نشست خبری سردار هادیانفر؛

واردات خودرو موجب کاهش کشته های تصادفات می شود

واردات خودرو موجب کاهش کشته های تصادفات می شود

به گزارش بیمه خانه رییس پلیس راهور اظهار داشت: در سال 84 تا 86 یکی از شاخصه های بسیار مهم که 27 هزار کشته سوانح رانندگی را به 16 هزار در سال رساند، بحث واردات خودروی استاندارد و ایمن بود.



به گزارش بیمه خانه به نقل از مهر، سردار سید کمال هادیان فر، بامداد یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با تشکر از رییس جمهور به سبب حضور در شورای عالی ترافیک، گفت: نوروز امسال به سبب این که مردم دو سال از سفرهای نوروزی منع شده بودند، خاص بود.
وی با اشاره به این که سفرهای نوروزی بیش تر از پیش بینی های ما بود، اضافه کرد: بیش از ۹۵ درصد از رانندگان بعنوان رانندگان قانون مدار در طرح نوروزی پلیس راهور شرکت کردند.
هادیان فر اشاره کرد: در نوروز امسال هر ساعت ۱.۶ یا همان ۲ نفر از هموطنان را در جاده ها و شهرها از دست دادیم.
رئیس پلیس راهور با اعلان اینکه این پلیس امسال ۶۸ میلیون خدمت به مردم ارائه کرده است، بیان کرد: طرح نوروزی از ۱۰ اسفند در شهرها آغاز شد و در ۲۴ اسفند رزمایش برگزار و از ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ طرح نوروزی در سراسر کشور بصورت رسمی شروع شد.
وی افزود: قرار شد بیش از ۷۶ هزار نفر با ۲۶ هزار خودروی سبک و سنگین و ۷ هزار و ۵۰۰ پایگاه ثابت و سیار و ۶۴ فروند بالگرد، جایروپلن و پهپاد تمام دستگاه های دخیل در طرح نوروزی خدمات رسانی کنند.
هادیان فر اشاره کرد: در مجموع ترددهای بین استانی بصورت رفت و برگشت بیش از ۸۶ میلیون و ۷۱۵ هزار تردد ثبت شده است و متوسط روزانه تردد بین استانی بیش از ۴ میلیون و ۳۳۵ هزار تردد بوده است.
به گفته رییس پلیس راهور بیشترین تردد مربوط به روز ۵ فروردین با ۵ میلیون و ۲۹۳ هزار تردد بوده است.
افزایش درصدی تردد بین استانی در نوروز ۱۴۰۱
وی اظهار داشت: در نوروز ۱۴۰۱ بیش از ۵۰ درصد افزایش تردد بین استانی نسبت به سال ۱۴۰۰ و بیش از ۲۴۲ درصد افزایش تردد نسبت به سال ۹۹ و بیش از ۲۰ درصد افزایش تردد نسبت به سال ۹۸ که خبری از کرونا نبود، داشته ایم.
هادیان فر اشاره کرد: بیشترین استان پرتردد با ۵ و نیم میلیون تردد تهران بوده است، یعنی ۶۲ درصد تهرانی در نوروز سفر کرده اند و بعد به ترتیب البرز، مرکزی، قم، قزوین، اصفهان، مازندران و گیلان پرترددترین استانها بوده اند.
رئیس پلیس راهور بیان کرد: تهرانی ها با ۳۶ درصد بالاترین میزان سفرها را داشتند و بعد البرز، اصفهان، خراسان رضوی، فارس و مازندرانی ها به ترتیب بیشترین سفرها را رفته اند و کمترین خروج و سفر را ایلامی ها و خراسان جنوبی، خراسان شمالی و کهگیلویه و بویراحمدی ها داشتند.
هادیان فر اضافه کرد: بیش از یک میلیون و ۵۷۷ هزار ورودی فقط مربوط به استان مازندران بوده است و به ترتیب گیلان، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و خوزستان و هرمزگان بیشترین ورودی ها را داشته اند و کمترین ورودی ها را ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و سیستان بلوچستان داشته اند.
ارسال پیامک برای ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار راننده پرخطر
وی اظهار داشت: برای ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار راننده پرخطر پیامک ارسال شده است و ۳۲۵ هزار خودرو اعمال قانون و ۳۵ هزار خودرو ساعتی توقیف شدند و ۶ هزار دستگاه خودرو به پارکینگ ها رفتند.
هادیان فر بیان کرد: در ۹۶ درصد معابر هیچ گره ترافیکی نداشتند و در محورهای قزوین، هراز، چالوس و فیروزکوه بیشترین ترافیک ها را داشتیم که در بعضی از این محورها محدودیت های ساعتی را اعمال کردیم.
