سردار هادیان فر:

خودروی ایمن و راه استاندارد در کاهش تصادفات و تلفات نقش دارد

خودروی ایمن و راه استاندارد در کاهش تصادفات و تلفات نقش دارد

رئیس پلیس راهور اظهار داشت: در صورتی که خودرو ایمنی کامل داشته باشد و راه هم دارای استاندارد باشد ابتدا از خطا و وقوع حادثه جلوگیری شده و در صورت وقوع حادثه کمترین صدمه به راننده وارد می شود.


سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در مارس ۲۰۱۰ مجمع عمومی سازمان ملل متحد طی قطعنامه ای سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ را دهه کنش و اقدام برای ارتقا ایمنی جاده ای با هدف تثبیت و سپس کاهش تلفات جاده ای اعلام نمود. وی ادامه داد: این قطعنامه از سازمان بهداشت جهانی و کمسیون های منطقه ای سازمان ملل با همکاری نهاد در ارتباط با ایمنی جاده ای سازمان ملل و سایر ذینفعان درخواست کرد تا برنامه جهانی این دهه را به مثابه سندی راهنما برای حمایت و اجرای اهداف این دهه تهیه نماید. رئیس پلیس راهور بیان نمود: در همین راستا روز هفتم اردیبهشت ماه به منظور فرهنگ سازی در جهت افزایش ایمنی راه ها و کاهش تصادفات بعنوان روز ایمنی حمل و نقل در تقویم کشور از جانب شورایعالی انقلاب فرهنگی انتخاب|شد. وی افزود: انتظار بر این است که این نامگذاری در تقویم سالانه می تواند به حساس سازی جامعه و مسئولین در مقوله ایمنی و تصادفات کمک کرده و با عملیاتی کردن راهکارهای تخصصی میزان حوادث ترافیکی کاهش پیدا کند. هادیانفر اظهار داشت: نگاهی کوتاه به حوادث رانندگی در دنیا نشان داده است که مرگ ومیر ناشی از سوانح ترافیکی یکی از دغدغه های اصلی دولت ها است و بار بزرگی ازجمله مرگ، ناتوانی و هزینه های بسیاری را در مقیاس وسیع به کشورها تحمیل می کند. برابر گزارش سال ۲۰۱۸ سازمان جهانی بهداشت ( WHO)، هرساله یک میلیون و سیصد پنجاه هزار نفر در اثر سوانح ترافیکی جان خویش را از دست داده، که مبین کشته شدن یک نفر در هر ۲۴ ثانیه در جاده های دنیا می باشد و سالانه بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون نفر هم به نحوی مصدوم می شوند. این حوادث مهم ترین عامل مرگ ومیر در کشورهای با درآمد کم و متوسط می باشند. با این که کمتر از نیمی از وسایل نقلیه دنیا در این کشورها وجود داشته ولی بیشتر از ۹۰ درصد مرگ ومیرهای ناشی از سوانح ترافیکی در این کشورها رخ می دهد. رئیس پلیس راهور اظهار داشت: مطابق گزارش سازمان بهداشت جهانی، عواقب مالی سوانح ترافیکی هم فراوان بوده و در کشورهای با درآمد کم و متوسط، مرگ ومیر ناشی از سوانح ترافیکی، بین دو تا هفت درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می دهد. وی ادامه داد: هزینه سنگین و رو به رشد تلفات، جرح و مصدومیت و از بین رفتن اموال، هزینه های عمیق روحی روانی و فرهنگی و اجتماعی تصادفات بسیار بالاست و می تواند بعنوان یکی از مهم ترین موضوعات جاری کشور همانند تلفات بیماری کرونا و حتی بالاتر از آن مورد بررسی و برنامه ریزی قرار گیرد. بیماری کرونا، تلفات حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله و مشابه آن، حتی جنگ ها یک امر کوتاه مدت و گذرا بوده ولی تصادفات به لحاظ ماهیت سیستم حمل و نقل و دائمی بودن جریان تردد همیشگی است و تمامی اقدامات کشور می بایست معطوف به کاهش و به حداقل رساندن این حوادث گردد. هادیانفر تصریح کرد: تحقیق مرکز پژوهش های مجلس نشان داده است هزینه های اقتصادی و اجتماعی تصادفات رانندگی در کشور ما بالغ بر هشت درصد تولید ناخالص داخلی است. هزینه مذکور برای سال ۹۰ فقط معادل ۵۱۹ هزار میلیاردریال بوده است. وی افزود: به طور کلی در تصادفات رانندگی ۳ عامل انسان، خودرو و جاده (محیط) نقش دارند که بر مبنای میزان تاثیر در وقوع حادثه سهم تقصیر تصادفات مشخص می گردد. رئیس پلیس راهور اظهار نمود: با اینکه سهم عامل انسانی بیشتر از بقیه عوامل بوده ولی در رویکرد نوین سیستمی در نگاه به حوادث رانندگی به اشتراک سهم عامل انسانی با راه و خودرو هم پرداخته شده و به صورت کامل تر علاوه بر سهم کاربران راه (راننده، سرنشین و عابر) به سهم مسؤلان و طراحان راه و خودرو هم پرداخته شده است. هادیانفر خاطرنشان کرد: در این نگاه جدید صحبت این است که برای هر انسانی احتمال ارتکاب خطا در رانندگی وجود دارد ولی نبایستی با این وجود کشته یا مصدوم گردد. در این زمان در صورتی که خودرو ایمنی کامل داشته باشد و راه هم دارای استانداردهای ایمنی باشد باید بتواند در ابتدا از خطا و وقوع حادثه جلوگیری نماید و در صورت وقوع حادثه کمترین صدمه به راننده و سرنشینان وارد شود. وی ادامه داد: یکی از علت های رواج نیافتن این نگاه در کشور ایران، مقاومت خودروسازان برای اصلاح و ایمن سازی تولیدات خود است که ادامه این روند تداوم تلفات رانندگی و ازبین رفتن سرمایه های کشور است. به قول رئیس پلیس راهور هر چند اقداماتی در این حوزه صورت پذیرفته ولی در مقایسه با استانداردهای دنیا و به منظور دستیابی به کاهش تصادفات راه درازی در پیش است. هادیانفر تصریح کرد: اصطلاح راه بخشنده که اخیراً در کشورهای پیشرفته رواج یافته حاصل نگاه جدید به حوادث رانندگی است. منظور این است که اگر راننده خطا و تخلفی در جاده انجام داد (مانند حواس پرتی و خواب آلودگی) نبایستی با مرگ مجازات گردد و جاده بتواند با حداقل خسارت از راننده و خودرو محافظت کند. وی اظهار داشت: جاده های بخشنده، ایمن با بکارگیری سامانه های هوشمند حمل و نقل از شاخصهای توسعه یافتگی کشورها بوده و همچون زیرساخت های حیاتی کشور است که بر بستر آن تمامی ابعاد سیاسی و اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و … قرار می گیرد. رئیس پلیس راهور خاطرنشان کرد: به هر میزان که در ایمن سازی و بهبود جاده ها صرف شود یک پشتوانه برای کشور محسوب شده و نه بعنوان هزینه بلکه بعنوان یک سرمایه گذاری محسوب می گردد. هادیانفر در انتها اظهار داشت: امیدواریم که ان شاالله با مدیریت و برنامه ریزی دولت و مجلس و همکاری تمامی بخشها و سازمانهای مرتبط وضعیت مطلوبی در این حوزه فراهم شود.

1401/02/07
01:06:07
5.0 / 5
351
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
بیمه خانه Bime khane