تهرانی ها چند روز از بهمن ماه را هوای آلوده تنفس كردند؟

تهرانی ها چند روز از بهمن ماه را هوای آلوده تنفس كردند؟

کیفیت هوای تهران طی یک ماه گذشته، 11 روز به سبب افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون آلوده گزارش شده است.



به گزارش بیمه خانه به نقل از ایسنا، اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان میدهد که طی بهمن ماه امسال کیفیت هوا در پایتخت طی ۱۹ روز در وضعیت قابل قبول و طی ۱۱ روز به سبب افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس قرار داشت.

پیش از این عیسی کلانتری - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست- اظهار کرده بوده که دو سوم علت آلودگی هوا در تهران مربوط به موتورهای گازوییل سوز و صنایعی است که از مازوت استفاده می نمایند.

اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان میدهد که طی بهمن ماه سال گذشته، پایتخت نشینان ۲۱ روز هوای مطلوب تنفس کردند که از این بین سهم هوای پاک دو روز و سهم هوای قابل قبول ۱۹ روز بوده است. گفتنی است که کیفیت هوا در تهران طی این بازه زمانی ۹ روز در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس قرار داشت.

بر اساس مطالعات سیاهه انتشار کلانشهرها که بتازگی توسط کنسرسیوم دانشگاه های برتر با مجری گری دانشگاه تهران انجام شده است، سهم منابع ثابت مانند کارخانه ها، نیروگاه ها، صنایع و... در آلودگی هوای تهران ۴۶ درصد و سهم منابع متحرک مانند خودرو های دیزلی، خودرو های شخصی، موتورسیکلت ها و... ۵۴ درصد گزارش شده است.

به این ترتیب در بهمن ماه سال ۹۷ نیز کیفیت هوا طی هفت روز در وضعیت پاک، ۱۳ روز در وضعیت قابل قبول و ۱۰ روز در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس قرار داشت. در دومین ماه زمستان سال ۹۶ نیز تهرانی ها ۲۶ روز هوای نامطلوب تنفس کردند که از این بین سهم هوای ناسالم برای همه افراد ۳ روز بود. کیفیت هوا در این بازه زمانی یک روز در وضعیت پاک و هفت روز در وضعیت قابل قبول قرار داشت.

سیاهه انتشار شهر تهران که توسط شهرداری تدوین شده است نشان میدهد که سهم کامیون ها در تولید ذرات معلق حدود ۱۶ درصد و سهم موتورسیکلت ها ۱۰ درصد است. از طرف دیگر در تهران سالانه بیش از ۱۰ هزار تن ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون تولید می شود و مطالعات سال ۲۰۱۸ بانک جهانی نیز نشان میدهد که آلودگی هوا سالانه ۲.۶ میلیارد دلار به تهران خسارت وارد میکند البته این رقم برای کل کشور ۷ میلیارد دلار گزارش شده است.

بر اساس اطلاعات موجود کیفیت هوای تهران در بهمن ماه سال ۹۵، یک روز در وضعیت پاک، ۲۱ روز در وضعیت قابل قبول و هشت روز در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس قرار داشت.

به گزارش بیمه خانه به نقل از ایسنا، درحال حاضر حدود ۴۰۰ هزار کامیون فرسوده که آلایندگی زیادی دارند باید از رده بیرون بروند همین طور از ۶۵۰۰ اتوبوس تهران حدود ۴۰۰۰ اتوبوس اسقاطی هستند و عمر آنها بالای ۳۰ سال است. کلانتری - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست - می گوید تا زمانی که برای هوای پاک سرمایه گذاری نشود، هوای ناپاک در کلانشهرهای کشور خواهیم داشت. از طرف دیگر اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان میدهد که کیفیت هوا در پایتخت از شروع سال تا حالا ۱۱۷ روز آلوده بود که در این بین سهم هوای ناسالم برای همه و ناسالم برای گروه های حساس به ترتیب ۱۵ و ۱۰۲ روز گزارش شد. طی این مدت تهران ۲۰۵ روز هوای قابل قبول و تنها ۱۵ روز هوای پاک داشت.




1399/12/02
09:57:56
0.0 / 5
1163
تگهای خبر: خودرو , ذرات معلق , شركت , شهرداری
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
بیمه خانه Bime khane