بازی با جان مردم با حذف فیلتر دوده، لغو مراسم دوچرخه سواری خانوادگی با دستور قضایی

بازی با جان مردم با حذف فیلتر دوده، لغو مراسم دوچرخه سواری خانوادگی با دستور قضایی

به گزارش بیمه خانه رئیس كمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینكه موافقت با درخواست خودروسازان برای عدم گردنگیر نصب فیلتر دوده، بازی كردن با جان مردم است، اشاره كرد: اگر بخواهیم در پایتخت هزاران خودرو دیزلی غیر استاندارد داشته باشیم، وضعیت آلودگی هوای تهران باردیگر وارد شرایط ناسالم خواهد شد.



به گزارش بیمه خانه به نقل از ایسنا، آرش حسینی میلانی در نطق قبل از دستورخود كه متن آنرا در اختیار رسانه ها قرار داد، با اشاره به اینكه شهرهای ما مدت هاست كه تسلیم یك زندگی ماشینی شده اند، گفت: روز جهانی بدون خودرو می تواند دعوتی از شهروندان و مدیریت شهری تهران برای در پیش گرفتن رویكردهای جدید برای غلبه یافتن بر دو چالش بزرگ امروز شهرمان باشد.

وی با اشاره به اینكه هدف از رویداد روز جهانی بدون خودرو، ارتقای كمی و كیفی حمل و نقل عمومی، ترویج و توسعه دوچرخه سواری و پیاده روی است، اشاره كرد: در این كمپین كه دیگر مختص به یكی، دو كشور نیست و جنبه بین المللی به خود گرفته، مردم تشویق می شوند سفرهای شهری خودرا با استفاده از وسایل نقلیه عمومی و حمل و نقل های پاك انجام دهند و در سفرهای درون شهری روزانه در صورتیكه مسافت امكان دهد از دوچرخه استفاده یا پیاده روی كنند.

سخنگوی كمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری اضافه كرد: روز جهانی بدون خودرو فرصت مناسبی است تا در سفرهای درون شهری استفاده از خودروی شخصی را به حداقل برسانیم، نشاط و سلامت جسمی و روحی را تجربه نماییم و از هوایی تمیز لذت ببریم.

حسینی میلانی با اشاره به اینكه در بین مناسبت های جهانی زیادی كه در تقویم وجود دارد، «روز جهانی بدون خودرو» همچون مناسبت هایی است كه طی دو سال قبل در ایران نیز مورد توجه خاص قرار گرفته است، اظهاركرد: سازمان های مردم نهاد و گروه های فعال در عرصه محیط زیست، اولین كسانی بودند كه نخستین گام ها را برای پیوستن ایران به این كمیپن بزرگ بین المللی برداشتند و مسئله مهمتر آنكه خوشبختانه از حدود یك سال پیش تا امروز اولین قدم ها برای پیوستن تهران به این رویداد بزرگ برداشته شده است.

وی با اشاره به اینكه سال قبل در چنین روزی كمیته محیط زیست شورا با بیان فراخوانی از مردم، سمن ها و گروه های مرجع درخواست نمود تا در «روز جهانی بدون خودرو» فعلانه شركت نمایند، اظهاركرد: آن درخواست ابتدایی اینك امروز بسیار گسترش یافته است و با انتخاب حناچی بعنوان شهردار تهران و پیوستن وی به «كمپین سه شنبه های بدون خودرو»، الان شاهد آن هستیم كه كوشش برای ترویج دوچرخه سواری و توسعه فرهنگ عدم استفاده از خودرو شخصی، دیگر مختص به یك روز در سال باقی نمانده است.

این عضو شورای شهر تهران افزود: تداوم و همگانی تر شدن توسعه دوچرخه سواری می تواند نویدبخش بهبود هوای شهر و كاهش ترافیك از یكسو و نزدیكی مسئولان با مردم از طرف دیگر شود البته حمایت معاونت حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران از اجرای طرح دوچرخه های اشتراكی باعث شده است تا میزان سفرهای درون شهری با استفاده از دوچرخه به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

حسینی میلانی با اشاره به اینكه از مهمترین اهداف كیفی توسعه دوچرخه تا افق ۱۴۰۱ در تهران، افزایش ایمنی دوچرخه سواران در معابر شهری و ایجاد یكپارچگی بین مود دوچرخه و كلیه مودهای حمل و نقل است، تصریح كرد: چشم انداز توسعه دوچرخه در تهران تا افق مذكور افزایش سهم دوچرخه در سفرهای روزانه شهری از ۰.۳ درصد به ۱.۵ درصد است و باید تا آن زمان ۵۱۴ كیلومتر مسیر ویژه دوچرخه و ۴۰۰ ایستگاه دوچرخه راه اندازی شود.

