حناچی در دیدار با اساتید دانشگاه:

تلاش می نماییم شهر را با ایجاد كم ترین عارضه مدیریت نماییم

تلاش می نماییم شهر را با ایجاد كم ترین عارضه مدیریت نماییم

به گزارش بیمه خانه شهردار تهران در جلسه ای كه بامداد امروز با اساتید دانشگاه های مختلف داشت، بر لزوم تبدیل موضوعات و معضلات شهری به دغدغه مردم تاكید كرد و رویكرد اصلی شهرداری تهران را اداره پایتخت با كمترین عارضه ممكن دانست.


به گزارش بیمه خانه به نقل از ایسنا و بنابر اعلام شهرنوشت، بامداد امروز پیروز حناچی شهردار تهران در جلسه ای كه به میزبانی مركز مطالعات و برنامه ریزی شهری تهران در محل سالن جلسات شهرداری تهران برگزار شد، حضور یافت. محمدحسین بوچانی رئیس مركز مطالعات و برنامه ریزی شهری تهران و برخی از اساتید دانشگاه در این نشست حاضر بودند و دانشگاهیان از دغدغه ها و نقطه نظرات خود درباره اداره شهر و فرازوفرودهای پیش روی پایتخت گفتند.
حناچی در این نشست ضمن یادآوری و گرامیداشت هفته دفاع مقدس نه بعنوان شروع جنگ بلكه بعنوان نقطه عطفی در تاریخ معاصر كه ثابت كرد با همدلی و همكاری و ایثار می شود سخت ترین مشكلات و بزرگترین تهدیدها را حل كرد، اظهار داشت: من خودم را بعنوان یكی از منتقدین نظام مدیریت شهری در كشور می دانستم و برای اصلاح آن تلاش زیادی كردم. شاید در بدنه دولت جدی ترین دستگاهی كه به انحاء مختلف این مورد را پیگیری می كرد، ما بودیم. این تلاش ها منجر به رسیدن دو لایحه به مجلس شده است؛ لایحه مالیات بر ارزش افزوده و لایحه درآمدهای پایدار.
او اضافه كرد: شاید اگر به این دو پرسش مالیات بر ارزش افزوده و درآمدهای پایدار جواب درست بدهیم، ۵۰ درصد راه را طی كنیم؛ چون كه شما بهتر از من می دانید شهرداری ها دستگاه های درآمد هزینه ای هستند.
حناچی اظهار داشت: حل مشكلات ریشه ای تهران كار سختی است اما غیر ممكن نیست اگر در خطوط اصلی اتفاق نظر داشته باشیم و به همدلی برسیم. باید این مشكلات را حل نماییم چون كه حل نكردن آن یعنی نازل تر شدن كیفیت شهرها به شكل روزمره. كسانی هم كه در این شرایط بر شهر مدیریت كردند زحمت زیادی كشیده اند، حتی آن هایی هم كه الان می گوییم مثلا از ظرفیت های كمیسیون ماده پنج زیاد استفاده كردند نیت خیر داشتند؛ بدبینانه اش این است كه عده ای بیشتر منتفع شدند، اما خوشبینانه اش هم این است كه خواستند درآمد ایجاد كنند، اما به روش هایی كه از نظر ما درست نیست. واقعیت این است كه قانون دست آنها را باز گذاشته بود اما این ماییم كه باید درباره اختیارات قانونی مان درست تصمیم بگیریم.
شهردار تهران افزود: تلاش می نماییم شهر را با ایجاد كم ترین عارضه مدیریت نماییم. مثلا جلوی برج سازی در باغات را گرفتیم كه كار بسیار بزرگی بود. در سال های قبل چیزی حدود ۱۴۰ هكتار باغ زیر بار رفت، با این نظریه كه به ۳۰ درصد مجوز اجرا می دهیم تا ۷۰ درصد را حفظ كنیم؛ این در حالی بود كه آن ۳۰ درصد عملا به ۱۰۰ درصد تبدیل می شد. با نگاه جدید سعی شده است تا با ایجاد انگیزه های جدید، باغات را حفظ نماییم.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش اظهار داشت: شاید اصلی ترین مشكل ما در كلان شهرها فقدان یك مبانی نظری روشن و پیوسته است كه تاثیر خویش را به شكل فراگیر بر همه حوزه ها بگذارد؛ مدیریت پسماند و مدیریت بحران و... می بینید در شهر با قیقاج مواجهیم؛ به این مفهوم كه جاهایی خوب عمل كردیم اما جاهایی هم به شدت عارضه ایجاد كردیم. مثلا سطل های زباله یك نمونه بود كه برای كوتاه مدت خوب به نظر می آمد اما برای مشكلات بلندمدت پاسخی نداشت.
حناچی اظهار داشت: می توانیم به سمت درست حركت نماییم اما به تغییر نگرش نیاز داریم؛ در سازمانی به بزرگی شهرداری به سرعت نمی توانیم به تغییر نگرش برسیم.
