جزییات سرقت پل در یکی از بزرگراه های پایتخت

جزییات سرقت پل در یکی از بزرگراه های پایتخت

تجهیزات پل تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید همدانی با رودخانه وردآورد توسط سارقان ربوده شد، اتفاقی عجیب و نادر!  هرچند شهرداری تهران در عرض بیست روز باردیگر پل را برای تردد خودرو ها آماده کرد؛ اما نحوه این سرقت همچنان جای سوال دارد.


به گزارش بیمه خانه به نقل از ایسنا، چند روز قبل کارگران شهرداری منطقه ۲۲ متوجه افتادن ورق های سنگین پل تقاطع غیر همسطح بزرگراه شهید همدانی با رودخانه ورد آورد می شوند که در بررسی از پل متوجه می شوند در قسمت هایی از پل سواره رو، نه خبری از پیچ و اتصالات است و نه ورق های فلزی مورد نیاز برای ایمن سازی پل تقاطع بزرگراه شهید همدانی با رودخانه وردآورد! بلافاصله موضوع را به مقامات بالاتر اطلاع داده و با حضور عوامل فنی منطقه در محل پرده از راز سرقتی بزرگ برداشته می شود.
بررسی های اولیه نشان داد که در اتاقک زیر پل که بمنظور بررسی وضعیت و پایش پل ها تعبیه می شود، با بهره گیری از دستگاه برش باز شده و سارق یا سارقان با وارد شدن به این اتاقک آغاز به باز کردن اتصالات کردند و چنان سرقتی رخ داده بود که هر لحظه امکان ریزش پل وجود داشت بنا بر این تردد خودرو های سواره از این پل ممنوع گردید و کارشناسان کار خودرا برای ایمن سازی این پل انجام دادند.
ناصر امانی عضو شورای شهر تهران در تذکری در صحن علنی شورا، موضوع را علنی کرده و می گوید: سرقت عجیبی در راه بزرگراه شهید همدانی رخ داده؛ چونکه در این سرقت ورق های فولادی و سنگین وزنی با برنامه ریزی و حساب شده سرقت شده بگونه ای که عملا تردد را غیر قابل ممکن کرده است. این در حالیست که این سرقت نیاز به خودرو، کارگروهی و ابزار و لوازم یا باز کردن ۱۰۰ها پیچ فولادی بزرگ و کار طولانی مدت داشته است.
امانی ادامه می دهد: خدا می داند اگر دیرتر باخبر می شدند چه فاجعه ای رخ می داد. سرقتی که یک بزرگراه را بیش از یک ماه مسدود و تردد شرق به غرب را متوقف کرده است! این سرقت، سرقت یک خودرو یا یک مغازه و تابلو نیست، هشداری جدی به مسئولان شهری و انتظامی و عریان کردن خلاهای ایمنی و امنیتی شهر است. ضمن تذکر به شهرداری تهران، درخواست می کنم که به سرعت سازه های شهری خصوصاً پل هایی که در حاشیه شهر و با ایمنی مردم ارتباط دارند شناسایی کرده، تمهیدات لازم را انجام داده و از تکرار حوادث مشابه جلوگیری نمایند.
وی با اعلان اینکه این سرقت عجیب بوده و حداقل هفت الی هشت نفر دخیل بودند چونکه باید کارهای زیاد و سنگین انجام می دادند می گوید: راننده، دستگاه برش و... در این صحنه سرقت بوده و مایه تاسف است که پل ها هم مورد سرقت قرار می گیرند.
مهندس مسعود حق لطفی مدیر عامل سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران در گفت و گو با ایسنا، در مورد جزییات سرقت اجزا پل تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید همدانی با رودخانه وردآورد می گوید: از یک سال قبل گزارشاتی در خصوص سرقت جزئی از اتصالات پل های محور همدانی و دوگاز که بروی رودخانه وردآورد واقع شده به شهرداری تهران ارجاع شده بود و کارشناسان این پل را رصد کرده و ایرادات آنرا رفع می کردند، چونکه به اجزا اصلی پل صدمه ای وارد نشده بود. تا این که طبق این گزارشات، در چند ماه گذشته این سرقت ها افزایش پیدا کرد.
