سرویس های غیر مجاز مدارس بلای جان دانش آموزان

سرویس های غیر مجاز مدارس بلای جان دانش آموزان

به گزارش بیمه خانه مدیر عامل اتحادیه تاكسیرانی های شهری كشور با تاكید بر استفاده والدین از سرویس های مجاز دانش آموزی، اظهار داشت: در این راستا سامانه ملی پایش حمل و نقل دانش آموزی با نام سپند شروع به كار كرد. تا قبل از راه اندازی این سامانه یك نابسامانی خاصی در حوزه سرویس مدارس وجود داشت و خانواده ها نارضایتی هایی را از سرویس مدارس داشتند كه در نهایت نیاز شد یك ساماندهی در این عرصه اتفاق بیفتد.


به گزارش بیمه خانه به نقل از ایسنا، مرتضی ضامنی مدیر عامل اتحادیه تاكسیرانی های شهری كشور در ارتباط با استفاده از سرویس های غیر مجاز دانش آموزی كه منجر به ضایعه از دست دادن دو تن و مصدوم شدن 5 نفر از دانش آموزان بشاگرد گردید ضمن عرض تسلیت به خانواده این عزیزان گفت: حوادث بسیار تلخ و تأثر انگیزی كه در این دو ماه شروع سال برای دانش آموزان این مرز و بوم رخ داده است نه تنها بردل والدین آنان زخم نهاده است و با هیچ مرهمی التیام نمی یابد بلكه دل تمامی آنان را كه شنونده این اخبار نیز هستند می آزارد.
ضامنی اظهار داشت: متأسفانه دانش آموزان روستایی بیشترین قرباینان این حوادث هستند و بر همه دست اندركاران اجرای حمل و نقل دانش آموزی واجب است تا با تمام توان، تلاش و همت خود در كاهش این حوادث و بهبود شرایط حمل و نقل تلاش كنند. گام نخست برای دستیابی به این هدف شاید تهیه و تدوین دستورالعملی بود كه با همكاری سه وزارتخانه كشور، آموزش وپرورش و راه و شهرسازی آماده گردید. اما این امر نمی تواند پاسخگوی همه نیازهای این بخش از حمل و نقل باشد. بی اطلاعی از قوانین موجود، عدم رعایت مفاد قانونی، نبود آمار جامع و مستند، بی تفاوتی مدیران و مسئولان امر در مواجهه با وسایل حمل و نقل غیر مجاز، پاسخگو نبودن ناوگان موجود به نسبت دانش آموزان نیاز به سرویس مدرسه، هزینه بالای سرویس مدرسه برای والدین و یا به صرفه نبودن هزینه های پایین برای رانندگان، مسیرهای تردد نا ایمن و حادثه برانگیز، و.... همه و همه سبب شده است تا هر از گاهی شاهد حوادث اخبار تلخ و تاثر برانگیز باشیم.
وی ادامه داد: به واسطه تكلیفی كه یك سال قبل وزارت كشور به اتحادیه تاكسیرانی شهری كشور واگذار كرد، سامانه ملی پایش حمل و نقل دانش آموزی با نام سپند شروع به كار كرد. تا قبل از راه اندازی این سامانه یك نابسامانی خاصی در حوزه سرویس مدارس وجود داشت و خانواده ها نارضایتی هایی را از سرویس مدارس داشتند كه در نهایت نیاز شد یك ساماندهی در این عرصه اتفاق بیفتد. این سامانه باید برمبنای تكنولوژی های روز طراحی می شد و خانواده ها و همین طور آموزش و پرورش باید به این سامانه دسترسی لازم را داشته باشند.
مدیر عامل اتحادیه تاكسیرانی های شهری كشور در ادامه عنوان داشت: آموزش و پرورش موظف است درباب سامانه سپند در موعد مقرر نیازهای خودرا اعلام نماید و متناسب با آن شهرداری ها باید شركت های واجد شرایط را انتخاب و رانندگان نیز باید در این سامانه ثبت نام كنند.
این مسئول اظهار داشت: در نهایت مدارس با شركت ها قرارداد امضا می كنند و باید این قراردادها نیز مورد تایید شهرداری ها قرار بگیرد و بعد از آن والدین می توانند ثبت نام خودرا داشته باشند و سرویس مدرسه موردنظر را انتخاب كنند.
