كتابگردی تهرانگردان

از دعوای انتشاراتی ها با شهرداری تا راه اندازی موزه خصوصی خلیج فارس

از دعوای انتشاراتی ها با شهرداری تا راه اندازی موزه خصوصی خلیج فارس

بیمه خانه: به مناسبت هفته ˮكتابˮ، تهرانگردان به كتابگردی پرداختند.


به گزارش بیمه خانه به نقل از ایسنا، احمد مسجد جامعی بامداد امروز با حضور در پنجمین سالگرد روز كتابگردی كه از ساعت ۷: ۰۰ با حضور مجید فراهانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، آموزگار، رییس اتحادیه ناشران برگزار شد، در بازدید از خانه كتاب "پیدایش" متعلق به انتشارات پیدایش در خیابان پاسداران و افتتاح آن اظهار داشت: به مناسبت ۳۰ سالگی شروع به كار نشر پیدایش این فروشگاه با ۴۰۰ متر فضای مفید در منطقه چهار و در خیابان گلستان پاسداران راه اندازی شد.


وی با بیان این كه نشر پیدایش جزو ناشران برگزیده است، اظهار داشت: بیشتر از ۱۶۰۰ عنوان كتاب در حوزه كودك و نوجوان و بیشتر از ۵۰ عنوان كتاب در حوزه كتاب بزرگسالان در این خانه كتاب وجود دارد.



مسجد جامعی با اشاره به مصوبه شورای شهر سوم در مورد كتابفروشی ها اضافه كرد: این مصوبه خیلی سخت بود و هیچ یك از اعضا نمی خواستند به آن رای دهند، چون كه بر مبنای آن اگر فردی می خواست كتابفروشی راه اندازی كند، از عوارض تجاری معاف بود و می توانست بدون این كه كاربری خویش را به تجاری تغییر دهد، كتابفروشی را دایر كند.



وی با بیان این كه برای این مصوبه مقاومت های زیادی شد، اظهار نمود: آن زمان جلسات غیر علنی بود و برای تصویب این مصوبه سخت مجبور به لشكركشی شدیم و از روسای انتشارات خواستیم كه به جلسه شورای اسلامی شهر تهران بیایند و به ما كمك كنند تا این مصوبه تایید گردد و سرانجام رای شیبانی تعیین كننده بود و این مهم مصوب شد.



در ادامه مجید فراهانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این كه به علت این مصوبه دعوا بین انتشاراتی ها و شهرداریها در گرفته است، تصریح كرد: شهرداری اعتقاد دارد كه فقط انتشاراتی ها شامل این معافیت شده اند و ربطی به كتاب فروشی ندارد و این مساله سبب درگیری میان آنها شده است.



آموزگار، رییس اتحادیه ناشران نیز، اظهار داشت: بر مبنای مصوبه شورای سوم در مراكز تجاری بزرگ باید ۱۰ درصد فضا به مشاغل مرتبط به كتاب اختصاص داده شود، اما اگر این مهم به تمام كشورها تسری می یافت اتفاقات خوبی در حوزه كتاب رخ می داد.



به گزارش بیمه خانه به نقل از ایسنا، در ادامه مسجد جامعی به انتشارات "كامران احمدی" رفت و در حالیكه مفاخریان، شهرداری منطقه ۹ و حاجوی شهردار منطقه هفت را همراهی می كرد نسبت به افتتاح كتابفروشی انتشارات كامران احمدی در روز كتابگردی اقدام نمود و اظهار داشت: انتشارات كامران احمدی به صورت تخصصی در حوزه كتاب پزشكی فعالیت می كند و این در شرایطی است كه هم اكنون كتاب و متن پزشكی كه آگاهی بخش عموم مردم در مورد بیماری ها باشد، نداریم و اساسا علم باید به سمت عمومی سازی برود كه نرفته است.



