اصلاحات قانون پشتیبانی از اطفال از تفکیک کودک کار از کودک خیابان تا وظیفه پلیس برای جمع آوری

اصلاحات قانون پشتیبانی از اطفال از تفکیک کودک کار از کودک خیابان تا وظیفه پلیس برای جمع آوری

بیمه خانه: سرپرست دفتر امور لطمه دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از اصلاح و ابلاغ بخشنامه اجرائی ماده 6 قانون پشتیبانی از اطفال و نوجوانان آگاهی داد و بدنبال آن موارد اصلاحی و الحاقی مهم آنرا تشریح نمود.


محمدرضا حیدرهایی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اصلاح بخشنامه اجرائی ماده ۶ قانون پشتیبانی از اطفال و نوجوانان، اظهار داشت: قبل از اصلاح این بخشنامه اجرائی، تکالیف دستگاهها درباب کودکان مشخص شده بود اما تعدادی از بندهای این ماده ایراداتی داشت که با همکاری وزارت رفاه پیگیر آن شدیم و بدنبال تصویب این اصلاحات، تکالیف دستگاهها مشخص شده است.
وی با اعلان اینکه سازمان بهزیستی بر ضمانت اجرائی قانون پشتیبانی از اطفال تاکید داشته است، اشاره کرد: اصلاح بخشنامه اجرائی ماده ۶ قانون پشتیبانی از اطفال و نوجوانان به نفع سازمان بهزیستی شده چونکه بر این اساس، دستگاهها موظف به اجرای تکالیف شان هستند.


«تفکیک» کودک کار از کودک خیابان؛ با اهمیت ترین اصلاح ماده ۶ قانون پشتیبانی از اطفال و نوجوانان

سرپرست دفتر امور لطمه دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ضمن تشریح اصلاحات مهم بخشنامه اجرائی ماده ۶ قانون پشتیبانی از اطفال و نوجوانان اظهار داشت: یکی از این موضوعات «تفکیک» کودک کار از کودک خیابان بوده که تعاریف آنها در ماده یک به قانون اضافه شده است. در این الحاقات اینطور آمده که «کودک کار طفل یا نوجوانی که برای ادامه زندگی و امرار معاش یا خانواده مشغول فعالیت در ازای دریافت مزد یا بدون دریافت مزد است و این فعالیت منجر به وضعیت مخاطره آمیز (موضوع ماده ۳ قانون) برای او می شود. نوجوانانی که مطابق ماده ۸۰ قانون کار به عنوان کار نوجوان مشغول به فعالیت هستند و اطفال و نوجوانانی که فعالیت آنها با اذن ولی یا سرپرست قانونی و باتوجه به وضعیت جسمی و روحی آنان فقط جنبه تربیتی یا آموزشی دارد از شمول این تعریف مستثنی هستند.» همین طور در الحاقات تعریف کودکان خیابانی اینطور ذکر شده است «طفل و نوجوان در معرض خطر که به جهت فقر یا بی خانمانی بصورت محدود یا نامحدود در خیابان به سر می برند؛ شامل کودکی که هنوز از خانواده و سرپناه برخوردارست یا کودکی که خیابان را خانه خود می داند و رابطه او به حداقل رسیده یا قطع شده است.»
وی با اشاره به تاثیر این الحاقات بر فعالیت سازمان بهزیستی درباب ساماندهی کودکان کار و خیابان بیان کرد: طبق قانون، سازمان بهزیستی موظف بوده به موضوع کودکان خیابانی ورود کند و قبل از این نیز به کودکان کار دسترسی نداشته است؛ چونکه خیلی از کودکان در کارگاه های زیرزمینی یا به اشکال دیگری مجبور به کار هستند که دسترسی به آنها وجود ندارد و زمانی هم که مامور تامین اجتماعی به کارگاه مراجعه می کرد از دید مامور اجتماعی پنهان می شدند. در عین حال اغلب این کودکان اتباع هستند که به عنوان کارگر و بصورت غیرقانونی در کارگاه به عنوان نیروی کار مشغول به کار هستند. قبل از این الحاقات به سبب این که کودک کار و خیابان با هم عنوان شده بودند، همه دستگاهها شانه خالی می کردند و ادعا می کردند که فقط سازمان بهزیستی باید به موضوع ساماندهی آنها ورود کند، درحالیکه تکلیف سازمان بهزیستی برای ساماندهی کودک خیابانی مشخص شده است.


