گزارش بیمه خانه؛

صفر تا صد اجرای قانون پلاک سوم بعد از ۱۷ سال

صفر تا صد اجرای قانون پلاک سوم بعد از ۱۷ سال

بیمه خانه: قانون نصب پلاک سوم از سال 84 تصویب شده اما اجرای آن تا به امروز به تعویق افتاده است، حال مقرر است بعد از 17 سال با کمک شرکت های دانش بنیان این طرح در نیمه اول 1401 اجرا شود.



خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛ نصب پلاک سوم بر روی خودرو ها مزایای بسیاری دارد گرچه اجرای آن قانونی می باشد اما اجرای آن از سال ۸۴ به تعویق افتاده است. پلاک سوم در قالب دو چیپ روی پلاک و زیر شیشه جلو و زیر آئینه باید نصب شود که اطلاعات VIN و سایر اطلاعاتی که نیاز است در یک حجم مشخص (۳۰ تا ۹۰ کیلوبایت) در آن چیپ گنجانده می شود.
اطلاعات بصورت RFID در اختیار پلیس قرار می گیرد تا مأموران راهور بتوانند با دست افزارهایی که دارند این اطلاعات را بخوانند و به هویت اصلی مالک و خودرو پی ببرند که این مزیت در شناسایی خودرو های سرقتی بسیار کارآمد است چونکه اصالت خودرو باید در سرقت ها ثابت شود در صورتیکه در وضعیت فعلی ملاک اصالت خودرو ها پلاک خودرو است در صورتیکه با اجرائی شدن قانون پلاک سوم بقیه مشخصات خودرو در دست افزارهای پلیس نشان داده می شود و پلیس می تواند سرقتی بودن خودرو را احراز کند.

صفر تا صد اجرای قانون «پلاک سوم» بعد از ۱۷ سال
سردار سیدکمال هادیانفر در گفت و گو با خبرنگار مهر از اجرای این طرح بعد از ۱۷ سال آگاهی داد و اظهار داشت: پلاک سوم همان پلاک الکترونیکی است که در اصل مانند یک چیپ بوده و با برچسب می توان بر روی بدنه خودرو (روی شیشه خودرو) نصب کرد.
وی اضافه کرد: تخلفاتی مانند خودرو های سرقتی، خودرو های تحت تعقیب با نصب پلاک سوم به سرعت مشخص می شوند و همین طور می توان به آسانی اصالت خودرو را بررسی کرد.
اطلاعاتی از قبیل نوع، مدل و رنگ خودرو و شماره شاسی و شماره موتور و اطلاعات کد ملی مالک و غیره در پلاک سوم وجود دارد رییس پلیس راهور با اشاره به این که نصب پلاک سوم بر روی خودرو ها یک قانون است که در سال ۸۴ تصویب شده است، اما در چند سال قبل اجرائی نشده و به آن اهمیتی داده نشده است، گفت: پلاک سوم الزام قانونی دارد که باید حتما اجرائی شود. همانطور که گفتم این پلاک باید از داخل شیشه زیر آئینه از جلو و عقب خودرو نصب شود.
هادیانفر اشاره کرد: اطلاعاتی از قبیل نوع خودرو، مدل خودرو، رنگ خودرو و شماره شاسی و شماره موتور و اطلاعات کد ملی مالک و غیره در این پلاک وجود دارد که پلیس می تواند با دست افزارهایی که در دست دارد، تمامی این اطلاعات را از روی این پلاک دریافت کند.
وی با اشاره به مزایای پلاک سوم، اشاره کرد: تعدادی از رانندگان گلایه می کنند در محلی نبوده اما از آن محل برای آنان پیامک جریمه آمده است و بعد که پیامک را بررسی می نماییم متوجه می شویم که فردی پلاکش را مخدوش کرده است. با اجرای طرح پلاک سوم می توان از مخدوش کردن پلاک ها و جرایم مربوط به این تخلف جلوگیری کرد.
رئیس پلیس راهور اظهار داشت: همین طور افسر راهور به جهت اینکه اصالت یک ماشین را چک کند، باید کاپوت را بالا بزند و شماره شاسی را نگاه کند که با اجرای پلاک سوم دیگر به این کار نیازی نیست و افسر می تواند کنار خیابان با دست افزارش این پلاک را اسکن و مشخصات را ببیند.

