عملكرد دو ساله دولت،

تحرک در حمل و نقل فرسوده پایتخت خیز دولت برای خرید واگن و اتوبوس های نو

تحرک در حمل و نقل فرسوده پایتخت خیز دولت برای خرید واگن و اتوبوس های نو

به گزارش بیمه خانه، شهر تهران از ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده رنج می برد و نه تنها تاکسی و اتوبوس؛ بلکه شبکه مترویی آن هم احتیاج به توجه دولت دارد و با نگاهی به عملکرد دولت های گذشته میتوان عملکرد دولت سیزدهم را از این منظر قابل توجه دانست و در دو سال گذشته با پیگیری های شخص رئیس جمهور اتفاقات خوبی برای این ناوگان درحال وقوع است.


به گزارش بیمه خانه به نقل از ایسنا، مدیریت جدید شهر تهران هم همانند دولت در آستانه دوسالگی قرار دارد و در این زمان مدیران شهری در حوزه حمل و نقل تلاش کردند، وضعیت حمل و نقل عمومی رو به نابودی تهران را بهبود ببخشند، بگونه ای که اورهال اتوبوس و واگن های مترو را تا رسیدن وسایل نقلیه نو در دستور کار قرار دادند و حتی در بودجه سالجاری هم اعتباراتی برای نوسازی وسایل نقلیه عمومی برای نخستین در تاریخ بلدیه، در نظر گرفتند تا بلکه با اورهال شرایط کمی بهبود یابد.
از سویی دیگر با توقف تولید سمند و پژو ۴۰۵ که تشکیل دهنده ساختار تاکسیرانی شهر تهران بودند، با این که روند نوسازی با وقفه ای چندماهه تا معرفی خودرو های جایگزین روبرو شد، اما در نهایت دولت خودوری سمند سورن پلاس را بعنوان تاکسی انتخاب و بررسی انتخاب دو خودروی تارا و شاهین هم برای تبدیل به تاکسی ادامه دارد.
حمل و نقل عمومی تهران با شروع دولت سیزدهم در حالی روزهای ناخوشی را می گذراند که تعداد اتوبوس های پایتخت هم نسبت به چهار سال پیش از دولت رییسی، به حدود یک سوم رسیده بود و از واگن نو هم برای مترو خبری نبود و روند نوسازی تاکسی ها هم به کندی درحال پیشرفت بود؛ اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم و پیگیری شخص رئیس جمهور در بعضی پروژه ها همچون راه اندازی و تکمیل متروی پرند، شاهد اتفاقات خوبی بعد از گذشت بیشتر از یک دهه در حمل و نقل تهران هستیم. بگونه ای که ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری در آیین افتتاح ایستگاه و بهره برداری از ۱۱ کیلومتر مسیر ریلی از قطعات میانی خطوط ۶ و ۷ متروی تهران، تسهیل حمل و نقل و ساماندهی تردد مسافران در کلانشهر تهران را دغدغه ای همیشگی و بسیار مهم دانسته و گفته بودند: دولت وظیفه خود می داند که بی منت شهرداری تهران را در خدمت رسانی قوی و با کیفیت به مردم یاری دهد.
محسن هرمزی مدیر عامل شرکت متروی تهران و حومه در گفت و گویی با ایسنا، در تشریح حمایت ها و همراهی های دولت سیزدهم در زمینه توسعه شبکه حمل و نقل عمومی کلانشهرها بخصوص متروی تهران، به پروژه متروی پرند اشاره کرده و می گوید: کارفرمای پروژه متروی پرند وزرات راه و شهرسازی بوده و شرکت متروی تهران مجری این طرح به حساب می آید. دولت سیزدهم ضمن تخصیص و پرداخت بودجه نقدی سالانه به پروژه مذکور، اعتبارات خوبی هم برای آن در نظر گرفت و پیگیری های مستمری برای انجام تکالیف دستگاههای ذیربط صورت داد.
به نقل از ایشان، این پیگیری ها بطوری بود که وزیر کشور، وزیر راه و شهرسازی، وزیر نیرو و حتی خود شخص رئیس جمهور ضمن بازدید میدانی از خط متروی پرند، درجلسات متعدد، موارد تکلیفی را به صورت نوبتی رصد و دنبال کردند. واگذاری ۲۵ هکتار از اراضی شهر جدید پرند برای پرداخت دیون انباشته پیمانکاران این پروژه و همینطور تأمین منابع مالی در ارتباط با تکمیل طرح (عملیات ساختمانی، ریل گذاری مسیر، عملیات تجهیزاتی) در همین راستا صورت گرفت تا بعد از ۱۸ سال از شروع پروژه، در نیمه نخست سال جاری خط متروی پرند به بهره برداری برسد.
مدیر عامل شرکت متروی تهران ادامه می دهد: در بحث متروی شهر های اقماری تهران ( ازجمله پاکدشت، ورامین، اسلامشهر و...)که متولی ساخت آنها وزارت راه و شهرسازی است، مقرر شد با تأمین بودجه و اعتبارات لازم، این قبیل پروژه ها که بعضی از آنها در سطح مطالعات فنی و امکان سنجی باقی مانده بودند، به شکل جدی تری مد نظر قرار گرفته و برنامه زمان بندی برای شروع عملیات اجرایی آنها تدوین و مصوب شود که مجری متروی این شهرها هم شرکت متروی تهران باشد.