وی با تاكید بر اینكه در ۱۸ ماه گذشته اقدامات مختلفی در حوزه حمل و نقل پاك صورت گرفته است، اظهاركرد: راه اندازی ۶۰ كیلومتر مسیر ویژه دوچرخه، نصب ۶۰ پاركینگ دوچرخه، اجرا و بهره برداری از دوچرخه اشتراكی با حدود ۱۸ هزار نفر كاربر و ۱۴۰۰ دوچرخه، تهیه پنج استاندارد و سند استراتژیك توسعه دوچرخه سواری در تهران از آن جمله اند. بنظر می رسد دستیابی به اهداف برنامه سوم مستلزم تقویت جایگاه سازمانی واحد حمل و نقل پاك، ارتقای هماهنگی های سازمانی خصوصاً در حوزه دسترسی به بوستان ها و همراهی بیشتر پلیس راهور در تصویب مسیرهای ویژه دوچرخه است.

رئیس كمیته محیط زیست و خدمات شهری با اشاره به اینكه موفقیت كامل در راه دستیابی به «شهر پاك»، نیازمند اقدامات زیرساختی مهمی است، اظهار داشت: مهمترینِ شرط و عامل موفقیت در این راه، گسترش كمی و كیفی حمل و نقل عمومی است. با آنكه در زمان بررسی برنامه سوم توسعه شهر تهران، احكام خوبی برای توسعه حمل و نقل عمومی تصویب شده اما متاسفانه به دلیلهای مختلف ما شاهد عقب ماندن در برنامه توسعه حمل و نقل عمومی هستیم و بخش عمده این مسئله نه در عزم مسئولان مدیریت شهری بلكه ریشه در تنگناهای اقتصادی تحمیل شده بر مدیریت كنونی شهری تهران از یك سو و برخی بوروكراسی های حاكم بر نظام اداری و اجرایی كشور و عدم همكاری و همراهی بعضی از دستگاه ها با شهرداری تهران از طرف دیگر است اما با توجه به این مسائل لازم است مسئولان با بازتعریف و طراحی سناریوهای اقتصادی زمینه رفع این كاستی ها و توسعه حمل و نقل عمومی را فراهم آورند.

وی با اشاره به اینكه بازمهندسی مبلمان شهری، ترمیم معابر و پیاده روها و ایمنی سازی مسیرهای دوچرخه سواری یكی از لزوم های توسعه دوچرخه سواری بعنوان جایگزینی مناسب برای خودرومحوری است، گفت: متاسفانه تهران حالا شهری انسان محور نیست بلكه در آن خودرو ها حرف اول را می زنند. باوجود اقداماتی كه از طرف شهرداری برای ایمن سازی معابر و مسیرهای دوچرخه سواری انجام شده، ما هنوز تا رسیدن به نقطه ایده آل فاصله زیادی داریم.

این عضو شورای شهر با اشاره به اینكه وضعیت بعضی از پیاده روها نیز به هیچ وجه قابل قبول نیست، اشاره كرد: معابر و پیاده روهای تهران هم اینك یا در تسخیر موتورسیكلت ها هستند یا آنكه از نظر ایمنی برای خیلی از شهروندان همچون معلولان و ناتوانان جسمی در بعضی از مواقع خطرناكند. در چنین شرایطی اینكه انتظار داشته باشیم همه شهروندان بخواهند بجای خودرو به پیاده روی و دوچرخه سواری روی بیاورند، انتظاری غیرواقع بینانه است و لازم است در این چارچوب بهسازی معابر پیاده در دستوركار جدی شهرداری قرار گیرد. ترویج دوچرخه سواری و گسترش تفكر استفاده از حمل و نقل عمومی و پاك بجای خودرو های شخصی زمانی اثرگذار و نتیجه بخش خواهد بود كه در عملكرد و رفتار دولتمردان، نخبگان و افراد برجسته جامعه هم قابل مشاهده باشد.

