معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی تأكید كرد؛

قطار ملی مترو، تجربه موفق تیم سازی برای انجام پروژه های بزرگ

قطار ملی مترو، تجربه موفق تیم سازی برای انجام پروژه های بزرگ

بیمه خانه: معاون پژوهشی جهاددانشگاهی تاکید کرد: به ثمر رسیدن پروژه قطار ملی با مشارکت واگن سازی تهران، مپنا، جهاد دانشگاهی و ۱۸ شرکت دانش بنیان کشور ثابت کرد که با اعتماد و تکیه به توان داخلی می توانیم به موفقیت دست پیدا نماییم. پروژه قطار ملی تجربه بسیار خوبی در زمینه شبکه سازی، کار تیمی و تقسیم درست وظایف بود.



دکتر محمدرضا پورعابدی، معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی همزمان با مراسم‌ ونمایی از اولین قطار ملی مترو در گفتگو با ایسنا گفت: یکی از وظایف اصلی جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهش و فناوری، دستیابی به فناوری های مورد نیاز کشور است. در عین حال، با توسعه شهرها طی سالهای اخیر و مطرح شدن مباحثی همچون مسائل زیست محیطی و آلودگی هوا، توسعه مترو و حمل و نقل ریلی بعنوان یکی از اساسی ترین نیازهای کلان شهرها مطرح می شود.

دکتر پورعابدی اضافه کرد: با عنایت به این نیاز جدی در کشور، جهاد دانشگاهی از حدود یک دهه قبل با عنایت به دانشی که در این حوزه کسب کرده بود، کوشش برای نقش آفرینی در پروژه قطار ملی را شروع کرد و در نهایت به مهم ترین و پیچیده ترین بخش که سیستم رانش به حساب می آید، ورود پیدا کرد. سیستم رانش وظیفه تأمین تغذیه الکتریکی، کنترل و حفاظت، راهبری حرکت و توقف قطار را برعهده دارد و به نوعی، قلب و مغز قطار به حساب می آید. امروز شاهد می باشیم که در پروژه رونمایی از یک رام قطار ملی مترو، جهاددانشگاهی با افتخار، نقش اساسی در توسعه پیچیده ترین فناوری این قطار برعهده دارد.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: به اذعان مسئولین این پروژه همچون شهرداری تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جهاد دانشگاهی توانسته است در زمان تعیین شده و با کیفیت مناسب، پروژه سیستم رانش مترو را به ثمر برساند که این دستاورد، حاصل دانش و تجربیات طرح های قبلی جهاد دانشگاهی است. توان مهندسی بسیار خوبی در کل کشور داریم و اگر بتوانیم با اتخاذ یک استراتژی و برنامه مناسب، این توانمندی را منسجم نماییم، اساسا در زمینه دستیابی به فناوری های مختلف، چیزی از بهترین های دنیا کم نداریم.



قطار ملی مترو، تجربه موفق تیم سازی برای انجام پروژه های بزرگ

دکتر پورعابدی اضافه کرد: واگن سازی تهران، مپنا، جهاد دانشگاهی و ۱۸ شرکت دانش بنیان کشور در این پروژه همکاری داشتند. سه شرکت دانش بنیان جستار دانش علم و صنعت (وابسته به جهاددانشگاهی علم و صنعت)، تام لوکوموتیو آریا و برنا الکترونیک، در پروژه سیستم رانش مترو با جهاد دانشگاهی همکاری داشتند و شرکتهای دانش بنیان دیگری هم در سایر بخش های این پروژه مشارکت داشتند. به ثمر رسیدن این پروژه ثابت کرد که با اعتماد و تکیه به توان داخلی می توانیم به موفقیت دست پیدا نماییم. پروژه قطار ملی تجربه بسیار خوبی در زمینه شبکه سازی، کار تیمی و تقسیم درست وظایف بود.



دکتر پورعابدی به ظرفیت اشتغال زایی پروژه قطار ملی مترو اشاره نمود و اظهار داشت: کشور طی سالهای آینده به صدها واگن مترو نیاز دارد و این پروژه می تواند در بحث ایجاد یک اشتغال دانش بنیان، زمینه فعالیت و استفاده از توان متخصصان بومی را فراهم آورد. از طرفی، بخش خدمات در این عرصه هم از ظرفیت اشتغال خوبی برخوردار می باشد.



ضمن استقبال از رفع تحریم ها؛ با رفع تحریم، توان داخلی به فراموشی سپرده نشود

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی ضمن اشاره به بحث احتمال رفع تحریم ها اظهار داشت: اعتقاد داریم رفع تحریم ها، امکان دسترسی به تجهیزات و مواد اولیه و همچنین، مشارکت با شرکتهای پیشرفته را فراهم می کند؛ اما این نگرانی وجود دارد که با رفع تحریم ها و با مطرح شدن توجیهاتی مانند نیاز فوری یا کمبود تجهیزات در کشور، باردیگر نگاه مدیران به خارج از کشور معطوف شده و توان داخلی، نیروهای نخبگانی و توان شرکتهای دانش بنیان به فراموشی سپرده شود.

دکتر پورعابدی اضافه کرد: معتقدم در شرایط برداشته شدن تحریم ها، باید بتوانیم از توان شرکتهای خارجی برای انتقال بهترین فناوری ها به داخل کشور استفاده نماییم. بازار کشور به شرط انتقال، استفاده مناسب و در نهایت توسعه فناوری در شرکتهای داخلی، می تواند در اختیار شرکتهای خارجی قرار داده شود تا بتوانیم دستاوردهای به روز شده را با دانش بومی توسعه دهیم.

وی تصریح کرد: از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که زمینه را برای انجام این پروژه ملی به شکل شبکه منسجمی از نهادها و شرکتهای دانش بنیان فراهم نمود، همینطور از شهرداری تهران و شرکت متروی تهران که این ریسک را پذیرفته و به توان داخلی اعتماد کردند، تشکر می نماییم. ضمن اینکه جا دارد از تلاش همکاران جهاد دانشگاهی بخصوص جهاد دانشگاهی علم و صنعت که با وجود تمام مشکلات، سیستم رانش مترو را به بهترین شکل ممکن طراحی و تکمیل کردند، همچنین همکاران در شرکتهای تام لوکوموتیو آریا و برنا الکترونیک هم قدردانی کنم.







منبع:

1400/01/19
23:01:15
5.0 / 5
1109
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
بیمه خانه Bime khane