واکنش نماینده رییس جمهور به برداشت غلط از موضوع کشت شقایق الیفرا
به گزارش بیمه خانه، دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر به مباحث مطرح شده در رابطه با آزاد شدن کشت شقایق الیفرا و برداشت غلط بوجود آمده توسط بعضی از افراد در این رابطه هم عکسالعمل نشان داد.
به گزارش بیمه خانه به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر؛ نشست تخصصی معاونان، مشاوران، مدیران کل و دبیران شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استانهای سراسر کشور با عنوان «پیشگیری از اعتیاد، طرح تحولی درمان و مبارزه با کشت خشخاش» از بامداد امروز در مجتمع فرهنگی شقایق این ستاد شروع به کار کرده است. حسین ذوالفقاری؛ نماینده رییس جمهور و دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در این جلسه با اشاره به حضور یاوری در معاونت پیشگیری و درمان ستاد، اظهار امیدواری کرد با حضور و تجارب ایشان، شاهد رقم خوردن تحول در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد باشیم. وی به برگزاری دو جلسه با رییس محترم جمهور بعد از جنگ ۱۲ روزه اشاره و اظهار نمود: با وجود جنگ ۱۲ روزه رییس محترم جمهور دو جلسه با ما داشتند که نشان دهنده اهمیت موضوع است و ایشان خودشان در این زمینه (پیشگیری و درمان) صاحب نظر هستند. نماینده رییس جمهور و دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر یکی از اشکالات موجود در کشور را در حوزه اجماع نظرات دانست و اضافه کرد: ما باید در اعمال نظرات و تصمیم گیری به هم گرایی برسیم. ذوالفقاری، اقدامات صورت گرفته در گذشته در بحث ایجاد مراکز ماده ۱۶ و جمع آوری معتادان را برجسته دانست و اظهار داشت: زمانی در کشور شاهد تجمع معتادان در معابر و خیابان ها و حضور خرده فروشان بودیم، در آن زمان، کار جهادی درباره ی جمع آوری معتادان متجاهر و مراکز ماده ۱۶ صورت گرفت، نقطه استارت نقطه مهمی است، به همین دلیل ما نباید حین ارائه اقدامات خود، اقدامات صورت گرفته در گذشته را زیر سوال ببریم. وی تاکید کرد که حرکت ما همیشه و همیشه باید رو به جلو باشد و اظهار داشت: در حوزه درمان مقرر شده بود که طرح تحول درمان توسط وزارت بهداشت تهیه شود اما به هر علت این کار انجام نشد و ما فکر کردیم که خودمان باید به آن ورود پیدا نماییم. نماینده رییس جمهور و دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با تکیه بر این که کل طرح و بسته مسئله مبارزه، درمان، مصرف و پیشگیری باید با هم دیده شود، اضافه کرد: طرح ها باید یک هارمونی منظم داشته باشد و همه آنها نیاز به سیاست بالادستی دارند. ذوالفقاری با طرح این سوال که دستگاهها در جهت وظیفه ذاتی خود در پیش گیری از اعتیاد چه اقداماتی انجام می دهند؟، اظهار داشت: دستگاهها نه مبتنی بر بودجه که ما در اختیار آنها قرار می دهیم بلکه برمبنای وظیفه ذاتی و در حوزه وظیفه خودشان یعنی رویارویی با اعتیاد و موادمخدر مسئول هستند به همین دلیل باید برنامه های خودرا در این زمینه در اختیار دبیرخانه ستاد قرار دهند و اختصاص اعتبارات دستگاهها در مقوله پیش گیری از اعتیاد، به شرط تأیید دبیرخانه ستاد باشد. وی تاکید کرد: بحث پیشگیری باید فراگیر و پایدار باشد و به نحوی ریل گذاری شود که هر سال دنبال اقدامات برویم. نماینده رییس جمهور و دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر افزود: من نمی گویم دستگاهها در حوزه پیش گیری از اعتیاد قدم برنمی دارند اما باید بخش پیش گیری از اعتیاد آنها بررسی شود که حال چه اتفاقاتی در این زمینه و در برابر مسئولیتشان درحال روی دادن است. ذوالفقاری به بحث مشارکت های مردمی نیز اشاره نمود و