رئیس پلیس راهور با اشاره به این که امسال ۲۶ درصد کاهش فقره تصادفات را داشتیم، اظهار داشت: در تصادفات فوتی ۸۳۶ نفر از هموطنان جان باختند که البته نسبت به سال ۱۴۰۰ که هزار و یک نفر جان باخته اند تعداد ۲۲۳ نفر یعنی ۲۱ درصد کاهش داشته ایم. در تعداد مصدومین ۵۹۰ نفر کاهش یعنی ۳.۳ کاهش داشته ایم.
وی اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ در هر روز ۵۳ نفر از دست دادیم و در سال ۱۴۰۱ هر روز ۴۱.۹ از هموطنان را در تصادفات از دست دادیم.
هادیان فر بیان کرد: امسال بیش از ۵۰۹ میلیون تردد بین شهرها را داشته ایم که ۴۰ درصد افزایش تردد بین شهری را داشته ایم.
رئیس پلیس راهور اظهار نمود: بیش از ۵۳ درصد تصادفات مربوط به استانهای سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، خراسان رضوی، اصفهان، مرکزی و خوزستان بوده است.
وی با اشاره به این که بیشترین ساعت تصادفات از ساعت ۱۶ تا ۲۰ رخ داده است، اظهار داشت: در تصادفات ۷۰ درصد سواری ها، ۲۰ درصد موتوری ها، ۶ درصد وانت بارها، ۴ درصد کامیون ها و یک درصد مسافربرهای عمومی نقش داشتند.
۳۵ درصد تصادفات مربوط به واژگونی خودرو ها می شود
هادیان فر اظهار داشت: ۳۵ درصد تصادفات برون شهری واژگونی ها بوده است و ۵۴ تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها بوده است که البته تا پیش از امسال ۶۰ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ می داد.
رئیس پلیس راهور اظهار داشت: در تصادفات منجر به فوت و جرحی نوروز ۱۴۰۱ تعداد ۸۶ درصد خودرو های داخلی دخیل بودند، اما شاید این عدد به سبب فراوانی خودرو های داخلی باشد و ۱۴ درصد خودرو های خارجی نقش داشتند و رکورددار تصادفات پژوها (پژو ۴۰۵، پارس و ۲۰۶) و بعد پراید بوده است.
وی درباره برنامه های سال ۱۴۰۱ پلیس راهور عنوان کرد: جدی ترین موضوع این است که تمام دستگاهها را در ایمنی تردد و کاهش تصادفات پای کار بیاوریم همین طور به دنبال هدف گذاری منطقی و شدنی در برنامه هفتم توسعه یعنی به دنبال کاهش ۵۰ درصدی تصادفات فوتی در آخر این برنامه هستیم.
این مقام انتظامی اظهار نمود: به دنبال مسئول سازی و تعیین سهم دستگاهها در بحث تصادفات، هوشمندسازی پلیس راهور هستیم.
هادیان فر اشاره کرد: در سال ۱۴۰۱ بنا داریم در اعمال قانون کمترین تنش را داشته باشیم و بیشتر از فناوری و سامانه ها بهره ببریم.
طرح ویژه برای ترخیص خودرو ها و موتورسیکلت توقیفی در پارکینگ ها
رئیس پلیس راهور اشاره کرد: در سال ۱۴۰۱ تلاش می نماییم هرچه خودرو و موتورسیکلت در پارکینگ ها بوده است ترخیص شود و موانع ترخیص آنها برداشته شود بعنوان مثال دیون دولتی برداشته شد و فقط حق پارکینگ ها به حداقل رسید و جرایم هم تقسیط شد.
وی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۱ توقیف ها به حداقل می رسد و اجازه نمی دهیم بی مورد وسیله نقلیه ای توقیف شود.
هادیان فر اشاره کرد: ۱۳۲ هزار خودرو در پارکینگ ها هستند که ۵۲ درصد آنها را پلیس توقیف کرده است یعنی دستور قضائی دارند و ۳۶۷ هزار دستگاه موتور سیکلت در پارکینگ ها هستند که ۸۴ درصد توقیف ها مربوط به پلیس هایی به غیر از راهور هستند. هادیان فر درباره ایمنی خودرو های داخلی نیز اشاره کرد: در بحث خودرو، نقش راننده، نقشی انکارناپذیر است اما نباید فراموش نماییم راننده با هر سطح مهارت و گواهینامه یک انسان است که پشت فرمان می نشیند. رییس پلیس راهور عنوان کرد: ایجاد حادثه برای انسان نیز در هر لحظه متصور است یعنی امکان دارد پشت فرمان گرفتار سرگیجه یا بیهوش شود یا حتی بی مبالاتی داشته باشد اما در تمام دنیا یک راه نجات در تصادف برای رانندگان پیش بینی می کنند و آن بحث ایمنی وسیله نقلیه است.