وی با اشاره به لطمه های پیشرو اشاره كرد: هرچند از زمانی كه حناچی در كمپین سه شنبه های بدون خودرو شركت كرده، شاهد می باشیم كه بعضی از مدیران شهری نیز به این حركت پیوسته اند اما باید توجه داشته باشیم به همان اندازه كه رفتارهای باورمندانه می تواند در گسترش فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه پاك مؤثر باشد، رفتارهای نمایشی بدون پشتوانه هم لطمه های خاص خودرا دارد. در واقع زمانی گسترش حمل و نقل عمومی در شهر تهران همگانی خواهد شد كه پاركینگ های شهرداری در ایام سه شنبه خالی از خودرو های مسئولان باشد.

این عضو كمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با تاكید بر اینكه توسعه حمل و نقل عمومی و استفاده گسترده شهروندان از وسایل حمل و نقل پاك جهت مقابله با آلودگی هوا، مستلزم همراهی و همكاری همه دستگاه ها و دوری گزینی از رفتارهایی است كه كاهنده سطح امید و اعتماد در میان شهروندان است، اظهار داشت: در صورتیكه شرایط كنونی كشور به شكلی است كه باید حداكثر انسجام و همدلی را در كشور حاكم كرد و با افزایش نشاط و تحرك، زمینه افزایش تاب آوری اجتماعی در مقابل دشواری های اقتصادی ناشی از دشمنی ها و تحریم ها را فراهم ساخت، آیا لغو مراسم‌ وچرخه سواری خانوادگی با دستور قضایی در تهران مصداق پیش گیری از منكر است یا حاصل یك مصلحت سنجی خاص؟ و عنوان شده كه برگزاری برنامه های مشابه در گذشته سبب ناهنجاری شده است اما بنظر می رسد تفسیر مرزهای ناهنجاری از نگاه قانون و عرف در بین برخی تصمیم گیران متفاوت و مبتنی بر سلیقه ها است. حمل و نقل پاك یك گردنگیر برای تمامی اقشار شامل زنان و مردان است و پرهیز از یكجانبه گرایی و گفت و گو و دستیابی به یك چشم انداز مشترك راه ناگزیر ماست.

وی با اشاره به درخواست یكی از خودروسازان در خصوص عدم گردنگیر نصب فیلتر دوده در زمان تحریم ها اظهاركرد: در سال ۹۳ برمبنای مصوبه هیأت دولت، نصب «فیلتر جاذب دوده» به منظور كاهش آلودگی هوا الزامی شد. خودروسازان در همان زمان با این مسئله مخالفت های گسترده ای داشتند اما در نهایت به اجرای آن گردن نهادند. در شرایطی كه خودروسازان در یكی، دو ساله گذشته بیشترین سود و استفاده را از تحولات اقتصادی برده اند و به بهانه تحریم ها، خودروهایشان را با همان كیفیت و بلكه كمتر و صد البته قیمت بیشتر فروخته اند، با همان بهانه تحریم ها می خواهند از انجام كمترین وظیفه در امتداد قانون هوای پاك شانه خالی كنند.

حسینی میلانی اضافه كرد: این بهانه آوردن ها در حالی است كه نارضایتی مردمی از این خودروسازان بسیار آشكار و واضح است و مشخص نیست تا چه زمانی مقرر است از انحصارات خودرویی حمایت صددرصدی نماییم، خودروسازانی كه پیش از تحریم ها به سختی زیر بار اجرای نصب فیلتر دوده روی خودرو های دیزلی می رفتند. حالا هم تحریم را بهانه می كنند.

وی با اشاره به اینكه موافقت با درخواست خودروسازان برای عدم گردنگیر نصب فیلتر دوده، بازی كردن با جان مردم است، تصریح كرد: اگر بخواهیم در پایتخت هزاران خودرو دیزلی غیر استاندارد داشته باشیم، وضعیت آلودگی هوای تهران باردیگر وارد شرایط ناسالم خواهد شد. در واقع موافقت با درخواست خودروسازان یك عقبگرد آشكار و در تضاد روشن با حق الناس، منافع عمومی و مصالح مردم است چونكه به صورت بسیار مستقیم به سلامت و بهداشت مردم آزار وارد میكند و انتظار می رود دولت محترم این پیشنهاد را از دستوركار خارج كند.





منبع:

1398/06/31
14:58:06
5.0 / 5
2080
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
بیمه خانه Bime khane