پاسخ معاون شهردار تهران به ابهامات طرح ترافیك جدید:

طرح ترافیك جدید كاسبكارانه نیست، فكری دیگر به حال اوزن نماییم

طرح ترافیك جدید كاسبكارانه نیست، فكری دیگر به حال اوزن نماییم

بیمه خانه: معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران با حضور در صحن علنی شورای شهر، ضمن عرضه گزارشی از عملكرد اجرای طرح ترافیك جدید، به سوالات و ابهامات اعضا در اینباره پاسخ داد.


به گزارش بیمه خانه به نقل از ایسنا، محسن پورسیدآقایی بامداد امروز با حضور در صحن علنی شورای شهر تهران با عرضه گزارشی از عملكرد ۲۰ روزه اجرای طرح محدوده كنترل آلودگی هوا، با اشاره به اینكه طرح زوج و فرد بنا بر بررسی های انجام شده از جانب كارشناسان دانشگاه تربیت مدرس از نظر مردم ناعادلانه بود و كاركرد خویش را هم از دست داده بود، اظهار داشت: بررسی ها نشان داد كه به علت تصمیم لحظه ای و آنی در مورد اجرای طرح بر اساس شمارش پلاك سمت راست خودرو كه بعداً به طرح زوج یا فرد شهرت گرفت، معایب و مشكلاتی دارد كه یكی از آنها این بود كه تعداد خودرو ها را افزایش داد؛ بگونه ای كه هم اكنون تعداد خودرو های متردد در شهر تهران بیشتر از تعداد خودرو ها در سال ۸۴ است.
افزایش دو برابری خودرو های تهران به دنبال اجرای طرح زوج و فرد وی با اشاره به اینكه این طرح ناعادلانه بود چون كه خودرو های پلاك زوج سه روز در هفته و خودرو های پلاك فرد دو روز در هفته تردد می كردند و این بازار سیاه پلاك زوج را بوجود آورده بود، اظهار داشت: شاخص و نرخ مالكیت خودروی شخصی هم در این مدت افزایش یافت؛ بگونه ای كه در گذشته نرخ مالكیت ۱.۳۳ درصد و حالا ۲.۵ درصد است و تعداد خودرو های تهران دو برابر شده است.
ناعادلانه بودن طرح زوج و فرد از نظر 53 درصد تهرانی ها وی با اشاره به اینكه انواع سناریوهای مختلف برای طراحی طرح جایگزین زوج و فرد انجام شد، اظهار داشت: مطالعات نشان داد كه بهترین راه جایگزین رفتن به سمت قیمت گذاری است و دو حلقه ای كردن اجرای طرح است كه از نظر زیست محیطی، ترافیكی، اجتماعی و … مطالعات انجام شد و ۵۰۰۰ پرسشنامه هم میان مردم توزیع شد كه نهایتاً ۵۳ درصد مردم طرح زوج و فرد را ناعادلانه می دانستند.
پورسیدآقایی در ادامه با اشاره به اینكه در ابتدای اجرای طرح ترافیك جدید پارسال میزان موافقت مردم ۳۳ درصد بود، اما بر مبنای آخرین نظرسنجی در دی ماه میزان رضایت به بیشتر از ۶۰ درصد رسید، اظهار داشت: ۴۳ درصد مردم موافق حذف طرح زوج و فرد بودند.
وی با اشاره به اینكه كلیات طرح ترافیك جدید در شورای ترافیك تهران به تصویب رسید، اظهار داشت: بر این اساس ۲۰ روز مجانی در هر فصل برای مردم در نظر گرفتیم و قیمت گذاری هم بر مبنای شاخصهای متفاوتی همچون زمان ورود، زمان خروج، نوع معاینه فنی و … در نظر گرفته شد.
وی با اشاره به اینكه برای ساكنین هم تمهیدات ویژه در نظر گرفته شد، اظهار داشت: بیشتر از دو دهه است كه ساكنینی كه در محدوده طرح ترافیك و زوج و فرد زندگی می كردند، از هیچ امتیازی برخوردار نبودند، اما علاوه بر اینكه خروج پیش از ۸: ۳۰ و ورود پس از ۱۷: ۳۰ برای آنها مجانی است، حداقل برای آنها هر تردد ۳، ۰۰۰ تومان درج می شود كه این مبلغ فارغ از ۲۰ روز رایگانی است كه برای آنها دیده شده است.