او اضافه كرد: شهرداری را می شناختیم كه می گفت من شهر را با ۲۵ سرمایه گذار اداره می كنم، درست می گفت و به شكلی اداره هم می كرد اما نتیجه اش شد همین چیزی كه الان راضی نیستیم؛ ما می خواهیم شهر را با ۸ میلیون سكنه اش اداره كنیم؛ می خواهیم شرایطی در شهر فراهم نماییم كه همه احساس برندگی كنند؛ مردم و سیاست گذار و سرمایه گذار.
او اضافه كرد: همان گونه كه می دانید شهرسازی تخصصی است كه به راحتی سیاسی می شود. اما ما باید تلاش نماییم تا به مسیر درست برویم. من ناامید نیستم چون می بینم به همان اندازه كه از بسیاری شهرها عقب تریم، از بسیاری شهرها هم جلوتر هستیم. بعنوان مثال در حمل و نقل ریلی دیر شروع كردیم اما از خیلی شهرها جلوتریم. دیدم یكی از شهرهای منطقه تبت یك لاین دوچرخه ساخته بود و داشت آنرا بعنوان فعالیت شهرشان در جهت كاهش دمای زمین ارائه می كرد؛ دیگران دستاوردهایشان را به این شكل عرضه می كنند.
حناچی خاطرنشان كرد: وقتی در اجلاس اخیر یونیدو می گفتیم كه بیدود داریم، بسیار تعجب می كردند چون در وین و برلین هم دقیقا همین كار را می كنند؛ ما بعضی جاها روی لبه حركت می نماییم و بعضی جاها هم بسیار عقبیم. شهردار وین می گفت ۷ درصد حمل و نقل شهری وین را روی دوچرخه بردیم و ۲۳ درصد هم پیاده است. ما در تهران الان در زمینه دوچرخه زیر یك درصد هستیم، هر چند حركت حال حاضر پیشرفت سریعی دارد، اما هنوز عقبیم.
شهردار تهران اظهار داشت: به جهت درآمدها و هزینه ها شرایط سختی داریم چون ما تابع شرایط اقتصادی كشور هستیم. حتی اگر به سیستم صدور پروانه هم رجوع نماییم می بینیم ۴۰ درصد كاهش داشته است؛ پس باید فعالیت های جایگزینی را تعریف نماییم، مثل موضوعات شهر هوشمند و شهر خلاق كه دوستان هم اشاره كردند. ما زیرساخت بسیار موثری در شهر تهران داریم؛ مثلا در سایت تهران من یك شبكه ارتباطی با حضور حدود ۲ میلیون شهروند داریم. درست است كه این تعداد به خاطر طرح ترافیك به سایت رجوع می كنند، اما باز هم پرارزش است و می توانیم خیلی راحت این ارتباط را حفظ كنیم؛ این رنكینگ از جهت تعداد رجوع در دنیا كم نظیر است.
او افزود: مبحث اجتماع گرایی و اجتماعی دیدن موضوعات مهم می باشد. شهر یك نهاد اجتماعی است و نتیجه ها بسیار فرق می كند اگر موضوعی تبدیل به دغدغه مردم شود. باید كاری نماییم كه این موضوعات، دغدغه همه شود؛ ما زمانی می توانیم پسماند را حل نماییم كه تبدیل به دغدغه همه شهروندان شود. شهر وین یك قدم جلوتر از تفكیك گذاشته؛ در وین حتی شیشه های رنگی را هم از شیشه های سفید جدا می كنند؛ این كاری است كه با تبدیل مبحث به دغدغه شهروندان ممكن می شود. برای نخستین بار در ماه محرم دوستانمان كارهایی را شروع كردند كه خیلی خوب بودند. امیدوارم این نقطه ضعفمان را به نقطه قوت تبدیل نماییم.
حناچی اضافه كرد: به مناسبت حضور همكارانم در این نشست می خواهم پا پیش بگذارم و پیشنهاد دهم تا شكل همكاری شهرداری و دانشگاه را تغییر دهیم. به جای كار انفرادی، محیط دانشگاه را به شهر و محیط شهر را به دانشگاه اختصاص دهیم و یك تعامل دوطرفه ایجاد نماییم. به خاطر دارم در دانشگاه برلین پروژه ای را دیدم كه مدل سازی در مقطع دكترا بود. مدل سازی اول پلی بود كه به جای میل گرد با الیاف كربن كار شده بود و دومی هم توربین های بادی برای تبدیل آلودگی به هوای صاف با استفاده از اشعه ماورای بنفش. هر دو پروژه های پایلوت بودند.
او با تاكید بر این كه این گونه پروژه ها كه مشكلات شهر را هدف قرار می دهند، مورد نظر ما هستند، تصریح كرد: حالا كه فضا دست دانشگاهیان افتاده باید نشان دهیم كه می توانیم اهداف مان را اجرایی كنیم؛ باید این فرضیه افراد اجرایی را كه دانشگاهیان را صرفا مبتنی بر نظریه می دانند، تغییر دهیم چون كه مطمئنم می توانیم در این شرایط هم تغییراتی ایجاد كنیم؛ مثلا میدان هفت تیر یك مشكل بزرگ بود كه ما با هزینه ای بسیار بسیار ناچیز توانستیم به بهبود برسانیم.



1398/06/30
20:05:23
5.0 / 5
4821
تگهای خبر: ترافیك , حمل و نقل , سایت , شهرداری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
بیمه خانه Bime khane