هرمزی با اشاره به اینکه برای تکمیل خطوط اولویت دار مترو در کلانشهرها و همینطور خرید تجهیزات ناوگان حمل و نقلی و مواردی از این دست، به همراه توسعه ناوگان اتوبوسرانی شهر های بزرگ، غیر از تخصیص بودجه نقد سالانه، مسئله انتشار اوراق مشارکت هم با قوتی بیشتر از پیش دنبال شده است، تصریح می کند: به صورت نمونه برای سال ۱۴۰۲ مجوز انتشار ۱۸ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی برای توسعه شبکه حمل و نقل عمومی کلانشهرهای کشور صادر گردیده است که این رقم ۳ برابر میزان اوراق مشارکت انتشار یافته در سال ۱۴۰۱ برای کل کلانشهر ها می باشد.
وی تاکید می کند: در حالیکه زمزمه هایی طی سالهای اخیر در خصوص تصمیم دولت در خصوص مکلف کردن کلانشهرها به پرداخت صد در صدی اصل و سود اوراق مشارکت و حتی تضامین در ارتباط با این اوراق شنیده می شد، اما دولت سیزدهم همچنان با تقبل پرداخت ۵۰ درصد اصل و سود اوراق منتشره، عملا حمایت خویش را از شهرداری کلانشهرها نشان داده است.
هرمزی ادامه می دهد: بعد از شش سال انتظار، مسئله تأمین ۱۵ درصد پیش پرداخت قرارداد تأمین ۶۳۰ دستگاه واگن مترو از محل منابع فاینانس خارجی توسط سازمان برنامه و بودجه هم طی دو سال فعالیت دولت سیزدهم و مدیریت شهری ششم مورد تأیید قرار گرفت و مقرر شد از محل فروش نفت، هزینه های خرید و تولید این ۶۳۰ واگن برای پایتخت تأمین شود؛ البته اصل این قرارداد در ارتباط با تأمین ۲ هزار واگن برای کل کلانشهر های کشور می باشد.
به نقل از ایشان، با رایزنی های صورت گرفته، قرارداد تأمین ۶۳۰ دستگاه واگن برای شبکه متروی تهران به ۷۹۰ دستگاه واگن ارتقاء یافته است. همینطور پرداخت سهم شهرداری ها از محل برخی عوارض عمومی مانند عوارض ساخت و ساز، جرائم رانندگی و... در دوره کنونی تسهیل شده و تلاش شده تا کل عایدی کلانشهر ها از این منبع مالی که برای توسعه حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده است، در موعد مقرر به حساب خزانه آنها واریز شود.
مدیر عامل شرکت متروی تهران و حومه با تاکید بر مساعدت شورای اقتصاد جهت کمک بیشتر به توسعه شبکه خطوط متروی کلانشهرها، می افزاید: به دنبال رایزنی های صورت گرفته با وزارت نفت، سازمان بهینه سازی مصرف سوخت و همینطور سازمان برنامه و بودجه کشور جهت اصلاح برخی مصوبات شورای اقتصاد در زمینه ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، میزان عایدی شبکه حمل و نقل ریلی کلانشهرها از محل این مصوبه قانونی افزایش خواهد یافت.
به نقل از ایشان، شورای اقتصاد در تاریخ اول خرداد ماه سال ۱۳۹۶ مطابق با درخواست وزارت نفت، طرح توسعه شبکه حمل و نقل مسافر با قطار شهری در تهران و ۸ کلانشهر کشور را با مبحث سرمایه گذاری از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر تصویب کرد. برپایه این طرح به ازای هر سفر جدید بوجود آمده در خطوط مترو با ناوگان جدید به نسبت دوره مبنای مندرج در مصوبه، مبلغ ۸.۹ سنت (دلار) بعنوان معادل مبلغ صرفه جویی سوخت تا مدت ۱۰ سال به شرکت متروی تهران و ۱۵ سال به متروی سایر کلان شهر های فعال کشور تعلق خواهد گرفت. اما به دنبال مذاکراتی که به تازگی صورت گرفته است و با مساعدت دولت، امکان اصلاح برخی بندها و مفاد این مصوبه قانونی به نفع توسعه شبکه راه آهن ریلی زیرزمینی کلانشهرها فراهم گشته است ؛ همچون آنکه کاربرگ های تأیید شده توسط شرکت بهینه سازی مصرف سوخت بموقع پرداخت گردد و یا این که مبلغ ۹.۸ سنت به ازای هر سفر افزایش یابد. ضمن این که زمان لازم جهت بازگشت کل مبلغ سرمایه گذاری شده در شبکه متروی تهران می تواند به ۲۰ سال ارتقاء یابد.
هرمزی ادامه می دهد: سرویسهای نگهداری و آماده به کاری ناوگان حمل و نقل ریلی و یا توسعه خطوط و زیرساخت ها و دیگر تجهیزات مصرفی در مترو که با متن قانون کاملا مطابقت دارد هم می تواند اعمال شود. در واقع به نظر می آید با توجه به اهمیت توسعه و تجهیز شبکه حمل و نقل عمومی در کلانشهرها که بارها مورد تأیید و تاکید مدیران ارشد کشور و همچون شخص رئیس جمهور قرار گرفته است و همینطور حسن نظر و نگاه مثبت اعضای شورای اقتصاد که همگی به این قضیه واقف هستند، میتوان شاهد اتفاقات خوبی طی سالجاری و همینطور سال های آتی در این حوزه باشیم تا سرعت و کیفیت توسعه شبکه مترو کلانشهرها مضاعف شود.