طرح ما كاسبكارانه نیست وی با اشاره به اینكه برخی ها به ما انتقاد كردند كه طرح ما كاسبكارانه است، اظهار داشت: طرح ما نه تنها كاسبكارانه نیست بلكه درآمدهای ما را هم كاهش داده است؛ بگونه ای كه در گذشته اگر یك نفر می خواست كه شش روز در محدوده زوج و فرد تردد كند، تنها سه روزش مجانی بود و برای سه روز دیگر باید سه طرح كه هر كدام ۴۱ هزار و ۵۰۰ تومان بود خریداری می كرد كه مجموعاً بیشتر از ۱۲۰ هزار تومان باید پول می داد، اما حالا در طرح ترافیك جدید یك و نیم روز مجانی است و برای چهار و نیم روز باقی مانده هم باید پول بدهد كه اگر در بدترین شرایط تردد كند، حداكثر مبلغ ۲۰ هزار تومان می شود كه در مجموع حدود ۹۰ هزار تومان باید پرداخت كند و می بینیم كه طرح مان كاسب كارانه نیست.
درآمدهای ناشی از طرح ترافیك صرف توسعه حمل و نقل می شود پورسیدآقایی با اشاره به اینكه بر مبنای مصوبه شورای شهر تهران تمام درآمدها در حوزه طرح ترافیك جدید می بایست در حوزه حمل و نقل صرف شود، اظهار داشت: امسال درآمدهای ناشی از طرح را در یك حساب جداگانه واریز می نماییم و تنها صرف توسعه حمل و نقل خواهد شد.
كاهش ورودی به محدوده طرح جدید ترافیك وی با اشاره به اینكه به دنبال اجرای طرح ترافیك جدید ۲۴ درصد در هفته اول كاهش ورود داشتیم، اظهار داشت: ۱۶ درصد در اوج بامداد شاهد كاهش ترافیك بودیم و ۱۸ درصد در اوج عصر شاهد كاهش ورود به محدوده بودیم و این در شرایطی است كه در هفته دوم تعداد خودرو های ورودی به كمتر از ۱۶ درصد در نوبت بامداد و در نوبت عصر هم ۲۹ درصد كاهش داشته است.
ایشان در ادامه با اشاره به اینكه این یك طرح افتخارآمیز است و باید شورای شهر به آن افتخار كند، اظهار داشت: اگر این طرح ایرادی دارد، باید آنرا درست نماییم.
پورسیدآقایی با اشاره به اینكه بعضی از اعضای شورای شهر انتقاد كردند كه این طرح منطقی و كارشناسی نیست، اظهار داشت: آیا طرح زوج و فرد منطق كارشناسی داشت؟ این طرح زوج و فرد یك تصمیم آنی و لحظه ای بود كه پیوست و مطالعه اجتماعی نداشت و حالا این طرح جدید بعضی از مشكلات طرح قبلی را حل می كند. ما نمی خواهیم به هر قیمت تحول ایجاد نماییم. اگر مردم از ما راضی نباشند، این چه افتخاری است.
وی با اشاره به اینكه بعضی از اعضای شورای شهر نسبت به انتقادات مردمی واكنش نشان می دهند، اظهار داشت: در سال ۹۶ كه طرح ترافیك جدید اجرا شد، هجمه ها و حمله ها به مراتب بیشتر بود، اما وقتی پافشاری كردیم مسائل حل شد و نظرسنجی كه ایسپا كه مهم ترین مركز نظرسنجی كشور است، انجام داده، نشان داده است كه مردم نظر دیگری دارند.
پورسیدآقایی با اشاره به اینكه ما از خدا می خواهیم كه اعضای شورا به جزئیات طرح ورود كنند، اظهار داشت: چطور ما به رضایت بیشتر از ۶۰ درصدی مردم به دنبال اجرای طرح ترافیك جدید رسیدیم؛ در حالیكه طرح مان محدودیت زا بود؟ و این نشان داده است كه مردم متوجه شده اند كه طرح مان كاسبكارانه نبوده است.
