چطور برای معاملات مسکن کد رهگیری بگیریم؟

چطور برای معاملات مسکن کد رهگیری بگیریم؟

بیمه خانه: اگر قصد خرید، فروش یا اجاره مسکن یا هر نوع ملک دیگری را دارید باید از مشاور املاک بخواهید قراردادتان را در سامانه املاک و مستغلات ثبت و کد رهگیری ارائه کند. کد رهگیری امنیت معامله را بالا می برد، رایگان و الزامی است و اگر واسطه ی ملکی از ارائه آن خودداری کرد می توانید به اتحادیه مشاوران املاک شکایت کنید.


به گزارش بیمه خانه به نقل از ایسنا، از سال ۱۳۸۷ با هدف ایجاد امنیت قراردادهای مسکن و بطور کلی قولنامه های ملکی، سامانه ای تحت عنوان «سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور» به آدرس www.iranamlaak.ir با هدف ارائه کد رهگیری افتتاح شد. این سامانه ابتدا در آذرماه سال ۱۳۸۷ بصورت پایلوت از منطقه شمیرانات شروع و سپس به تمامی نقاط کشور گسترش پیدا کرد.

آیا کد رهگیری الزامی است؟
کد رهگیری هنگام عقد قرارداد بین خریدار و فروشنده باید از طرف مشاوران املاک ارائه شود. این سیستم با هدف شفاف سازی اطلاعات معاملات املاک و مستغلات کشور و در امتداد ساماندهی امور مسکن، بصورت یکپارچه با سایر سیستم های این حوزه طراحی و پیاده سازی شده است.
هم اکنون ارائه کد رهگیری از طرف مشاوران املاک الزامی است. متعاملین می توانند آنرا از بنگاه معاملات ملکی مطالبه کنند و در هنگام ثبت سند به دفاتر اسناد رسمی بدهند. ثبت هرگونه معامله شامل بیع، اجاره، وکالت، هبه، صلح و غیره بدون کد رهگیری در دفاتر اسناد رسمی ممنوعست.
افراد می توانند با استعلام قرارداد املاک بوسیله کد ملی و کد رهگیری، استعلام بدهی به شهرداری، مالیات یا وام بانکی برای ملک مورد نظر را دریافت نمایند.

آیا کد رهگیری هزینه دارد؟
کد رهگیری هیچگونه هزینه ای ندارد و مشاوران املاک موظفند آنرا بصورت رایگان در اختیار متعاملین قرار دهند. مشاوران املاک فقط مجاز هستند حق الزحمه یا کمیسیون خودرا از طرفین قرارداد بگیرند. کمیسیون املاک در شهرهای مختلف، متفاوت می باشد و در شهر تهران ۲۵ صدم درصد از هریک از طرفین است.

چرا دفاتر املاک بابت کد رهگیری پول می گیرند؟
مشاوران املاک بابت هر قراردادی که ثبت می کنند باید ۹ درصد مبلغ کمیسیون را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده به سازمان امور مالیاتی بپردازند. از آن جا که ملاک دولت برای دریافت مالیات از قرارداد، ثبت قرارداد است بعد از دریافت کد رهگیری، معامله قابل شناسایی می شود و مشاوران می بایست ۹ درصد مالیات را بپردازند. بنا بر این بعضی مشاوران به طرفین معامله می گویند که این ۹ درصد را باید شما پرداخت کنید. در صورتیکه این رقم در تعهد مشاوران املاک است.

چرا برخی بنگاه ها کد رهگیری نمی دهند؟
عدم ارائه کد رهگیری دلیلهای مختلفی دارد که ممکنست یکی از آن دلیلهای، نداشتن جواز واسطه ی ملکی باشد. هم چنین شاید به سبب تخلف، دسترسی مشاوران املاک به سامانه کد رهگیری از طرف اتحادیه مسدود شده باشد.

اگر مشاور املاک کد رهگیری نداد چه کنیم؟
شهروندان در هر شهر می توانند شکایات خودرا در حوزه های مختلف شامل دریافت کمیسیون بالاتر از نرخ مصوب یا عدم ارائه کد رهگیری از طرف مشاور املاک به اتحادیه شهر خود گزارش دهند. شماره تلفن شکایات در تهران ۷۳۳۴ است. کمیسیون حل اختلاف مستقر در اتحادیه املاک برابر قانون نظام صنفی بطور دائم تخلفات صنفی را رسیدگی می کند.




منبع:

1402/01/13
23:15:02
5.0 / 5
420
تگهای خبر: اجاره , خرید , سازمان , شهرداری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
بیمه خانه Bime khane