خیز دولت برای خرید اتوبوس های نو برای پایتخت
کمک های دولت تنها در حوزه مترو نبود؛ بلکه در حوزه اتوبوسرانی هم گره های زیادی باز شد؛ بگونه ای که تخصیص و پرداخت مبلغ ۱۶۰ میلیارد تومان از محل تبصره ۱۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ به منظور نوسازی و راه اندازی خط اتوبوس برقی در راه میدان جمهوری اسلامی – میدان بهارستان از راه مشارکت با بخش خصوصی همچون اقدامات دولت در زمینه حمل و نقل عمومی اتوبوسرانی از آغاز آغاز به کار دولت سیزدهم است.
همینطور تضمین بازپرداخت ۵۰ درصدی از تعهدات ناشی از انتشار و فروش اوراق مشارکت سال ۱۴۰۰ در ارتباط با بند " ه "تبصره ۵ قانون بودجه کل کشور، مبحث انتشار اوراق مشارکت برای اجرای طرح های بهبود حمل و نقل شهری با تضمین ۵۰درصدی سهم دولت و ۵۰درصد سهم شهرداری ها و همینطور انعقاد قرارداد خرید ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس در میان وزارت کشور و شرکت ایران خودرو دیزل به منظور نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، از دیگر اقدامات مهم می باشد.
بر مبنای اطلاعاتی که شرکت واحد اتوبوسرانی در اختیار ایسنا قرار داده است، انعقاد تفاهمنامه خرید ۴۰۰۰ دستگاه اتوبوس ( سالیانه ۲۰۰۰ دستگاه ) از جانب وزارت کشور، ظرفیت سازی وزارت کشور برای تعهدات دولت به منظور خرید ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس از خودروسازان داخلی با هدف نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی که تا کنون ۱۷۴ دستگاه از آن به این شرح، تحویل این شرکت شده است، همچون اقدامات دولت سیزدهم و حمایت های این دولت و حمل و نقل عمومی است.
بر این اساس تحویل ۱۴۲ دستگاه اتوبوس در سال ۱۴۰۱ از محل تعهدات دولت و قرارداد ایران خودرو دیزل، تحویل ۳۲ دستگاه اتوبوس در سال ۱۴۰۱ از محل تعهدات دولت و قرارداد عقاب افشان، کمک های مالی دولت در سالهای ۱۴۰۰ به میزان ۴۵ میلیارد تومان و سال ۱۴۰۱ به میزان ۵۸.۲ میلیارد تومان و جمعا بیشتر از ۱۰۳ میلیارد تومان در چارچوب یارانه بلیت سهم دولت، خدمت رسانی در راهپیمایی اربعین حسینی و تعویض مخازن فرسوده سوخت CNG اتوبوس های ناوگان همچون اقدامات دولت سیزدهم در دو سال گذشته است.

