عوامل موثر بر كاهش آلودگی هوای تهران

عوامل موثر بر كاهش آلودگی هوای تهران

بیمه خانه: دو ماه ابتدایی پاییز امسال در حالی سپری شد كه تعداد روزهایی كه در آنها كیفیت هوای تهران ناسالم گزارش شده، از ۴۰ درصد به كمتر از ۷ درصد كاهش یافته است. در كنار تغییرات جوی، عواملی همچون اجرای مرحله دوم طرح كاهش، تاثیر طرح ترافیك جدید، كنترل جدی تر معاینه فنی خودروهای دیزلی و بهبود كیفیت سوخت توزیعی ازجمله عوامل موثر بر این تغییرات بوده اند.


به گزارش بیمه خانه به نقل از ایسنا، تعداد روزهای با هوای پاك و سالم در مهر و آبان ۱۳۹۷ نسبت به دو ماه مشابه پارسال از ۳۶ روز به ۵۶ روز رسیده و در مقابل، تعداد روزهایی كه هوا در شرایط نامطلوب قرار داشته، از ۲۴ روز به ۴ روز كاهش یافته است.
شاخص كیفیت هوای تهران كه همه روزه در گزارش های شركت كنترل كیفیت هوای تهران منعكس می شود، از اول مهر تا ۳۰ آبان سال جاری، فقط در چهار روز از عدد ۱۰۰ فراتر رفت تا كیفیت هوا، ناسالم برای گروه های حساس گزارش شود. در مهر و آبان ۹۶ اما در ۲۴ روز این عدد بالاتر از ۱۰۰ قرار گفت و یك روز از ۱۵۰ هم فراتر رفت كه هوا كاملا ناسالم گزارش شد.
در مقابل، در این دو ماه تعداد روزهای «پاك» از ۱ روز در سال ۹۶ به ۶ روز در سال ۹۷ رسید و تعداد روزهای با كیفیت هوای «سالم» باز از ۳۵ روز به ۵۰ روز افزایش پیدا كرد. كارشناسان معتقدند علاوه بر بهبود شرایط جوی و وزش باد و باران كه تاثیرات مقطعی و چندروزه دارند، پایدار ماندن كیفیت هوای مناسب در طول این دو ماه نشانه موفقیت سیاست های ناظر به كاهش آلودگی هوا و كنترل آلایندگی خودروها در شهر تهران است.
مرحله دوم طرح كاهش آلودگی هوا كه سپس یك ماه تعلل برخی نهادها، از امروز در تهران آغاز می شود، موجب شد كه در دو ماه گذشته خیلی از دارندگان خودروهای شخصی برای ستاندن گواهی معاینه فنی بازگشت و در صورت آلایندگی، مبادرت به تعمیر و رفع اشكال كنند.
به گزارش روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران، اجرای طرح ترافیك جدید كه به میزان محسوسی موجب كنترل ترافیك در محدوده مركزی شهر شد و خصوصاً با تعیین تخفیف برای خودروهای دارای معایفنه فنی برتر، خیلی از خودروهای با عمر زیر چهار سال را باز به سمت بهبود كیفیت خود سوق داد، از دیگر عوامل موثر بر كاهش آلایندگی بوده است.

ممنون شدن تردد اتوبوس های دودزا و فاقد معاینه فنی در خطوط شركت واحد، بازرسی سرزده از بیشتر از هزار خودروی سنگین و بهبود كیفیت سوخت توزیعی و ارتقاء استاندارد گازوئیل جایگاه های شهر تهران به یورو۴ از دیگر عوامل موثر بر كاهش آلودگی هوا در تهران عنوان شده است. شهرداری تهران سپس اعمال این سیاست ها، از ساكنان پایتخت باز درخواست كرده است كه در صورت مشاهده هرگونه دودزایی در خودروها خصوصاً خودروهای سنگین و دیزلی، سوژه را شماره تلفن ۱۸۸۸ بازرسی شهرداری گزارش كنند. همین طور از عموم شهروندان دعوت شده كه به منظور تقویت نظارت عمومی، تصویر خودروهای دودزا را با هشتگ #دودبدرود در شبكه های اجتماعی مجازی منتشر كنند تا از طرف شهرداری پیگیری شود.




1397/09/03
15:27:35
5.0 / 5
5409
تگهای خبر: ترافیك , حمل و نقل , شهرداری , كنترل ترافیك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
بیمه خانه Bime khane