ورود بخش خصوصی به ساخت جذاب ترین خط متروی تهران

ورود بخش خصوصی به ساخت جذاب ترین خط متروی تهران

به گزارش بیمه خانه برپایه طرح جامع حمل و نقل شهر تهران، باید در افقی مشخص ۴ خط مترو در پایتخت ساخته شود، خطوطی که با ساخت آنها رینگ مترویی تهران تکمیل شده و حدودا تمام مناطق تهران از نعمت وجود مترو بهره مند می شوند.


به گزارش بیمه خانه به نقل از ایسنا، تهران به ۴ خط جدید مترو نیاز دارد، خطوط مترویی که تابحال تنها ایده ساخت آن بر روی کاغذهای طرح جامع حمل و نقل پایتخت مانده است، اما در این میان گویی بخش خصوص اعلام آمادگی کرده که خط ۱۱ مترو را به طول تقریبی ۲۸ کیلومتر با ۵ ایستگاه تبادلی با خطوط هفتگانه را بسازد. خطی که با عنایت به جاذبه های سرمایه گذاری برای بخش خصوصی بعنوان جذاب ترین خط متروی تهران هم به حساب می آید.
شرکت مپنا همان شرکت بخش خصوصی است که اعلام آمادگی کرده که نه تنها این خط مترو را به صورت کامل بسازد؛ بلکه تجهیز و تأمین واگن آنرا هم انجام خواهد داد.
مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران چندی قبل خبر از ورود بخش خصوصی به صنعت متروی تهران را داد و اعلام نموده بود که" طبق تفاهمنامه ای، ساخت خط مترو به همراه تأمین تجهیزات و ناوگان (قطار) برعهده شرکت مپنا خواهد بود؛ چون که مهم ترین محور این تفاهمنامه، ساخت یک خط کامل مترو به همراه تجهیزات از میان چهار خط باقی مانده است و شرکت مپنا در حال تصمیم گیری برای انتخاب است تا ببیند ساخت کدام یکی از خطوط باقی مانده (خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱) باتوجه به شرایطشان مناسب تر است.
شفیعی در ادامه تاکید کرد که در حال حاضر شرکت مپنا، شرکت واگن پارس را خریداری نموده است و خودشان برای تأمین و تولید قطارهای خط مورد نظر، اعلام آمادگی کرده اند و غیر از بهره برداری از یک خط کامل مترو، این شرکت پیشنهاد داده تا برای تولید ۱۵۵ دستگاه واگن مترو از راه فاینانس اقدام کند؛ یعنی تولید این ۱۵۵ دستگاه واگن توسط صنعت واگن سازی خودشان صورت گیرد.
ازاین رو گزارش، چندی قبل هم تفاهم نامه همکاری میان شهرداری تهران و مپنا منعقد شد تا بخشی از خط ۱۱ حدفاصل چیتگر تا عبدل آباد به طول تقریبی ۱۷ کیلومتر و با ۱۰ ایستگاه ساخته شود که مدیر پروژه مطالعات خطوط جدید متروی تهران ضمن اشاره به جزئیات این خط در مورد نحوه فعالیت و مشارکت مپنا توضیحاتی عرضه می کند و به ایسنا می گوید: خط ۱۱ مترو صرف نظر از تاثیرگذاری قابل توجهی که بر معادلات حمل و نقلی پهنه جنوب غرب پایتخت می گذارد، به لحاظ جاذبه های سرمایه گذاری بخش خصوصی هم یکی از جذاب ترین خطوط به شمار می آید چونکه امکان راه اندازی ۳۰ مجتمع ایستگاهی در آن وجود دارد.

خط ۱۱ مترو کجا به کجاست؟

آرش خدابخش در گفتگو با ایسنا، در مورد ورود مپنا به صنعت متروسازی می گوید: شرکت راه اندازی و توسعه ریلی مپنا با هدف اجرای پروژه های طراحی، تدارک و اجرا در صنعت حمل و نقل ریلی در سال ۱۳۸۷ تأسیس شده است. حیطه‌ی اصلی فعالیتهای این شرکت شامل مهندسی، طراحی و تأمین قطعات، راه اندازی و هم عرضه خدمات تعمیر و نگهداری برای خطوط مترو و راه آهن، برقی سازی خطوط و تأمین تجهیزات موردنیاز است.
به نقل از ایشان، این شرکت از قابلیت ورود به بخش عملیات عمرانی پروژه های حمل و نقل ریلی هم برخوردار می باشد پس می تواند هدایت و اجرای این بخش از پروژه ها را هم بر عهده بگیرد به عنوان نمونه همچون پروژه های این شرکت میتوان به پروژه خط ۱ و ۲ متروی اصفهان و همینطور خط ۳و۶ متروی تهران و خط ۲ متروی کرج و علاوه بر آن اجرای مونوریل قم اشاره نمود.