ون های سقف بلند در راه تهران
مدیران دولت سیزدهم پس از سالها نسخه خودرو های تکراری سمند و پژوی ۴۰۵ را پیچیده و با توقف تولید این دو خودرو، سمند سورن پلاس که خودرویی مناسب تر از سمند و پژوی ۴۰۵ است را بعنوان تاکسی جایگزین انتخاب کردند، اما نقطه عطف همکاریهای دولت و شهرداری تهران ورود «ون های» نسل جدید به ناوگان بود، بگونه ای که جلال بهرامی معاون حمل و نقل شهرداری تهران در تشریح این اقدام ضمن اشاره به نوسازی ناوگان ون تاکسیرانی بیان می کند: از ۷۸ هزار دستگاه تاکسی در پایتخت، بالغ بر ۶ هزار دستگاه خودروی ون وجود دارد که بیشتر از ۱۰ سال عمر کرده اند. هم اکنون تعداد ون های فعال پایتخت برابر با ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه است و بیشتر از نیمی از «ناوگان ون» شهر تهران متوقف شده است.
وی با اشاره به اینکه طی ۱۰ سال قبل هیچ اتفاقی در حوزه نوسازی ون نیفتاده بود، می افزاید: ۲ فرایند نوسازی ناوگان ون تاکسیرانی به صورت همزمان مورد پیگیری قرار|گرفت. یکی از فرآیندها، نوسازی ون از راه مشارکت با وزارت کشور بود. همکاری و تعامل خیلی خوب مسؤلان امر در سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور باعث شد تا خرید صدها دستگاه ون محقق شود که بخشی از منابع مالی این «ون های تاکسیرانی» توسط شهرداری (معادل ۳۰ درصد) و قسمتی دیگر توسط وزارت کشور تأمین شده است و طبق ابلاغیه، تحویل این ون ها منوط به اسقاط ون های فرسوده خواهد بود و قرار است طی برنامه زمان بندی مشخص نسبت به تحویل ون به شهر تهران اقدام گردد.
به گزارش بیمه خانه به نقل از ایسنا، همینطور شهرداری تهران برای رونق نوسازی تاکسی ها، مبادرت به عرضه تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی به رانندگان تاکسی کرده تا آنها بتوانند نسبت به نوسازی تاکسی های خود اقدام نمایند.




منبع:

1402/04/09
14:13:09
5.0 / 5
277
تگهای خبر: اعتبار , تجهیزات , تضمین , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
بیمه خانه Bime khane