمت کرده بودند، در راه نقده واژگون شد و این حادثه منجر به فوت دو تن از خبرنگاران شد.
حادثه دوم هم در ارتباط با سوم تیر ماه و واژگون شدن اتوبوس حامل سرباز معلمانی بود که از مبدا زاهدان به مقصد آبادان در حرکت بود که در جاده یزد-دهشیر به دلیل نقص فنی به وجود آمده، با جدول وسط جاده برخورد کرده و واژگون می شود و بعد از واژگون شدن با یک دستگاه تریلی که در راه مخالف جاده پارک شده بود، برخورد می کند. این حادثه منجر به فوت ۵ تن از سرباز معلم ها شد.
با توجه به انتقاداتی که نسبت به کیفیت اتوبوس های حامل سرباز معلم ها و خبرنگاران همچون استفاده از لنت ترمز نامرغوب، خراب بودن کمربند ایمنی و … وارد بود، پیمان پیرایش مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی در سازمان ملی استاندارد در گفت و گویی با خبرنگار مهر، به سوالات عمده در مورد وضعیت کیفی اتوبوس ها پاسخ داد که این توضیحات در ادامه از نظرتان می گذرد.
علت حذف تجهیزات ایمنی، کمربند ایمنی، چکش شکستن شیشه و … از اتوبوس ها هنگام تولید و فروش به مشتریان چیست؟ آیا سازمان استاندارد، مراحل تولید خودرو را چک می کند؟
هیچکدام از تجهیزات مذکور از مراحل تولید و استانداردهای الزامی حذف نشده اند و علت فقدان آن در برخی از اتوبوس ها می تواند به دلیل قدیمی بودن اتوبوس و یا حذف آن از جانب بهره بردار باشد.
بدیهی است نظارت بر وجود تجهیزات مزبور طبق استاندارد ملی و بعد از آن صدور صورت وضعیت بر عهده ارگان های مربوطه است و باید از حرکت اتوبوس های فاقد تجهیزات یاد شده اکیداً ممانعت به عمل آید.
گفته می شود برخی سازندگان داخلی از قطعات نامرغوب مانند لنت ترمز یا جداره های اتوبوس در هنگام تولید استفاده می نمایند، آیا این مورد صحت دارد؟
لنت ترمز دارای استاندارد الزامی است و تولید و واردات آن به کشور منوط به مطابقت با استاندارد ملی است، درصورتیکه به صورت غیر مجاز به کشور وارد و یا فاقد پروانه کاربرد علامت استاندارد باشد، توزیع آن در کشور غیر قانونی بوده و در صورت شناسایی با متخلفان برخورد می شود.
در استاندارد ۷۸۱۵ استقامت کابین خودرو با سقوط بدنه از ارتفاع بر روی گوشه سقف خودرو سنجیده می شود که لازمه تأیید در این آزمون استفاده از مواد با سختی و استقامت مناسب و طراحی ساختار مقاوم در مقابل ضربه می باشد.
قطعه سازان قطعات استاندارد به عاملان فروش قطعه در بازار مصرف عرضه می کنند و تعمیرات اتوبوس ها با این گونه قطعات انجام می شود آیا این ادعا صحت دارد؟
چنانچه اتوبوس برای خدمات بعد از فروش به نمایندگی مجاز خودروساز رجوع کند، حسب آیین نامه پشتیبانی از مصرف کنندگان خودرو، خودروساز مکلف به تعمیر و تعویض قطعات مصرفی با قطعات اصلی و استاندارد است. اما شواهد از آن حکایت می کند که مالکان اتوبوس بعضاً از سایر مراکز خدماتی بهره گیری کرده و قطعات غیر اصلی را استفاده می نمایند.
حسب اعلام خودروساز در حادثه اخیر اتوبوس خبرنگاران، اتوبوس حادثه دیده از سال ۹۳ رجوع ای به نمایندگی های مجاز خودروساز برای دریافت خدمات خودرویی نداشته است.
لوازم یدکی پرمصرف از قبیل لاستیک شامل وارداتی و تولید داخل اکثراً از انواع مرغوب نیست؟ چرا سازمان ملی استاندارد هشدارهای لازم را به دستگاههای مربوطه همچون وزارت صمت نمی دهد؟
لاستیک خودرو دارای استاندارد الزامی است و تولید آن در کشور و واردات آن از مبادی رسمی مشمول کنترل و نظارت این سازمان است. با عنایت به جنبه ایمنی قطعه مزبور نظارت های ویژه ای در واردات کالا به ویژه در مورد سال تولید آن لحاظ شده است.
متأسفانه عدم کنترل و نظارت مناسب در حین بهره برداری مهم ترین عامل بروز عیوب فنی طی سالیان اخیر شده است به نحوی که در حادثه اخیر اتوبوس سربازان معلم در جاده یزد به دهشیر، علیرغم صدور صورت وضعیت توسط شرکت حمل و نقل، صاف بودن تایر خودرو یکی از عوامل ترکیدن تایر و از کنترل خارج شدن خودرو در حین سانحه بوده است.


منبع:

1400/04/14
10:06:33
5.0 / 5
294
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
بیمه خانه Bime khane