مشكلات كارگران مترو روی میز مجلس و شورا

ورود اداره كار تهران به سوژه مشكلات صنفی كارگران مترو

ورود اداره كار تهران به سوژه مشكلات صنفی كارگران مترو

به گزارش بیمه خانه رئیس فراكسیون كارگری شورای شهر تهران از ورود اداره كار تهران به سوژه مشكلات صنفی كارگران مترو تهران خبرداد و اظهار داشت: مقرر شده كه بازرسان اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعی، گزارشی از وضعیت كارگران مترو ظرف یك ماه تهیه و در اختیار مجلس، شورای شهر و شهرداری تهران قرار دهند.


افشین حبیب زاده در گفتگو با ایسنا، در مورد جزئیات جلسه اعضای كمیسیون عمران، حمل و نقل شورای اسلامی با معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری و روسای هلدینگ مترو و شركت بهره برداری مترو به منظور بررسی مشكلات كارگران مترو با اشاره به اینكه گزارشی توسط كانون هماهنگی شوراهای اسلامی كار استان تهران به واسطه بازدیدی كه از مترو داشتند، در خصوص عدم رعایت برخی قوانین مربوط به كارگران مترو، به شورا عرضه شد، اظهار داشت: گزارش عرضه شده از جانب معاونت نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر تهران مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفت كه منتهی به گزارش جامع تری از وضعیت كارگران مترو و مطالبات آنها شد.
وی با اشاره به اینكه عمده مشكلات مربوط به كارگران، پیمانكاران طرف قرارداد با شهرداری بود اظهار داشت: این جلسه با حضور علیرضا محجوب رئیس فراكسیون كارگری مجلس شورای اسلامی، رضایی مدیركل تعاون، كار و رفاه اجتماعی استان تهران، اعضای كمیسیون حمل و نقل شورا و مسؤلان شهرداری برگزار گردید كه در این جلسه مشكلات و دغدغه های كارگران، مطرح و با مسؤلان مربوطه درمیان گذاشته شد.
معاون نظارت شورای شهر تهران به بازدید هفته گذشته دو تن از اعضای شورای شهر از انتهای مسیر جنوبی خط ۶ مترو و ایستگاه دولت آباد اشاره نمود و اظهار داشت: طبق اظهارات همكارانمان كارگران مشغول در این محدوده، حدود ۳ الی ۵ ماه حقوق معوقه دارند كه بخشی از این مسئله به علت عدم ایفای تعهدات از جانب شهرداری به پیمانكار بوده است.
رئیس فراكسیون كارگری شورای اسلامی شهر تهران به بیان بعضی از مشكلات كارگران كه در این نشست عنوان شد پرداخت و اظهار داشت: برپایه آئین نامه حفاظت فنی و بهداشت عمومی، كارفرما موظف است در هر سال، دو دست لباس كار و وسایل حفاظتی مجانی در اختیار كارگران قرار دهد كه بنا به قول كارگران این مهم چندسالی است كه به تعویق افتاده است.
حبیب زاده با اشاره به اینكه برپایه قانون باید قرارداد منعقده بین كارگر و كارفرما در ۴نسخه تهیه و یك نسخه هم به كارگر عرضه شود افزود: اما چه كاركنان قراردادی و چه نیروهای پیمانكاری از این حق قانونی خود بهره مند نشدند و در بعضی مواردانعقاد قرار داد گاهی تا اواخر دوره كاری به طول می انجامد اظهار داشت: این امر نشان داده است كه امكان دارد هر زمان و به هر علت عذر كارگر خواسته شود و فرد بدون در اختیار داشتن قرارداد اخراج شود.
وی با اشاره به اینكه برپایه قانون كارگرانی كه از ساعت ۲۲ تا ۶ صبح در كارگاه حضور دارند، مستحق دریافت ۳۵ درصد اضافه بر مزد ساعت كاری دارند اظهار داشت: طبق بررسی های به عمل آمده این قانون برای كارگرانی كه در این ساعات مشغول نظافت ایستگاه و خطوط هستند، لحاظ نشده و در فیش حقوقی آنها هم درج نشده است.
نایب رئیس كمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیك شورای اسلامی با اشاره به اینكه طبق ماده ۵۹ قانون كار ارجاع اضافه كار به كارگر منوط به موافقت او و پرداخت ۴۰ درصد اضافه بر مزد هر ساعت كار عادی است اظهار داشت: طبق بررسی های به عمل آمده كارگران برخی شركت های پیمانكار طرف قرارداد مجبور به انجام اضافه كار بودند اما حداقل دستمزد اضافه كاری به آنها پرداخت شده و در مواردی كه نسبت به این امر اعتراض می كردند از جانب شركت ها تهدید به تعدیل و اخراج می شدند.
حبیب زاده با اشاره به اینكه كارگران بعضی از شركت های طرف قرارداد یك الی دو ماه طلب حقوق معوق دارند اظهار داشت: بعضی از شركتهای پیمانكاری هنوز عیدی و سنوات سال های ۹۳ الی ۹۷ را به كارگران خود پرداخت نكرده اند.
معاون نظارت شورای شهر تهران با اشاره به اینكه بر مبنای اصل ۲۶ قانون اساسی و فصل ششم قانون كار تشكیل تشكل های كارگری و كارفرمایی به رسمیت شناخته شده و حتی تكلیف شده در واحدهای دارای بیشتر از ۳۵ نفر شاغل دائم، شورای اسلامی كار راه اندازی شود، اظهار داشت: باوجود درخواست های مكرر كاركنان شركت مترو برای تشكیل تشكل در مترو و همینطور پیگیری های به عمل آمده از جانب اعضای شورای شهر، هنوز هیچ تشكلی تشكیل نشده و حتی بعضی از كاركنان پیگیر برای تشكیل تشكل به بخش های مختلف احضار شده اند.