اظهار داشت: در این رابطه نیز باید دقت داشته باشیم تا اقدامات در حوزه ملی و ستادی، نافی اقدامات انجمن های مربوطه به سمن ها و.. نباشد. در هر استان بطور مثال یک نفر مسئول خیرین آن استان می شود و ماهانه با آنها باید جلسه برقرار شود. وی به مباحث مطرح شده در حوزه تحول درمان نیز اشاره و اشاره کرد: در حوزه درمان، تحول درمان و سپس مدیریت مصرف با رویکرد درمان و کاهش لطمه مدنظر است. نماینده رییس جمهور و دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر خاطرنشان کرد: این طرح جدید نیست اما می خواهیم ساماندهی گردد، حال دنبال سطح بندی معتادان با شاخصهای مشخص هستیم و بعد سنجش مداخلات مربوطه با هر سطح مدنظر است بطور مثال گروهی از معتادان به هر علت قادر به ترک نیستند که باید مداخلات در ارتباط با آنها صورت گیرد. ذوالفقاری با انتقاد از تعدد کلینیک های ترک اعتیاد، اظهار داشت: چرا هر کسی در هر مکانی که خواسته، کلینیک برپار کرده یا چرا یک نفر هفت کلینیک ترک اعتیاد دارد چنانچه در بعضی از مناطق آلوده کلینیکی وجود ندارد. وی خاطرنشان کرد: باید ببینیم چه ساختار جدیدی برای کلینیک ها متناسب است، ضوابط واگذاری و انحلال این کلینک ها باید بازبینی، مجوزها در کمیته استانی بررسی و سپس در مرکز باید تعیین شود. نماینده رییس جمهور و دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر به مراکز ماده ۱۶ نیز اشاره و بیان کرد: در مورد ماده ۱۶ بنا داریم این مساله را در لایحه بگنجانیم، حال در هفت استان مراکز ماده ۱۶ وجود ندارد، شهرداری ها مسئول هستند به افراد بی سرپناه، سرپناه بدهند و درباره ی سرپناه برای معتادان بی سرپرست نیز وظیفه دارند. ذوالفقاری درباره ی مراکز امید و زندگی نیز اظهار داشت: مسیر درمان تا بازتوانی، بخش اشتغال، بخش اسکان و زندگی عادی، بخش خدماتی و بخش اداری، چیدمان جدید در مراکز امید و زندگی خواهند بود، بطور مثال فرد بعد از ورود به محل اشتغال دیگر ذهنش از اردوگاه الزامی بیرون می آید و در قسمتی ساکن خواهد بود که تمام بخش ها شامل کتاب خانه، محل اسکان، مرکز ورزشی و … در آن تعبیه شده باشد همین طور چیدمان باید به نحوی باشد که اگر در آینده معتاد متجاهر نداشتیم از این مراکز استفاده دیگری شود. وی تاکید کرد: با برقرار شدن تمام موارد مذکور، اگر معتادی در خیابان تجاهر به اعتیاد و مصرف ماده مخدر داشته باشد باید به زندان برود، یعنی اگر با وجود تمام موارد یاد شده یعنی مراکز امید و زندگی، ماده ۱۵، مدیریت مصرف و وجود سرپناه، اصرار به تجاهر اعتیاد در خیابان داشت و توسط پلیس بازداشت شد باید به زندان برود. نماینده رییس جمهور و دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در بخش پایانی اظهارات خود به مباحث مطرح شده درباره ی آزاد شدن کشت شقایق الیفرا و برداشت غلط به وجود آمده توسط تعدادی از افراد در این رابطه نیز پاسخ داد و متذکر شد: حال شرکتهای دارویی و وزارت بهداشت درباره ی تامین مخدرهای مورد نیاز برای تولید دارو به صراحت اعلام نیاز کرده اند و گفته اند در صورت عدم فکر دراین خصوص، سلامت کشور مورد خطر است. وی بیان کرد: حال عده ای به اشتباه و غلط می گویند که قصد دارند کشت موادمخدر را در کشور آزاد کنند چنانچه این برداشت غلطی است، در صورت تصویب موضوع مذکور در جلسه ستاد، در گام نخست کشت شقایق الیفرا و شاهدانه صورت خواهد گرفت البته باید متذکر شوم که شقایق الیفرا و شاهدانه توسط کشاورزان نیز قابل استحصال نیست.
منبع: bimekhane.ir
این مطلب بیمه خانه را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب بیمه خانه در این حوزه
کاربران بیمه خانه در مورد این مطلب چه میگویند؟