گلایه از خودروسازان همچنان باقیست / ‏‬تاکی باید شاهد انفجار خودرو ها باشیم؟وی اضافه کرد: ساخت خودرو با پلت فرم، آلیاژ و فلز مشخص یا ضخامت آنها یا آپشن های خودرو مانند کیسه هوا، کمربند و ترمز ABS نجات دهنده راننده یا سرنشینان و این موارد در خودرو های داخلی گرفتار مشکل است، تا کی باید هر روز گزارش تصادفات، انفجار خودرو ها و مرگ هموطنان باشیم. این مقام انتظامی متذکر شد: یک خودروی ایمن چهار مزیت زیبایی، کیفیت، ایمنی و ارزان بودن را دارند، واقعاً کدام یک از خودرو های داخلی ما این مزیت ها را دارند و باید این موارد را اصلاح کنند. هادیان فر تصریح کرد: باید خودروساز مشکلات را برطرف کنند، همه باید از تولید داخل حمایت کنند اما تولید داخل نیز باید کیفی و ایمن باشد، حالا چه کسی روی قطعات خودرو نظارت می کند، آیا نظارت ۱۰ سال پیش سازمان استاندارد کفایت می کند تازه آن هم بیشتر توسط افرادی صورت می گیرد که در خودروسازی هستند. رییس پلیس راهور افزود: تا کی باید شاهد تصادفات باشیم، امیدوار هستم تمام دستگاه های مسئول و نظارتی نقش خودرا ایفا کنند، باید خودروسازها بر تولید خودروی ایمن و کیفی متمرکز شوند و چاره ای جز این ندارند. وی بیان کرد: چرا خودرو ها در تصادف مچاله شده یا آتش می گیرند، چرا باید خودرو منفجر شود باید به این موارد رسیدگی کنند، امیدوار هستم امسال تمام سازمان های نظارتی کمک کنند و خود خودروسازها نیز در این رابطه پیش گام شوند. این مقام انتظامی اظهار داشت: با مطالبه مقام معظم رهبری، رییس جمهور و مردم، دیگر خودروسازها جای دفاعی ندارند بطور مثال وقتی به خودروساز می گویند قطر آلیاژ کم است باید اصلاح نماید.اگر برخی سازمان ها دخالت نکنند حتما خودرو های فاقد استاندارد را پلاک نمی کنیمهادیان فر اشاره کرد: ما خودمان را مسئول می دانیم، بنابر قانون و تأیید وزارت صمت، سازمان استاندارد و سازمان محیط زیست باید پلاک نماییم اما اگر این ها دخالت نکنند حتما ارائه پلاک را متوقف می نماییم و دیگر اینطور خودرو ها را پلاک نمی نماییم. رییس پلیس راهور اشاره کرد: چرا هر روز باید شاهد تصادفات دلخراش باشیم همین طور برابر قانون ما مکلف به تعیین سهم تقصیر دستگاهها در تصادفات هستیم و این کار را می نماییم بطور مثال در تصادف پژو ۴۰۵ با پژو پارس محور لرستان به نورآباد که هشت نفر زن و بچه در آتش سوختند، ۳۳ درصد خودروساز مربوطه را در کروکی در شورای ترافیک استان مقصر دانستیم و پرونده قضائی را برای قاضی محترم لرستان فرستادیم تا رسیدگی صورت گیرد. وی ادامه داد: از این به بعد نیز به همکاران ابلاغ کردیم که برای دستگاهها سهم تقصیر در تصادفات تعیین کنند پس امیدوار هستم دستگاه های قضائی در این رابطه ورود جدی تری داشته باشند. این مقام انتظامی درباره واردات خودرو نیز اظهار داشت: ما تاکید داریم که کشور به سمت خود کفایی برود و حتما محصول کیفی و ایمن داشته باشیم. هادیان فر اظهار داشت: در سال ۸۴ تا ۸۶ یکی از شاخصه های بسیار مهم که ۲۷ هزار کشته سوانح رانندگی را به ۱۶ هزار در هر سال رساند، بحث واردات خودرو استاندارد و ایمن در کشور بود، ما نیازمند استفاده از خودروی ایمن و کیفی و نه لوکس و فاخر هستیم تا در تصادف کمتر شاهد فوتی باشیم پس واردات منجر به ایجاد بازار رقابت برای خودروسازها داخلی و بهتر شدن آنها می شود اما در صورت عدم رقابت، مردم مجبور به خرید محصولی هستند که امروز همه به آن بی کیفیت می گویند.


منبع:

1401/01/22
16:26:50
5.0 / 5
298
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
بیمه خانه Bime khane