وی با اشاره به این كه پیشنهاد می گردد كه این كتاب ها به زبان ساده تر برای مردم عمومی سازی شود، اضافه كرد: جالب است كه علم پزشكی پیشرفت كرده است، اما باعث كاهش دردهای مردم نشده است.



در ادامه مجید فراهانی با اشاره به افزایش قیمت كاغذ و اثرات ضد زیست محیطی تولید كاغذ و بریدن درختان، بیان كرد: بهتر است كه مطالب كتاب ها به زبان ساده دیجیتالی شده و به صورت یك اپلیكیشن بر روی موبایل مردم نصب شود.



مسجد جامعی در ادامه به یك كتابفروشی محلی با نام "كمال الملك" در خیابان سهروردی رفت و با اشاره به خطر تعطیلی كتابفروشی های محلی، اظهار نمود: مردم هر محله باید حواسشان به كتابفروشی های محلی باشند تا بتوانند از آنها حمایت كنند تا آنها هم به حیات خود ادامه دهند.


به گزارش بیمه خانه به نقل از ایسنا، صالحی امیری، رییس كمیته ملی المپیك هم به جمع كتابگردان پیوست و با حضور در كتابخانه لارستان واقع در خیابان لارستان، اظهار داشت: احساس درونی به مطالعه بسیار كم است و باید كتاب همچون خوراك، پوشاك و... در سبد مصرف خانوار قرار گیرد و خانواده بعنوان یك نیاز كتاب را خریداری كنند.
وی با بیان این كه دو نوع مطالعه داریم كه شامل مطالعه موثر و مطالعه سطحی است، بیان كرد: مطالعه سطحی همان وب گردی هایی است كه مردم انجام می دهند كه به آگاهی از روزمره ها می پردازد. باید مطالعه موثر باشد و در این زمینه رسانه ها گام اساسی را بر می دارند.
به گزارش بیمه خانه به نقل از ایسنا، در ادامه كتابگردان به كتابخانه ایرانی ها واقع در میدان امام خمینی (ره) رفتند و صالحی امیری با اشاره به سابقه طولانی این كتابفروشی قدیمی، اظهار داشت: بر روی شیشه این كتابفروشی عنوان شده است كه این مغازه در حال فروش است، اما نباید بگذاریم كه این كتابخانه قدیمی به فروش برسد.
مسجد جامعی نیز، تصریح كرد: نباید اجازه دهیم چنین كتابفروشی قدیمی كه متعلق به سید اسماعیل شاداب نیا است، فروخته شود، چون كه فروشنده این كتابفروشی یعنی آقای شاداب نیا ۸۸ سال دارد و از كودكی در این كتابفروشی فعالیت می كرده است.
رییس كمیته ملی المپیك با اشاره به این كه این كتابفروشی می تواند از آن جایی كه در رینگ گردشگری قرار گرفته است تبدیل به كتابفروشی تاریخی شود، تصریح كرد: فضا و مدل كتاب فروشی ایرانی ها این اجازه را می دهد كه این كتابفروشی تبدیل به كتابفروشی تاریخی شود.
به گزارش بیمه خانه به نقل از ایسنا، در ادامه محمد علی سعادتی، شهردار منطقه ۱۲ هم با بیان این كه به بازسازی معرفی و مرتب كردن كتابفروشی ایرانی ها كمك می نماییم، تصریح كرد: اما اداره این كتابفروشی باید با مالك باشد.
وی با بیان این كه می توانیم این كتابفروشی را در اطلس یا راهنمای معرفی كتاب فروشی های تهران معرفی نماییم، بیان كرد: به بازسازی این كتابفروشی هم كمك می گردد.
اما هرچند سعادتی شهردار منطقه ۱۲ پیشنهاداتی را بیان كرد ولی صالحی امیری پیشنهادات بهتری داشت و اظهار داشت: پیشنهاد می گردد كتابفروشی تاریخی این منطقه توسط شهرداری بعنوان یك محل تاریخی احیاء شود و در بیلبوردها و پنل های شهری این گونه كتابفروشی ها به مردم معرفی شوند.
به گزارش بیمه خانه به نقل از ایسنا، در ادامه كتابگردان به كتابفروشی "دیواری" توپ خانه رفتند و مسجد جامعی با اشاره به این كه این كتاب فروشی دیواری كه در خیابان خیام واقع شده است، نخستین كتابخانه دیواری است، اما نام ندارد اظهار داشت: پیشنهاد می گردد با عنایت به این كه این كتابخانه در نزدیكی امارت گورخانه قرار دارد اسم این كتابفروشی دیواری گورخانه شود.
به گزارش بیمه خانه به نقل از ایسنا، در ادامه به مناسبت روز كتابگردی، اعضای شورای اسلامی شهر تهران و شهرداران منطقه با حضور در نشر "اساطیر" به بررسی این انتشارات پرداختند و مسجد جامعی با اشاره به این كه این انتشاراتی كتاب های مرجع را منتشر می كند، اظهار داشت: ۶۰۰ عنوان متون توسط این انتشاراتی به چاپ رسیده است و دقت داشته باشید كه كتاب های مجموعه ای به علت این كه تعداد جلدهایش بالا است، باید همه كتب تكمیل شود و بعد آنها را به چاپ برسانند كه بنابراین خواب سرمایه در این انتشاراتی ها بالا است و كمتر ناشری حاضر می گردد كه كه این گونه كتب را منتشر كند و این نشان داده است كه عشق این ناشر بالا بوده كه این اتفاق رخ داده است.
در ادامه به مناسبت روز كتابگردی، اعضای شورای اسلامی شهر تهران كه رسولی، حق شناس و شجاعی پوریان معاون فرهنگی و اجتماعی هم به آن اضافه شده بودند از نشر "گیتا شناسی" بازدید به عمل آوردند و احمد مسجد جامعی با بیان این كه قرار بود از سال ۸۱ تابحال در حیاط این انتشاراتی موزه خصوصی اسناد خلیج فارس شكل بگیرد، اظهار داشت: اما حالا عنوان كرده اند كه از سال ۸۱ تابحال شهرداری به نامه آنها پاسخی نداده است و عنوان كرده است كه اگر این اتفاق رخ دهد، بعنوان تخلف ماده "۱۰۰"، سقف خراب می گردد و من هم واقعا می مانم كه چرا این اتفاق رخ داده است؟ چون كه این ملك بسیار پرارزش است و یك علاقه مند به كتاب به جای این كه ملك را تجاری كند علاقمند است كه موزه خلیج فارس را تولید كند.