خدابخش در مورد اولویت بندی تقسیم قطعات برای شروع فاز نخست هر خط هم با اشاره به اینکه خطوط جدید متروی تهران مشتمل بر خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ به ۲۱ قطعه قابل بهره برداری تقسیم بندی شده که ابتدا و انتهای هر یک از این قطعات، خطوط درحال بهره برداری ۱ تا ۷ مترو تهران می باشد، ادامه می دهد: هر قطعه ای که نسبت منافع به هزینه های آن عدد بالاتری باشد در اولویت بالاتری قرار می گیرد. در صنعت مترو منظور از منافع، جذب ترافیک بیشتر به همراه کاهش آلودگی، کاهش زمان سفر مسافران و... بوده و منظور از هزینه، هزینه های اجرا و بهره برداری از خطوط می باشد. ازاین رو پر واضح است در مناطقی از شهر تهران که حمل و نقل انبوه بر ندارند در اولویت اجرای خطوط مترو قرار می گیرند.
مدیر پروژه مطالعات خطوط جدید متروی تهران می افزاید: حالا با این سیاست، اولویت اول ساخت و بهره برداری از خطوط جدید متروی تهران، خط ۱۰ متروی تهران حد فاصل ایستگاه وردآورد در خط ۵ تا ایستگاه کوهسار در خط ۶ متروی تهران تعیین شده و اولویت دوم خطوط جدید مترو هم در خط ۱۱ حد فاصل چیتگر و در خط ۵ تا عبدل آباد و خط ۳ تعیین شده است.


صرفه جویی سالانه ۳۸ میلیون لیتر بنزین در خط ۱۱ مترو
وی در مورد روش های تأمین منابع مالی با ورود بخش خصوصی می گوید: راه اندازی خطوط و ایستگاههای مترو در دنیا توجیه اقتصادی بالایی از دیدگاه ملی دارد. به عبارت دیگر فارغ از ایجاد رفاه برای مردم هر شهر، به منظور تسریع و تسهیل در رفت و آمد آنها ؛ دولت هم سود قابل توجهی را از بابت اجرای خطوط مترو کسب می کند، به عنوان مثال در راه اندازی یکی از ایستگاه های تبادلی در متروی تهران و بر مبنای محاسبات انجام شده توسط مشاور پروژه، راه اندازی و بهره برداری از این ایستگاه، سالانه ۳۸ میلیون لیتر مصرف بنزین در افق طرح صرفه جویی ایجاد می کند، علاوه بر آن راه اندازی این ایستگاه، ۱۱ هزار تن از میزان آلایندگی هوا در افق طرح می کاهد که منافع قابل توجهی را برای دولت بوجود می آورد.
به قول مدیر پروژه مطالعات خطوط جدید متروی تهران، در شرایط اقتصادی کنونی دولت و شهرداری ؛ استفاده از شیوه های نوین در سرمایه گذاری و ایجاد درآمد پایدار برای متروی تهران در اولویت است، یعنی مشارکت با سرمایه گذار در ارزش آفرینی زمین ها در محدوده ایستگاههای مترو و حوزه نفوذ آن در جهت تأمین بخشی از نقدینگی اجرای پروژه و کمبود منابع مالی شهرداری ها، تهاتر زمین، واگذاری و مشارکت در راه اندازی مجتمع های ایستگاهی ؛ استفاده از ظرفیت های قانون بودجه کشور در پروژه های مشارکتی ؛ تأمین منابع مالی از سیستم بانکی و بازار سرمایه و... هم در دستور کار قرار خواهد گرفت.

