دبیر علمی دومین همایش ملی جامعه شناسی مرز مطرح كرد:

سایه سنگین برنامه های تمرکزگرایی توسعه بر روی مناطق مرزی

سایه سنگین برنامه های تمرکزگرایی توسعه بر روی مناطق مرزی

به گزارش بیمه خانه، کردستان دبیر علمی دومین همایش ملی جامعه شناسی مرز اظهار داشت: انتظار ما از نمایندگان مناطق مرزی و دولتمردان اینست که راهبرد توسعه مناطق مرزی را با حفظ هویت و با رویکرد امنیت مولد در دستور کار قرار دهند چون که بدون اتخاذ راهبردها و سیاست هایی که خروجی آن بازتعریف جایگاه مشخصی برای مناطق مرزی در تقسیم ملی کار باشد، نمی توان امیدی به بهبود پایدار در این مناطق داشته باشیم.


دکتر امید قادرزاده امروز در آیین افتتاحیه همایش ملی جامعه شناسی مرز که در دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار نمود: در سامانه همایش ۱۰۳ مقاله توسط پژوهشگران و صاحب نظران بارگذاری شده بود که بعد از نظر داوران، در فرایند داوری ۴۸ مقاله رد، ۲۵ مقاله به صورت پوستر و ۳۰ مقاله به صورت عرضه سخنرانی پذیرش شد.

وی ادامه داد: در این همایش دو روزه، ۶ نشست تخصصی و ۲۸ مقاله به صورت سخنرانی عرضه خواهد شد.
دبیر علمی دومین همایش ملی جامعه شناسی مرز ضمن اشاره به اهداف برگزاری این همایش اظهار داشت: دانشگاه کردستان و گروه جامعه شناسی برای خود رسالت های ملی و فراملی تعریف کرده و این دانشگاه کوشیده که در جهت مسئولیت اجتماعی ارتباط موثری را با جامعه برقرار کند.

دبیر علمی این همایش خاطرنشان کرد: در دو دهه اخیر شاهد رشد فزاینده اقتصاد نئولیبرال در ایران هستیم، این نوع اقتصاد مسئولیت اجتماعی دولت ها را کم رنگ تر کرده و درکنار سایه سنگین برنامه های «تمرکزگرایی توسعه»، وضعیتی را در مناطق مرزی می بینیم که همراه با زوال حیات اجتماعی و درد و رنج بوده و این درد و رنج، پایداری اجتماعی را در مناطق مرزی به مخاطره انداخته است.
دکتر قادرزاده تصریح کرد: نکته قابل تأمل اینست که از مجموع ۱۰۳ مقاله عرضه شده به دبیرخانه همایش بیشترین فراوانی مقاله معطوف به سیاست های توسعه بوده است و به بیانی دیگر اگر مقرر است تغییری در این مناطق صورت گیرد این تغییر باید با تغییر ساختاری در برنامه های توسعه ای همراه باشد.
دبیر علمی دومین همایش ملی مرز تصریح کرد: در مدیریت جوامع محلی چند رویکرد قابل تشخیص می باشد، نگاهی که اولویت علمی برای «امنیت» قائل است و چنین می پندارند که اگر در مناطق مرزی امنیت برقرار باشد توسعه هم برقرار می شود اما رویکرد دوم که مد نظر همایش جامعه شناسی مرز است این بوده که، اولویت علمی برای «توسعه همه جانبه» قائل شده و اعتقاد دارد که امنیت پایدار در مناطق مرزی ایران در گروِ تحکیم و پایداری توسعه است.

او در آخر با تکیه بر این که توسعه در مناطق مرزی هنوز به یک مساله اجتماعی تبدیل نشده است خاطرنشان کرد: همایش جامعه شناسی مرز فرصتی برای تبدیل این وضعیت به یک وضعیت اجتماعی است.



1402/02/29
04:59:13
5.0 / 5
506
تگهای خبر: مسئولیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
بیمه خانه Bime khane