تاكید وزیر كشور: پیوست های اجتماعی و فرهنگی طرح ها با هم دیده شوند

تاكید وزیر كشور: پیوست های اجتماعی و فرهنگی طرح ها با هم دیده شوند

به گزارش بیمه خانه وزیر كشور اظهار داشت: مسائل اجتماعی از موضوعات فرهنگی قابل تفكیك نیست ازاین رو ما در نوشتن آئین نامه اجرایی پیوست اجتماعی باید دقت نماییم كه پیوست فرهنگی و اجتماعی با هم دیده شود.



به گزارش بیمه خانه به نقل از ایسنا عبدالرضا رحمانی فضلی در صد و نوزدهمین جلسه شورای اجتماعی كشور كه با مبحث « آئین نامه اجرایی پیوست اجتماعی» بامداد امروز برگزار شد، اظهار نمود: پیوست اجتماعی لزوم اجتماعی و عقلی و عینی دارد و این كار یك اقدام فنی نیست. یك پروژه فرهنگی و آموزشی می تواند آثاری داشته باشد كه اگر آثار و نتایج آنرا از قبل نبینیم و مدیریت نكنیم در عمل با صدمه هایی مواجه خواهیم شد كه شاید رفع آن صدمه ها نیازمند صرف هزینه های چندین برابر نسبت به اعتباری باشد بایستی از ابتدا درنظر می گرفتیم.

وی با اشاره به اینكه دغدغه هایی در این زمینه وجود دارد، اظهار داشت: یك دغدغه اجرا است. برخی در این نشست تاكید داشتند كه اجرای پیوست ها باید بگونه ای سهل و جامع باشد و در روند كارها هم كندی ایجاد نكند. به عبارت دیگر یعنی مانع دیگری اضافه نكنیم. این مورد درست است. باید این اجرای پیوست ها منجر به سهولت در كارها شود و در عین حال با حداقل هزینه باشد.

وزیر كشور افزود: اینكه همه پیوست های اجتماعی به شورای اجتماعی احاله شود، امكان پذیر نخواهد بود چونكه شورای اجتماعی یك نهاد اداری و اجرایی نیست و بیشتر در زمینه سیاستگذاری تعیین اصول برنامه ریزی كلی حركت می كند همینطور اصول و شاخص هایی كه متناسب با آنها پیوست های اجتماعی باید تهیه شود را بایستی شورای اجتماعی تایید كند ازاین رو می توانیم به سازمان برنامه و بودجه مأموریت دهیم كه این سازمان شاخص ها و اصولی را برای تدوین پیوست های اجتماعی بنویسند وقتی این اصول تصویب گردید بعنوان مواردی است كه در همه پیوست های اجتماعی بایستی مد نظر قرار گیرد. سازمان برنامه و بودجه هم بعنوان متولی موافقتنامه ها باید این موارد را لحاظ كند و پیگیر باشد و شورای اجتماعی هم بایستی با عنایت به جایگاهش نظارت كند.

رحمانی فضلی در ادامه خاطرنشان كرد: یكی از دغدغه های دیگری كه در این نشست عنوان شد، مبحث اجتماعی و فرهنگی است. مسائل اجتماعی از موضوعات فرهنگی قابل تفكیك نیست. ازاین رو ما در نوشتن آئین نامه اجرایی پیوست اجتماعی باید بگونه ای دقت نماییم كه پیوست فرهنگی و اجتماعی با هم دیده شود. در ماده ۸۰ قانون ششم توسعه بر پیوست اجتماعی با هدف پیشگیری و كاهش صدمه های اجتماعی تاكید گردیده است ازاین رو با عنایت به همسایگی كه مسائل فرهنگی و اجتماعی با یكدیگر دارند می توان در عمل آنها را با یكدیگر دید.

وزیر كشور با اشاره به اینكه یكی دیگر از دغدغه های مطرح شده در این نشست حد و اندازه پروژه اظهار نمود برای آئین نامه باید حد بندی و سطح بندی تعیین نماییم و بخش اعظمی از كارها را به خود دستگاه های اجرایی هم واگذار نماییم.

به گفته وی در این نشست نظرات خوب و دقیقی در زمینه آئین نامه اجرای پیوست اجتماعی عنوان شد و لازم است سازمان برنامه و بودجه جلسه ای در این زمینه بگذارد تا افرادی كه فرصت نشد به صورت كامل صحبت كنند و نظراتشان را عرضه كنند.

رحمانی فضلی در انتها همینطور به طرح اصلاحات ارضی اشاره نمود و اظهار داشت: در ابتدای جلسه عنوان شد كه اثرات اجتماعی اصلاحات ارضی دیده نشده بود كه من آنرا اصلاح می كنم و اتفاقا اصلاحات ارضی یكی از طرح هایی بود كه آثار اجتماعی و نتایج آن كه شامل از هم گسیختگی و انسجام فضاهای روستایی، از دست رفتن تولید روستایی، مهاجرت به شهرها و... برای آن پیشبینی می شد. آثار منفی این طرح بسیار قابل مطالعه است و ما باید تلاش نماییم كه آثار منفی در طرح هایمان نباشد.




1398/03/26
14:42:34
5.0 / 5
4778
تگهای خبر: آموزش , اعتبار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
بیمه خانه Bime khane