بهداری پور، شهردار منطقه شش قول داد كه در صورت آوردن طرح سقف این مهم صورت گیرد.

به گزارش بیمه خانه به نقل از ایسنا، در ادامه مسجد جامعی، اظهار داشت: این یك كار ارزشمندی است كه توسط یك ناشر انجام می گردد و مقرر است كه نخستین موزه خصوصی اسناد خلیج فارس تولید شود و باید از این ناشر حمایت كرد و امیدواریم تا شش ماه دیگر بنا به وعده شهردار منطقه نخستین موزه خصوصی اسناد خلیج فارس افتتاح شود.

وی ادامه داد: همینطور مدیرعامل اراضی عباس آباد هم قول داده است تا به مناسبت یازدهم اردیبهشت ماه، روز خلیج فارس موزه اسناد خلیج فارس را در اراضی بر پا كنند.
به گزارش بیمه خانه به نقل از ایسنا، مسجدجامعی به همراه محسن هاشمی، رییس شورای شهر در ادامه بازدید از كتابفروشی ها و انتشاراتی های پایتخت به مناسبت روز كتابگردی از كتابفروشی های راسته خیابان انقلاب بازدید كردند.
م


1397/09/01
20:41:00
5.0 / 5
4970
تگهای خبر: شهرداری , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
بیمه خانه Bime khane