حبیب زاده با اشاره به اینكه بر مبنای مصوبه آبان ماه سال ۹۲ كمیته تعیین مشاغل سخت و زیان آور، شغل راهبری قطار بعنوان مشاغل سخت و زیان آور شناخته شده است اظهار داشت: طبق ادعای راهبران مترو آنها در رفتن به شعب تامین اجتماعی متوجه شده اند كه تطابقی میان شغل مندرج در فهرست های بیمه این شركت تا پیش از سال ۹۲ با مصوبه كمیته مشاغل سخت و زیان آور وجود ندارد و در پیگیری به عمل آمده مشخص شد تا قبل از سال ۹۲ فهرست بیمه منطبق بر مستندات طرح طبقه بندی مشاغل ارسال نشده است اما مبالغ پرداختی حق بیمه راهبران قطار بر اساس شغل واقعی مورد تصدی به سازمان تامین اجتماعی واریز شده است.
حبیب زاده یكی دیگر از مسائل مطرح شده در این نشست را طرح خواسته بعضی از راهبران قطار برای تبدیل وضعیت از شركت هادیان شهر به قراردادی شركت بهره برداری مترو عنوان نمود و اضافه كرد: هیات مدیره شركت بهره برداری مترو در بهمن ماه سال ۹۷ درخواست صدور مجوز تغییر قرارداد كاری راهبران قطار از پرسنل هادیان شهر به قرارداد شركت را منوط به تایید معاون منابع انسانی شهرداری می كند كه با این امر موافقت شده است. راهبران ادعا می كنند كه با وجود طی مراحل مندرج تابحال تبدیل وضعیت قرارداد آنها به سرانجام نرسیده است كه مدیران مترو در این نشست اعلام نمودند كه تبدیل وضعیت آنها بزودی نهایی می شود.
حبیب زاده در انتها اظهار نمود: بعد از طرح مشكلات، این مسایل مورد اعتراض مدیران مترو قرار گرفت ازاین رو قرار شد بازرسان اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعی طی بازدید و بررسی های لازم، گزارشی از وضعیت كارگران مترو ظرف یك ماه تهیه و در اختیار مجلس، شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران قرار دهند.

حبیب زاده در پاسخ به این سؤال كه چرا شهرداری از محل تضامین پیمانكار، حقوق معوق كارگران را پرداخت نمی كند؟ اظهار داشت: كارفرما تنها می تواند، یكبار از محل تضامین، حقوق بدهد چونكه تداوم این مساله سبب تخلیه تضامین می شود.




منبع:

1398/07/19
22:52:59
5.0 / 5
3081
تگهای خبر: بیمه , ترافیك , حمل و نقل , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
بیمه خانه Bime khane