ضامنی اضافه كرد: با عنایت به قوانین موجود، مدیریت و نظارت بر حمل و نقل بار و مسافر در محدوده شهر و روستا برعهده شهرداری است و بدین جهت وظیفه تأمین ناوگان مورد نیاز حمل و نقل دانش آموزی در حوزه درون شهری به شهرداری ها واگذار شده است اما شهرداریها برای تأمین ناوگان مدارس باید از تعداد ناوگان مورد نیاز مدارس آگاه باشند و بنا بر این در ماده 14 دستورالعمل آمده است كه آموزش و پرورش باید در اسفندماه هر سال تعداد ناوگان مور نیاز خودرا برای سال تحصیلی پیش رو اعلام نماید. همین سوژه برحمل ونقل روستایی و بین شهری نیز دلالت دارد.
وی بیان كرد: یكی از بزرگترین موانع در برنامه ریزیها و سیاستگذاریها بی اطلاعی از وضع موجود در حمل و نقل روستایی و بین جاده ای است. موضوعی كه در كارگروه ماده 19 بارها و بارها برای اجرای آن درخواست همكاری از آموزش و پرورش و وزارت راه و شهرسازی شده است. در این كه وضعیت ناوگان حمل و نقل دانش آموزی در سطح شهرهای كشور از كیفیت بالایی برخوردار نیستند شكی نیست اما اطلاع از نیاز آموزش پرورش به ناوگان حمل و نقل دانش آموزی شرط لازم برای برنامه ریزی است. حسن این كار این است كه ناوگانی كه از این طریق ارائه خدمت می دهند، ناوگانی هستند كه استانداردهای لازم را دارند و از آن اطمینان خاطر داریم.
مدیر عامل اتحادیه تاكسیرانی های شهری كشور اظهار داشت: تمامی رانندگانی كه در این طرح ثبت نام كرده اند دارای عدم سوءپیشینه هستند و از سلامت روح و روان برخوردار می باشند تا مثل گذشته با مشكلاتی مواجه نشویم. قاعدتا این ناوگان معاینه فنی لازم را دارد تا شاهد حوادثی در این عرصه نباشیم.
وی ادامه داد: از جانب دیگر آموزش و پرورش و مدارس در صورت عدم توان برخورد با وسایل حمل و نقل غیر مجاز حداقل امكان ارائه گزارش مراتب به مجموعه های بالادستی خودرا خواهند داشت. آگاهی از این مساله خود می تواند كمك موثری در ممانعت از بروز حوادثی از این دست شود. اقدام های موثر پلیس در برخورد با چنین وسایل حمل و نقل غیر مجاز نیز یكی از راههای كاهش این اتفاقات ناگوار است. بدیهی است كه این موارد نباید در جهت ایجاد مانع در ادامه تحصیل فرزندان این مرزو بوم شود؛ بلكه با دقت و توجهی كه معطوف این حوزه می گردد باید امنیت و ایمنی آنان را در دوره تحصیل تضمین نمود.
ضامنی در ارتباط به ردیف های اعتباری برای سرویس مدارس روستایی بیان كرد: سوژه مهم دیگری كه باید بدان اشاره نمود ردیف های اعتباراتی است كه به آموزش و پرورش برای دانش آموزان روستایی تخصیص داده شده است و حتی اگر مبالغ تخصیصی پاسخگوی نیاز كامل دانش آموزان روستایی نباشد ولی می تواند قسمتی از این حوزه را سامان دهد. بدیهی است در این صورت سایر مجموعه های مرتبط مثل شهرداریها، وزارت راه و شهرسازی و.. با بهره گیری از سایر توانمندی ها و ظرفیت های خود می توانند شانه به شانه آموزش و پرورش به بهبود وضعیت حمل و نقل دانش آموزان روستایی كمك نمایند.
طبق گزارش روابط عمومی اتحادیه تاكسیرانی های شهری كشور، وی اظهار داشت: چارچوب های فوق زمانی قابل اجراست كه والدین خودرا متعهد به تأمین ناوگان بوسیله پروسه قانونی بدانند، در زمانیكه والدین ناوگان خودرا خارج از این چارچوب تأمین می كنند مسئولیت لطمه های وارده به دانش آموزان از جانب راننده و یا مشكلات ایمنی خودرو و سایر مسائل تماماً با والدین می باشد.
مدیر عامل اتحادیه تاكسیرانی های شهری كشور درانتها اشاره كرد: شك نباید داشت در این طرح عظیم و ملی همكاری و همراهی تمامی عوامل به ویژه سه وزارتخانه تدوین كننده قوانین و مقررات حمل و نقل دانش آموزی را می طلبد.




منبع:

1398/08/20
10:25:06
5.0 / 5
4713
تگهای خبر: آموزش , اعتبار , پلیس , تضمین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
بیمه خانه Bime khane