گزارش بیمه خانه به نقل از مهر؛

گسترش نگهبانان محله درپایتخت، ممنوعیت انسدادكوچه و پرسش ازشهروندان

گسترش نگهبانان محله درپایتخت، ممنوعیت انسدادكوچه و پرسش ازشهروندان

بیمه خانه: پلیس می گوید نگهبانان محله در امتداد افزایش مشاركت مردم در تامین امنیت، توسعه می یابد اما این افراد حق مسدود كردن معابر و پرسش و پاسخ از شهروندان را ندارند.



خبرگزاری مهر، گروه جامعه: اگر گذارتان به محلات مرفه نشین تهران خصوصاً مناطقی چون شهرك غرب و سعادت آباد و... افتاده باشد، حتما با كوچه های مسدود شده با زنجیر و استقرار كانكس های نگهبانان محله مواجه شده اید و بی گمان با پرس و جوهای این نگهبانان برخورد داشته اید. اینها همان ماموران موسسات حفاظتی هستند كه با هماهنگی پلیس، وظیفه تامین امنیت محله را برعهده دارند. بااینكه نیروی انتظامی می گوید این ماموران اجازه مسدود كردن كوچه و خیابان با زنجیر و... را ندارند و حتی مجاز به پرسشی از شهروندان به هیچ عنوانی را ندارند، اما در عمل آنچه به وقوع می پیوندد، احداث محدودیت برای تردد مردم در محلاتی است كه این نگهبانان مستقر هستند.
در حال حاضر به قول رییس مركز انتظامی پلیس پیشگیری ناجا، حدود ۷۵۰ موسسه حفاظتی و مراقبتی با بیشتر از ۱۰۰ هزار نیرو در كشور فعالیت می نمایند كه علاوه بر حفاظت از محلات، پتانسیل تامین امنیت شركتها و ادارات مختلف را هم دارند.
سردار محمد شرفی، رییس پلیس پیشگیری ناجا هم می گوید: موسسات حفاظتی و مراقبتی بهترین مدل برای جلوگیری از وقوع جرم است و موجب میگردد تا هزینه ارتكاب جرم برای مجرم بیشتر شود.
در بیشتر از ۸۰ نقطه شهر تهران تامین امنیت محلی برون سپاری شده و نگهبانان محلات حضور دارند. نگهبانانی كه صلاحیت آنها توسط نیروی انتظامی تایید شده و مورد نظارت كلانتری محل هستندنگهبانان محله در حدود ۸۰ نقطه شهر تهران حضور دارند و پلیس به شهروندان سفارش می كند برای تامین بیشتر امنیت در محلات خود، مبادرت به استقرار این نگهبانان در محلات كنند. موضوعی كه به قول نیروی انتظامی مشاركت شهروندان در تامین امنیت به شمار رفته و مبتنی بر قانون است اما در عین حال هزینههایی را برای ساكنان محله به وجود می آورد.
سرهنگ كیوان ظهیری، رئیس پلیس پیشگیری تهران در این باره به خبرنگار مهر، می گوید: هدف نیروی انتظامی برون سپاری یك سری كارهایی است كه به مشاركت مردم در امنیت منجر میگردد. تمام تلاش ما این است كه نگهبانان محله را ترویج نماییم و هم اكنون این طرح در محلات تهران با مشاركت خود مردم و پلیس در حال اجرا می باشد.
وی می افزاید: در بیشتر از ۸۰ نقطه شهر تهران تامین امنیت محلی برون سپاری شده و نگهبانان محلات حضور دارند. نگهبانانی كه صلاحیت آنها توسط نیروی انتظامی تایید شده و مورد نظارت كلانتری محل هستند و این طرح در حال گسترش است.
رئیس پلیس پیشگیری تهران در مورد هدف اجرای این ظرح ادامه می دهد: هدف ما این است كه در تمامی محلات، طرح نگهبانان محله گسترش یابد. امروز در همه مناطق از جنوب تا مركز و شمال تهران این نگهبانان حضور دارند و شركتهای حفاظتی و مراقبتی فعالیت می نمایند و معتقدیم باید مشاركت مردم بیشتر شود.