وی در مورد جزییات این سرقت عجیب با اشاره به این که پل مذکور در یک محله خلوت واقع شده و از آنجا که سطح ارتفاع خاک در دهانه اول پل بالا است باعث شده بود که دسترسی بوجود آورد، توضیح می دهد: زیر عرشه این پل یک دریچه برای بازدید داخل باکس ها وجود دارد که این دریچه جوش شده بود اما به سبب خلوتی محله و عدم تردد زیاد مردم متاسفانه سارقان از پایین وارد شده و با دستگاه برش این دریچه را باز کرده و وارد باکس مجموعه پل شده بودند.
حق لطفی با تاکید بر این که باکس پل بزرگ و عریض است، بگونه ای که فردی به آسانی در آن تردد می کند، می افزاید: سارقان پس از ورود به باکس سرفرصت آغاز به باز کردن پیچ ها کرده و این اتصالات را باز کردند و وقتی به ما گزارش داده شد که چنین سرقتی رخ داده، نسبت به بازدید از این پل اقدام کردیم و با توجه به این که حجم سرقت از پل بالا بود، مجموعه عمران شهرداری به هیچ عنوان صلاح ندانستند که پل ادامه کار دهد و از روی آن خودرو تردد کند چونکه هر لحظه امکان منهدم شدن و تخریب پل وجود داشت و باتوجه به وخامت اوضاع، جلسه مدیریت بحران در ۱۵ دی ماه تشکیل دادیم!
وی با تاکید بر این که متاسفانه به سبب گرانی آهن آلات این قطعات به فروش می رسد و انگیزه سارقان بالا است، اظهار داشت: پس از جلسه ستاد بحران و تشریح شرایط، اجازه بسته شدن بزرگراه را برای مدت سه هفته گرفتن کردیم تا عملیات رفع اشکال پل صورت گیرد.
مدیر عامل سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران عنوان می کند: در طول این مدت کارخانه شهید رجایی از مجموعه قرارگاه خاتم ساخت ۱۰۰ عدد ورق های اتصال جان و ۲۰ عدد ورق های اتصال بال پل را آغاز کرد و از ۲۲ دی عملیات شروع شد.
وی با اعلان اینکه به سبب نوع سرقت، ۲۰پایه موقت در نظر گرفتیم ادامه می دهد: پل نشست کرده بود و ۲۰ قطعه از پل را جک زدیم تا عرشه پل به ارتفاع اصلی خود بازگردد چونکه حدود ۷ سانتیمتر بر اثر بازکردن پیچها افت کرده بود، بنا بر این ۲۰ جک ۵۰ تا ۱۰۰ تنی را زیر پل نصب کردیم و با دستگاه هماهنگ کننده پل به حالت اصلی برگردانده شد تا متخصصان بتوانند پیچ ها را محکم کرده و ورق های اتصال را نصب کنند که سرانجام بعد از هشت روز عملیات نصب تجهیزات سرقت شده به پایان رسید و از روز چهارشنبه هفته گذشته، خودرو ها می توانند از این پل استفاده کنند.
وی با تاکید بر این که نمی توانم مقدار و حجم اقلام سرقت شده را بیان کنم، در مورد چرایی عدم اطلاع شهرداری از این سرقت بزرگ ادامه می دهد: در حالت کلی سازمان عمران پل را می سازد و برای نگهداشت آنرا در اختیار منطقه قرار می دهد و در این مورد خاص نیز شهرداری منطقه ۲۲ باید پایش می کرد اما به سبب وسعت منطقه و پراکندگی پل ها سبب شد که این سرقت رخ دهد.
حق لطفی در مورد راه های جلوگیری از سرقت های احتمالی بعدی بیان می کند: در برنامه پایش پل ها موضوعات مختلفی را بررسی میکنیم که یکی از این راه ها، بحث نصب دوربین برای پایش است و همین طور در مورد برقراری گشت حفاظت فیزیکی منطقه در محل بررسی های صورت گرفته اما مسئله اصلی این است که خلوتی این مسیر سبب بروز این سرقت شده که ما برای تکمیل این مسیر یک تقاطع زیرگذر شرق به شرق داریم که سازمان مشاور نیز راه اندازی این دوربرگردان بصورت زیرگذر را در دستور کار قرار داده که بعد از تکمیل این پروژه به سبب تردد خودرو ها و رفع خلوتی محدوده، امکان سرقت نیز کاهش می یابد.
به گزارش بیمه خانه به نقل از ایسنا، این پل مرمت شده و جهت استفاده عموم بازگشایی شده اما این شیوه سرقت نشان میدهد که مسئولان شهر باید اهتمام ویژه تری برای پایش و رصد تجهیزات شهری داشته باشند.



1400/11/15
13:23:01
5.0 / 5
288
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
بیمه خانه Bime khane