خط ۱۱ مترو برخلاف سایر خطوط در دو فاز به بهره برداری می رسد
وی در مورد سرعت گرفتن کار به دنبال واگذاری کار به بخش خصوصی می گوید: یکی از مهم ترین مزایای واگذاری کار به بخش خصوصی، کاهش هزینه های اجرا و همینطور افزایش درآمدهای پروژه می باشد. در صورتی که فرایند واگذاری مناسب و مجوزهای قانونی دست و پا گیر نباشد و آئین نامه های در رابطه با خصوصی سازی رعایت شود بطور قطع بخش خصوصی بدلیل این که در آورده پروژه مشارکت می کند و نیاز دارد که طرح اقتصادی شود، بنابراین در طراحی و اجرای طرح با بهره وری بالا و با نگاه ‌منفعت‌ دار شدن پروژه در مدت زمان مناسب اجرا و بهره برداری از طرح، بازگشت سرمایه و سود آوری را انجام می دهد.
خدابخش در ادامه در مورد خصوصیت خط ۱۱ و علل در اولویت قرار گرفتن ساخت این خط می گوید: خطوط جدید متروی تهران در ۳ فاز اجرایی به بهره برداری خواهند رسید. تمام خطوط چهارگانه بجز خط ۱۱ در ۳ فاز می بایست اجرا شوند، در این خصوص بر اساس مطالعات فنی و اقتصادی انجام شده توسط مشاور پروژه ؛ خط ۱۱ متروی تهران نسبت به سایر خطوط می بایست سریعتر به بهره برداری برسد. به عبارت دیگر خط ۱۱ متروی تهران به جای آنکه در ۳ فاز اجرا و به بهره برداری برسد در ۲ فاز عملیاتی می شود و این مورد اهمیت اجرای این خط را به لحاظ آورده های اقتصادی و جمعیت زیر پوشش آن نشان داده است.

عبور خط ۱۱ از ۶ منطقه پایتخت

جانمایی ایستگاه های خط ۱۱ و تکمیل شفت ورودی خط ۱۰
وی ادامه می دهد: خط ۱۱ متروی تهران در ساماندهی ترافیکی در پهنه جنوب غرب پایتخت محسوب شده و بدلیل شرایط مناسب شهرسازی و همینطور به لحاظ جاذبه های سرمایه گذاری بخش خصوصی هم یکی از جذاب ترین خطوط به شمار می آید؛ چونکه امکان راه اندازی ۳۰ مجتمع ایستگاهی به منظور کمک به هزینه های اجرای طرح در طول خط شناسایی شده است. این خط از ۶ منطقه شهری تهران (در مناطق ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰و ۲۱) عبور می کند و امکان تبادل مسافر با اغلب قریب به اتفاق سایر خطوط ساخته شده و در دست راه اندازی را دارد؛ ضمن این که بهره برداری از این خط به کاهش ترافیک خط ۵ و مسافرانی که از استان البرز به سمت تهران (و بالعکس) تردد دارند، کمک می نماید.
خدابخش با اشاره به اینکه ساخت مسیر و ایستگاه های خط مذکور به ایجاد رینگ راه آهن ریلی زیرزمینی در بخش مهمی از شهر منجر خواهد شد، می افزاید: اتصال این خط به سایر خطوط شبکه، تحولی محسوس در معادلات ترافیکی منطقه جنوب پایتخت ایجاد خواهد نمود و به همین علل اولویت نخست شروع عملیات اجرایی خط ۱۱ به بخش ایستگاه چیتگر تا ایستگاه عبدل آباد مربوط می شود که این مسیر به طول تقریبی ۱۷ کیلومتر و با ۱۰ ایستگاه خواهد بود.
وی درمورد جانمایی دقیق ایستگاه ها در خطوط جدید با اشاره به اینکه کلیه ایستگاه های خطوط جدید جانمایی شده و با کلیه شهرداران مناطق مختلف تهران مورد بررسی و هماهنگی قرار گرفته و زمینهای مورد نیاز برای تجهیز کارگاه و همینطور ورودی ایستگاه ها هم به شهرداران مناطق معرفی شده است. در مورد عملیات اجرایی خط ۱۰ مترو هم می گوید: شفت ورودی دستگاه حفار مکانیزه تونل در میدان دریاچه چیتگر واقع در منطقه ۲۲ شهرداری تهران درحال تکمیل عملیات اجرایی بوده و همینطور اجرای ایستگاه اتریش واقع در میدان اتریش در همان منطقه هم درحال اجرا می باشد.
مدیر پروژه مطالعات خطوط جدید متروی تهران در انتها در پاسخ به این سؤال که خطوط جدید چه تعداد ایستگاه تقاطعی برای تبادل سفر بین خطوط هفتگانه فعلی و ۴ خط جدید مترو خواهند داشت؟ می افزاید: خط ۸ متروی تهران در مجموع دارای ۱۳ ایستگاه تبادلی، خط ۹ متروی تهران در مجموع دارای ۱۲ ایستگاه تبادلی، خط ۱۰ متروی تهران در مجموع دارای ۸ ایستگاه تبادلی و خط ۱۱ مترو تهران در مجموع دارای ۵ ایستگاه تبادلی خواهد بود.



1401/04/10
13:34:05
5.0 / 5
222
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
بیمه خانه Bime khane