سرهنگ ظهیری در مورد فرآیند به كارگیری نگهبان محله و هزینه های اجرای آن به مهر می گوید: چون مردم خودشان درخواست دارند و هزینه در میان ساكنان تقسیم می شود، هزینه زیادی هم ندارد اما امنیت مردم و اموال آنان را تامین می كند و سبب آرامش و آسایش آنان میگردد. مردم می توانند برای برخورداری از نگهبان محله به كلانتری بازگشت و در خواست خودرا به رئیس كلانتری یا معاون پیشگیری اعلام كنند. درخواست آنها برای شركت های مراقبتی ارسال و مراحل استقرار نگهبان محله به سرعت انجام میگردد.
وی در مورد محدوده نظارت این افراد و آزادی عمل و اختیار آنان در برخورد با شهروندان میافزاید: نگهبانان محله بحث پیشگیری دارند. به محض اینكه مورد مشكوكی را مشاهده كنند، ورود می كنند و پلیس را در جریان می گذارند. پلیس در محل حاضر میگردد و اقدامات قانونی و انتظامی را نیروهای كلانتری انجام می دهند نه نگهبانان محله.
اینكه نگهبانان محله سر كوچه ها زنجیر بندازند و مسیر را ببندند یا منطقه ای را قرق بكنند به هیچ وجه مورد تایید پلیس نیسترئیس پلیس پیشگیری تهران اظهار می كند: نگهبانان محله خودشان ضابط انتظامی نیستند و در واقع كمك حال ماموران كلانتری هستند و ارتباط نزدیكی با نیروی انتظامی دارند. ناجا هم اولویت رسیدگی را به تماسهای این افراد می گذارد و در صحنه حاضر میگردد. اولویت به این علت است كه نگهبانان در محل به صورت مستقیم حضور دارند و موارد مشكوك را مشاهده می كنند.
با وجود این اظهارات، آنچه در عمل مشاهده می شود، حضور پررنگ نگهبانان محلات در مناطق برخوردار شهر تهران و احداث محدودیت برای تردد شهروندان غیر ساكن است. موضوعی كه رئیس پلیس پایتخت آنرا غیر قانونی می داند و می گوید: ما از حضور و وجود نگهبانان محله حمایت می نماییم و از این اقدام دفاع می نماییم. اما اینكه این نگهبانان مبادرت به انسداد كوچه ها و احداث محدودیت برای شهروندان كنند، یا سر كوچه ها زنجیر بندازند و مسیر را ببندند یا منطقه ای را قرق بكنند به هیچ وجه مورد تایید پلیس نیست.
سردار حسین رحیمی با اشاره به اینكه موسسات حفاظتی به صورت عام و نگهبانان محله به صورت خاص آرام آرام تحت نظارت پلیس قرار می گیرند، میافزاید: تمام كسانی كه بعنوان نگهبان محله در جای جای شهر تهران فعالیت می نمایند باید تحت كنترل پلیس قرار گرفته و آموزش های لازم را فرا بگیرند.
فرمانده انتظامی پایتخت هم با رد اختیار این نگهبانان برای پرسش و پاسخ از شهروندان به مهر میگوید: نگهبانان محله در مورد شهروندان عادی هیچ ورودی نمی توانند داشته باشند اما اگر مورد مشكوكی دیدند باید مراقبت و كنترل كنند و به سرعت به پلیس اطلاع دهند. سردار رحیمی تاكید می كند: هم اكنون ضابط انتظامی فقط پلیس است. نگهبانان محله اجازه ندارند جلوی كسی را بگیرند. ضابط دستگاه قضایی پلیس است و كار ساماندهی نگهبانان محله در كلانتری ها شروع شده و در همه مناطق شهر تهران در حال افزایش می باشد.
حضور موسسات حفاظتی و مراقبتی یا در اصلاح عمومی نگهبانان محله چند سالی هست كه در بعضی محلات پایتخت خصوصاً در مناطق شمال و غرب پایتخت خودنمایی می كند. حالا پلیس مصمم است در كنار ضابطه مند كردن این موسسات، حضور نگهبانان محله را در سطح شهر تهران گسترش دهد؛ موضوعی كه پلیس می گوید بر طبق قانون است و ایده آن نبوغ نیروی انتظامی كشورمان.

1397/10/06
13:46:37
5.0 / 5
4490
تگهای خبر: انتظامی , پلیس , نیروی انتظامی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
بیمه خانه Bime khane