اجازه رسمی به تشکلهای مردم نهاد جهت ساماندهی و جذب کودکان کار و خیابان

سرپرست دفتر امور لطمه دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور همین طور با اشاره به ماده ۳ قانون پشتیبانی از اطفال در خصوص این که «سازمان بهزیستی، مسئولیت اصلی پشتیبانی از اطفال و نوجوانان در معرض خطر و بزه ­دیده را برعهده دارد و مکلف است با مشارکت و همکاری تمامی دستگاه‎ های اجرائی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری - مصوب ۱۳۸۶- خصوصاً دستگاه­ های مقرر در ماده (۶) قانون و همین طور سایر نهادهای حمایتی و با بهره گیری از مددکاران اجتماعی و در قالب گروه ­های تخصصی سیار یا مستقر فوریت­های خدمات اجتماعی نسبت به شناسایی، پذیرش، حمایت، نگهداری و توانمندسازی اطفال و نوجوانان موضوع قانون اقدام کند»، اظهار داشت: حالا در اصلاح قانون عنوان شده است که علاوه بر نهادهای حمایتی، تشکل های مردم نهاد نیز می توانند به موضوع ساماندهی و جذب کودکان کار و خیابان ورود و به دستگاه های حمایتی کمک کنند.


تکلیف جدید پلیس برای شناسایی و جمع آوری کودکان کار و خیابان

حیدرهایی در ادامه با اشاره به ماده ۲۸ که در آن به وظیفه پلیس برای شناسایی طفل و نوجوان در معرض خطر یا بزه دیده اشاره شده است، اظهار داشت: در ماده مذکور شناسایی کودکان در معرض خطر یا بزه دیده تکلیف پلیس بود؛ حال با اصلاحات انجام شده عبارت «جمع آوری» نیز در اصلاح این ماده قانونی الحاق شده و براین اساس پلیس موظف است تا علاوه بر شناسایی کودکان کار و خیابان به جمع آوری آنها با کمک سایر دستگاهها ورود کند.
وی اظهار داشت: باندهایی که ۲۰-۳۰ کودک را تحت پوشش گیرند و کار کنند در کشور خیلی کم است، اما هستند باندهایی که چند کودک را جمع آوری و بر روی عملکرد آنها نظارت کنند. نیروی انتظامی پس از شناسایی این باندها موظف به مداخله و جمع آوری کودکانی که در آن باندها مشغول به فعالیت هستند، است.
سرپرست دفتر امور لطمه دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این پرسش که آیا جمع آوری کودکان کار و خیابانی توسط نیروی انتظامی سبب برخوردهای قهری و ضربتی نخواهد شد؟ اظهار داشت: خیر، حالا در جلساتی که با نیروی انتظامی داریم کاملا با سازمان هماهنگ هستند و اگر مداخله ای صورت گیرد، کار با همکاری سازمان بهزیستی و دیگر دستگاهها صورت می گیرد.
وی همین طور به یکی دیگر از موارد اصلاحی بخشنامه اجرائی ماده ۶ قانون پشتیبانی از اطفال اشاره نمود و اضافه کرد: سازمان بهزیستی مکلف شده است تا درباب کودکان کار و خیابانی ظرف سه ماه از تاریح ابلاغ تصویب نامه، برنامه اقدامات حمایتی را جهت تصویب به شورای اجتماعی کشور ارائه کند.



1401/08/13
13:39:48
5.0 / 5
3170
تگهای خبر: آموزش , انتظامی , پلیس , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
بیمه خانه Bime khane