یك مدرس شهرسازی:

با ساخت پل ها مراکز محلات همدان را دریده ایم

با ساخت پل ها مراکز محلات همدان را دریده ایم

به گزارش بیمه خانه همدان عضو هیئت علمی گروه معماری و شهرسازی دانشگاه بوعلی سینا با تاکید بر این که در همدان با پل سازی فقط انتقال ترافیک را شاهد می باشیم نه حل مشکل را، اذعان کرد: با ساخت پل ها مراکز محلات همدان را دریده و پاره کرده ایم.


دکتر محمدرضا عراقچیان در گفت و گو با ایسنا، در تشریح کارکرد پل های سواره شهر همدان مطرح کرد: راه اندازی پل ها چه بصورت زیرگذر و چه بصورت روگذر حاصل دوران شهرسازی مدرن و سلطه خودرو بر شهرهاست. وقتی صحبت از پل سازی می شود باید بدانیم در چه دوره ای از شهرسازی زندگی می نماییم، به طور معمول کشورهای اروپایی ۱۵ تا ۳۰ سال از ما در زمینه مکاتب شهرسازی جلو هستند به طوریکه آنها اینک در دوره انسانی گرایی به سر می برند.
وی با اعلان اینکه در مجموع کشورهای توسعه یافته دوره های مدرن و پست مدرن را تمام کرده و کنار گذاشته اند و وارد دوره شهرسازی انسان محور شده اند بدین سبب هر تصمیمی می گیرند انسان محور است، اشاره کرد: ما هنوز وارد دوره انسان محوری و پیاده محوری نشده ایم و در اواسط دوران مدرن و پست مدرن قرار داریم و طبق آن تصمیمات گرفته می شود؛ بعنوان مثال ما هنوز عطش پل سازی، بزرگراه‎ سازی، بلوارسازی، زیرگذر و روگذرسازی، کنارگذر، چپ گرد، راست گرد و شبدری را داریم.
عراقچیان افزود: امروز اگر در ایران حرف از تخریب پل و ایجاد پیاده راه بزنیم به ما می خندند چونکه شهرداری های ما هنوز دارند روگذر، زیرگذر و خیابان دوطبقه می زنند و روزانه چندین طرح دراین زمینه در جلسات گوناگون به تصویب می رسد در حالی که این مساله در کشورهای توسعه یافته تمام شده است، بطور مثال در کره جنوبی خیابان دو طبقه را تخریب می کنند و بجای آن پیاده راه می سازند.
وی با اذعان این که خیلی دیر ترکش های تغییر و گذر از دوران ها به ما می رسد و مدیریت ما دیر این مساله را می پذیرد، تصریح کرد: البته نمی توان پل سازی را خیلی هم منع کرد اما این که پل کجا و چگونه ساخته شود داستان مفصلی دارد که به طور معمول در ایران تصمیمات عجولانه، سیاسی یا غیرکارشناسی است.
این استاد معماری و شهرسازی اضافه کرد: همیشه وقتی در نقطه ای مشکل ترافیکی وجود دارد با پل سازی حل نمی گردد بلکه ممکنست ترافیک بجای دیگری انتقال یابد به طوریکه در همدان با پل سازی فقط انتقال ترافیک را شاهد می باشیم نه حل مشکل را؛ بعنوان مثال دو پل چهارراه شریعتی و تختی بجای روانسازی ترافیک، فقط آنرا به آرامگاه بوعلی انتقال دادند، اگر در گذشته خودرو ها در این چهارراه ها و پشت چراغ قرمز معطل می ماندند و با تأخیر به آرامگاه می رسیدند الان با ترافیک آزاد این منطقه همیشه شلوغ است.
وی با اشاره به این که شاید پل سازی در رینگ نخست سرعت را بالا برده باشد اما ورود و خروج از بافت مرکزی شهر را بالا نبرده است، افزود: شاید می شد خیلی از پل های موجود در شهر همدان نظیر پل رسالت، غدیر و بهشت را نزنیم یا حداقل جهتشان معکوس بود.
عراقچیان با اعلان اینکه باید با مطالعه نسبت به جانمایی، جهت، عرض و تعداد پل ها اقدام گردد، اشاره کرد: البته نمی خواهم بگویم جانمایی پل های همدان صددرصد غلط بوده اما یک مقدار شاید مطالعات ضعیف بوده است؛ بعنوان مثال زمان راه اندازی زیرگذر پژوهش به سبب بسته بودن مسیر، خودرو ها از جلوی دانشگاه بوعلی و استخر آبیاران دور می زدند و ترافیکی نبود.
وی افزود: همین طور ترافیک موجود در جلوی چهارراه سعیدیه بدون راه اندازی پل حل شد و جلوی بیمارستان بعثت با دو دوربرگردان استاندارد و خوب مشکل را برطرف کردند، در حقیقت با اقدامات ارزان تر و ساده تر کار را به سرانجام رساندند.
بگفته این استاد معماری و شهرسازی، وقتی پل می زنیم باید به تنهایی و بدون نیاز به راست گرد، چپ گرد و شبدری کامل باشد و ایجاد ترافیک نکند اما پل ها عمدتا ناقص هستند و تعداد آنهایی که مسیرها را بدون ترافیک سازماندهی کند، کم است.
وی با طرح این سوال که پل های ما چند مسیر را روانسازی کرده است؟ پاسخ داد: بعنوان مثال پل های تختی و شریعتی شاید خیلی مؤثر نبوده اند و اگر عمود بر وضعیت فعلی بودند مؤثرتر واقع می شدند بدین سبب این امر نشان میدهد مطالعات خیلی دقیق نبوده و شاید بر اثر فشارهای سیاسی پیچیده شده و مشاور باید آنرا انجام می داده و شاید به سبب نبود طرح جامع ترافیک این موضوعات رقم خورده است.

