اجرای ۷ پروژه توسعه مجتمع های ایستگاهی مترو در سال ۹۸

اجرای ۷ پروژه توسعه مجتمع های ایستگاهی مترو در سال ۹۸

بیمه خانه: طی دو سال قبل و همزمان با روی كارآمدن مدیریت شهری جدید، TOD یا توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی مورد توجه قرار گرفت. سرپرست شركت توسعه مجتمع های ایستگاهی مترو تهران، فعالیت های این شركت در سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ را شرح داد.


به گزارش بیمه خانه به نقل از ایسنا، مصطفی سفندارمذ در مورد نحوه ایجاد مجتمع های ایستگاهی مترو تهران، اظهار داشت: شركت توسعه مجتمع های ایستگاهی مترو تهران و حومه برپایه مصوبه ۱۹۷ شورای اسلامی شهر تهران (دوره اول) و با عنایت به موافقت وزیر وقت كشور طی ابلاغیه ای در سال ۱۳۸۲، به منظور فراهم آوردن بستر مناسب برای استفاده از توان مدیریتی و سرمایه های بخش های مختلف داخلی و خارجی و با هدف ساماندهی اراضی اطراف ایستگاه های مترو، كاهش سفرهای زاید شهری و تأمین بخشی از هزینه های توسعه خطوط و ایستگاه ها در خردادماه سال ۱۳۸۵ تأسیس شد.
وی افزود: برپایه مصوبه سال 89 شورای شهر تهران با مبحث ساماندهی وضعیت سازمان ها و شركت های وابسته به شهرداری تهران باید كلیه سهام شركت مجتمع های ایستگاهی ظرف مدت ۳ ماه از تاریخ ابلاغ، به بخش خصوصی واگذار شود؛ در نهایت در سال ۱۳۹۱ شركت تعلیق و به فعالیت آن خاتمه داده شد. در سال ۱۳۹۴ با پیگیری های صورت گرفته، شركت مجتمع های ایستگاهی در دوره چهارم شورای شهر ابقا شد اما به دلیل مشكلات حقوقی و چند سال رهاشدگی، اركان شركت (مجمع عمومی، هیئت مدیره، صاحبان سهام، صاحبان امضای مجاز) تشكیل نشد.
سفندارمذ عنوان كرد: در صورت تشكیل اركان، شركت می توانست مطابق قانون تجارت و در چهارچوب وظایف و ضوابط و دستورالعمل های ابلاغیه شهرداری تهران به فعالیت بپردازد. در بازه زمانی ۱۳۹۴ تا خرداد ماه ۱۳۹۷ پیگیری جدی برای معضلات و مشكلات حقوقی شركت انجام نشد.
سرپرست شركت توسعه مجتمع های ایستگاهی مترو تهران با تاكید براینكه با حضور مدیریت شهری جدید در شهرداری تهران، بحث TOD مورد توجه قرار گرفت، بیان كرد: یكی از شركت هایی كه پیش از دوران تعلیق در آن راستا حركت داشت، شركت مجتمع های ایستگاهی بود. اراده و توان معاونت حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران بر احیای باردیگر شركت بود. در همین راستا، خردادماه سال ۱۳۹۷ توافقنامه ای میان معاونت مالی و اقتصاد شهری وقت و معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران برای فعالیت شركت صورت گرفت. تا پیش از این توافقنامه تنها اسم شركت بود و مدیران عامل، مدیران عامل قانونی نبودند یعنی هیئت مدیره ای وجود نداشت. برای ثبت شركت روند اداری صورت گرفت اما روند قانونی به دلیل مشكلات و موانع قانونی انجام نشد.
سفندارمذ با اشاره به اینكه در خردادماه سال ۱۳۹۷، پیگیری جدی برای حل مشكلات حقوقی شركت مجتمع های ایستگاهی انجام شد، خاطرنشان كرد: پس از این اقدامات قرار شد شركت در حوزه مأموریتی خود فرصت های سرمایه گذاری را شناسایی و ظرفیت ها را اولویت بندی كند و بر آن اساس برای پروژه ها پیگیری جدی انجام دهد تا بعد از واگذاری به بخش خصوصی تبدیل به منابع برای شهرداری تهران شود.
وی با بیان اینكه تا به همین امروز یعنی در دور جدید فعالیت شركت منابعی از این محل احصاء نشده، اظهار داشت: شركت در دور اول فعالیت (۱۳۸۵ تا ۱۳۹۱) حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه خطوط مترو تأمین كرد. از محل پروژه هایی كه شركت مجتمع های ایستگاهی در مقطع اول فعالیت بدون واگذاری اجرا كرد و این سرمایه ها توسط شركت مترو و معاونت حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران به سازمان املاك واگذار شد (برخی از واگذاری ها توسط سازمان املاك شهرداری تهران اتفاق افتاد) حدود دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منابع برای شهرداری تهران بدست آمد. از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ در دوم فعالیت، شركت پروژه جدیدی اجرا نكرد و بدین منظور منابعی از این طریق حاصل نشد.
به قول سرپرست شركت توسعه مجتمع های ایستگاهی مترو، در دور اول فعالیت این شركت ۳۰ پروژه تعریف و واگذاری آنها به بخش های خصوصی و نیمه خصوصی انجام شد اما درحال حاضر ۱۰ پروژه به بهره برداری رسیده است.
سفندارمذ با اشاره به اینكه در سال ۹۷، از بین زمین های شناسایی شده ۱۳ پروژه اولویت یك شناسایی شده اند كه از این تعداد ۷ پروژه در الویت یك-یك قرار گرفتند، عنوان كرد: پروژه هایی كه درصد تحقق اجرایی بالاتری داشتند در چارچوب برنامه در انتهای سال ۹۷ به شورای شهر تهران عرضه شدند. طبق برنامه ارسال شده به شورای شهر اسلامی شهر تهران باید در سال ۱۳۹۸، ۱۳ پروژه صورت گیرد اما ۷ پروژه باید به صورت قطعی صورت گیرد.
طبق گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرنوشت، سفندارمذ تصریح كرد: از آغاز سال تنها پروانه ساخت یك پروژه در منطقه ۲ صادر گردیده است. باید دیگر پروانه های ساخت در اختیار شركت مجتمع های ایستگاهی باشد تا بتوان با سرمایه گذار مذاكره كرد و تشریفات مزایده در چارچوب قانونی را انجام داد اما همچنان پروانه ی ساختی در اختیار نداریم.



1398/06/17
01:28:52
5.0 / 5
5150
تگهای خبر: ترافیك , حمل و نقل , دستورالعمل , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
بیمه خانه Bime khane