هادیانفر تاکید کرد: فک و نصب پلاک فیزیکی وابستگی ارزی دارد که با اجرای طرح پلاک سوم می توان این وابستگی را قطع کرد چونکه دیگر نیازی به پلاک فیزیکی نیست.
وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر در خصوص این که آیا این تراشه ها و پلاک های سوم در ایران تولید می شود یا خیر؟ اظهار داشت: بخش زیادی از تکنولوژی این پلاک ها ایرانی است و تنها برای قسمتی از مدار این پلاک باید بومی سازی صورت گیرد.
آزمایش های مربوط به پلاک سوم در شهرک آزمایش انجام شده است، مصوبات و مجوزهای لازم هم از فرمانده انتظامی کل کشور گرفتن شده است و تلاش داریم تا تولید پلاک سوم را در نیمه اول ۱۴۰۱ شروع نماییم رییس پلیس راهور گفت: تعدادی از شرکت های دانش بنیان دراین زمینه با پلیس همکاری دارند تا بتوان تولید پلاک سوم را صد درصد داخلی کرد.
وی با اشاره به این که سالانه بیش از ۵ میلیون پلاک جابجا می شود، بیان کرد: پلاک هایی که دیگر نیاز نمی گردد پس از یک سال در دستگاه خرد کن ریخته می شود و اتلاف انرژی را به دنبال دارد. با پلاک سوم دیگر شاهد این اتفاقات نیستیم.
هادیانفر در پاسخ به سوالی در خصوص این که چه زمان پلاک سوم در کشور اجرا و الزامی می شود، اظهار داشت: آزمایش های مربوط به این پلاک در شهرک آزمایش انجام شده است. مصوبات و مجوزهای لازم هم از فرمانده انتظامی کل کشور گرفتن شده است. تلاش داریم تا تولید پلاک سوم را در نیمه اول ۱۴۰۱ شروع نماییم.
رئیس پلیس راهور اظهار داشت: البته در ابتدا باید تعدادی پلاک سوم را از خارج کشور وارد نماییم و زمانی که دانش تولید مدار آن تکمیل شد، این پلاک ها را در داخل تولید نماییم.

دانش بنیان ها می توانند تولید پلاک سوم را بومی کنند
قانون نصب پلاک سوم سال هاست که تصویب شده اما اجرا نشده است. این قانون بمنظور سهولت بیشتر در تشخیص خودرو های سرقتی و دریافت سریع اطلاعات بیشتر درباره هر خودرو به کمک پلیس راهور خواهد آمد. قرار بود این پلاک از آبان ماه ۱۴۰۰ بروی خودروهایی که بتازگی پلاک می شوند و یا پلاک آنها تعویض می گردد نصب شود که تا به امروز اجرائی نشده است.
بر اساس اعلام کارشناسان، بومی کردن این پلاک ها ورود شرکت های دانش بنیان برای ساخت قسمتی از مدار را طلب می کند؛ در سالی که شعارش «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» است انتظار می رود تا با اطلاع رسانی از اهمیت و اجرای قانون «پلاک سوم» برای شرکت های دانش بنیان آنها را به سرمایه گزاری و فعالیت دراین زمینه تشویق کنند؛ تا هم از خروج ارز از کشور جلوگیری شود و هم افتخار تولید پلاک های سوم به دیگر افتخارات ایران اضافه شود.


منبع:

1401/01/28
08:36:26
5.0 / 5
465
تگهای خبر: الكترونیكی , انتظامی , پلیس , پلیس راهور
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
بیمه خانه Bime khane