وی با اشاره به اینكه اعضا می گویند كه مردم معتقدند این طرح كاسبكارانه است، اظهار داشت: در سال ۹۶ درآمد حاصل از طرح ترافیك ۳۶۵ میلیارد تومان بود، اما در سال ۹۷ درآمدمان از طرح ترافیك ۲۹۰ میلیارد تومان است. پس با یك محاسبه می بینید كه طرح مان كاسبكارانه نبوده، اما عباراتی همچون پولی شدن، حربه مردم پسندی ضد یك طرح است؛ چون كه اگر مدام به مردم بگویید كه شهرداری می خواهد شما را سر كیسه كند و پول تان را بگیرد، نظرشان منفی می شود.
طرح ترافیك جدید، قابل دفاع و مصوب اعضای شوراست وی با اشاره به اینكه طرح ترافیك جدید طرح قابل دفاعی است كه به تصویب اعضای شورای شهر هم رسیده است، اظهار داشت: ما در كمیسیون حمل و نقل لایحه قیمت را جز به جز بررسی كردیم و به اتفاق آرا هم آنرا تصویب كردیم، پس اعضای شورا و كمیسیون مربوطه در جریان این مورد بودند.
وی در پاسخ به انتقادی در خصوص اینكه اجرای طرح ترافیك جدید مشكل موتورسیكلت ها را حل نمی كند، اظهار داشت: ما مدعی نیستیم كه این طرح همه معضلات تهران را حل می كند و ما هیچ جا نگفتیم كه با این طرح مشكل موتورها هم حل می شود.
مشكل موتورسیكلت ها در پایتخت وی با اشاره به اینكه نقطه ضعف ما در تهران موتورسیكلت ها هستند كه عملاً هیچ اثرگذاری نتوانستیم بر روی آنها داشته باشیم، اظهار داشت: باید فكری به حال موتورسیكلت های پایتخت نماییم.
پورسیدآقایی در پاسخ به این سوال كه آیا وضعیت معابر در مهرماه هم به همین خلوتی خواهد بود، اظهار داشت: ما كاهش ترافیك تابستان را نسبت به مدت مشابه سال قبل حساب كردیم و به همین میزان ترافیك مهر هم نسبت به مدت مشابه سال قبلش كاسته می شود، اما دقت داشته باشید كه مهرماه به علت بازشدن مدارس، شلوغی و ترافیك خاص خودش را دارد.
فكری دیگر به حال آلاینده "اوزن" كنیم وی در پاسخ به این سوال كه شهر آلوده تر شده است، اظهار داشت: آلودگی شهر ربطی به این طرح ندارد؛ بلكه اوزون بعنوان یك بحث جدید پدیدار شده است و از آنجایی كه اوزون تركیبات ثانویه است و گازهای فرار پمپ بنزین هم یكی از منشاهای آن است، باید فكری دیگر به حال آن داشته باشیم.
وی با اشاره به اینكه ما به فكر توسعه حمل و نقل عمومی هستیم اما در كشور اتوبوس نیست، اظهار داشت: ۱۳ اتوبوس را دو هفته قبل خریداری كردیم؛ اما بحث واردات، تولید و مشكلات ارزی جدی است. اما باید گام به گام جلو برویم و با تكمیل خط شش و هفت مترو، فشاری كه هم اكنون بر مردم است، كاسته می شود.
وی با اشاره به اینكه برخی ها می گویند طرح ترافیك جدید سبب شب مردگی می شود، اظهار داشت: شب مردگی حالا حاصل و اثر ۳۷ سال قبل است و ببینید كه در گذشته به ساكنین طرح می گفتند اجرای طرح به شما ربطی ندارد، اما حالا ما تمهیداتی برای آنها در نظر گرفته ایم و نظرسنجی كنید و ببینید كه مردم راضی هستند یا نه؟
وی ادامه داد: مطمئن باشید كار كارشناسی به خوبی اجرا شده و امروز ما داوطلبانه برای عرضه گزارش به صحن شورا آمدیم و مطمئن باشید هر جا كه لازم باشد ما برای پاسخگوی به اعضای شورای شهر كه نمایندگان مردم هستند، آماده هستیم.



1398/04/18
13:13:58
5.0 / 5
3273
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
بیمه خانه Bime khane