همدان طرح جامع ترافیک ندارد
عراقچیان با تاکید بر این که هم اکنون همدان طرح جامع ترافیک ندارد و موضعی برای شهر تصمیم سازی می شود در حالی که باید با مطالعه کافی این کار انجام گیرد، اشاره کرد: اصولاً در شهرهای تاریخی، فرهنگی و گردشگری توجه به جنبه های تاریخی و دید و منظر خیلی مهمست به طوریکه اگر در چهارراه شریعتی زیرگذر می زدیم دید به منظر الوند را نمی بستیم اما هم اکنون دید به کوهستان الوند بسته شده است.
وی افزود: از لازمه های راه اندازی پل برای شهرهای تاریخی تهیه گزارش توجیحی تاریخی، فرهنگی است، اگر این گزارش برای پل های همدان وجود دارد چرا منتشر نشده؟ اگر وجود ندارد چرا کار به سرانجام نرسیده است.
عراقچیان با تأیید این مساله که وقتی پل راه اندازی می شود بمنظور روانسازی ترافیک است و وجود چراغ قرمز دیگر موضوعیت ندارد، مطرح کرد: در چهارراه شریعتی چراغ قرمز نداریم اما عملاً مشکلات فراوانی برای عبور داریم چونکه یکسری مسیرها بسته شده و مجبور هستیم کوچه، پس کوچه ها را دور بزنیم در حقیقت کوچه های محلی را به خیابان های شهری تبدیل و مسیرها را به سبب نبود مطالعه کافی پیچیده کرده ایم.
ایشان سپس اظهار داشت: وقتی پلی در یک منطقه شهری ایجاد می شود اتفاقات جدیدی به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و دیدگاه محیطی در آن منطقه به وجود می آید و باید مطالعه شود با ساخت پل رفتارهای اجتماعی و اقتصادی مردم چه تغییری می کند؟
این استاد معماری و شهرسازی اضافه کرد: در پی ساخت پل در منطقه ای قیمت مغازه های اطراف کم می شود و فروششان کاسته می شود، چقدر نسبت به این قضایا مطالعه کرده ایم؟ در کشورهای اروپایی مقوله ای تحت عنوان "پل- فضا" وجود دارد که وقتی فضای جدید شهری در نقطه ای ایجاد می شود، باید آن منطقه توسعه یابد به طوریکه ایجاد فضاهای فرهنگی، تفریحی و اجتماعی یکی از با اهمیت ترین کارهایی است که می توان زیر پل ها انجام داد.

عمدتاً زیر پل های شهر همدان به پارکینگ تبدیل گشته است
وی اشاره کرد: عمدتا زیر پل های شهر همدان یا به پارکینگ تبدیل یا با خاک پر شده است در حالی که در زیر پل های تهران پاساژ و مغازه ساخته اند و یا زمین مینی فوتبال به وجود آورده اند.
عراقچیان اذعان کرد: با ساخت پل ها مراکز محلات همدان را دریده ایم و پاره کرده ایم بدین سبب باید برگردیم و محلات تجمعی، قرار و ملاقات اجتماعی زیر پل ها ایجاد نماییم اما وقتی باردیگر پارگینگ می زنیم سیطره زندگی ماشینی بر زندگی انسان است در حالی که برای پل ها باید موضوعات انسانی فکر شود.




منبع:

1401/02/28
22:31:24
5.0 / 5
475
تگهای خبر: ترافیك , خودرو , سازمان , شهرداری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
بیمه خانه Bime khane