پایتخت نشینان و معضل جای پارک خودرو

پایتخت نشینان و معضل جای پارک خودرو

پیدا کردن فضا برای پارک خودرو از گذشته یک مشکل بود؛ اما با شیوع ویروس کرونا ویروس و استفاده بیشتر مردم از خودروی شخصی این مشکل به کابوس رانندگان بدل شد؛ بگونه ای که حدودا همه ما تجربه پارک دوبل یا بالا پایین کردن کوچه ها و خیابانها برای پیدا کردن جای پارک را داریم، اما راهکار چیست و تا به کی باید به دنبال فضایی برای پارک خودرو گشت؟


به گزارش بیمه خانه به نقل از ایسنا، این روزها نبود جای پارک خودرو و دور و غیرقابل دسترس بودن پارکینگ های عمومی، موجب تشدید ترافیک در اطراف مراکز شلوغ پایتخت شده است، این کمبوددر حالی است که بطور معمول برای پیدا کردن فضایی برای پارک خودرو باید بارها و بارها دور زد تا بلکه شانسی بیاوریم و جا پیدا نماییم، یا خودروی دیگری از پارک بیرون رود و جایش پارک کرده و یا دست آخر مجبور به پارک دوبله و سوبله شویم.
مسئله کمبود فضای پارک و پارکینگ مخصوص امسال و سال قبل نیست؛ بلکه به یک پدیده تاریخی بدل شده است که بنظر می رسد برای حل این معضل پیچیده! باید نسخه شفا بخشی تدوین کرد. هرچند که رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران از بروز رسانی طرحی در این کمیسیون پیرامون ساماندهی فضای پارک و ایجاد پارکینگ در سطح شهر آگاهی داد.
سید جعفر تشکری هاشمی در گفت و گو با ایسنا، درباره مساله کسری پارکینگ و فضای پارک خودرو در شهر تهران می گوید: متاسفانه تهران همیشه با مشکل کسری پارکینگ و فضای پارک مواجه بوده است و این مساله به مرور زمان روی هم تلنبار شده و حالا بصورت تجمعی شاهد کسری گسترده پارکینگ در شهر تهران هستیم.
وی با اشاره به اینکه مساله کمبود پارکینگ و فضای جای پارک دیگر جنبه تاریخی پیدا کرده است، اظهار می کند: متأسفانه خیلی از واحدهای تجاری، اداری و حتی مسکونی فاقد تعداد کافی پارکینگ هستند و در نتیجه این خودرو ها به معابر شهر سرازیر می شوند و محل تردد مردم به محل توقف خودرو ها بدل شده است.
رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به اینکه متاسفانه حتی فضای پارک خودرو ها در بعضی معابر به انحصار عده ای درآمده و می بینیم مغازه دار یا افراد شاغل در شرکتها و ادارات بخش زیادی از فضاهای پارک را سلب کرده اند، می گوید: این انحصار در حالی است که فضاهای پارک خودرو در حاشیه خیابان ها برای توقف کوتاه مدت و اضطراری است و نمی توان از بامداد تا اختتام وقت اداری این فضا را در اختیار یک عده ای افراد خاص قرار داد.

چقدر کمبود فضای پارک داریم؟ ۵۰۰ هزار یا یک میلیون!
تشکری هاشمی با اشاره به اینکه این معضل تاریخی را تنها با ساخت پارکینگ های طبقاتی توسط شهرداری نمی توان جبران کرد، اظهار می کند: عدد دقیقی از تعداد کسری پارکینگ در شهر تهران نداریم؛ خاطرم هست که حدود شش سال قبل مطالعاتی انجام شده بود که نشان می داد حدود۴۵۰ الی۵۰۰ هزار کسری پارکینگ داریم و بتازگی نیز یکی از مدیران مصاحبه ای کرده بود که حدود یک میلیون کسری پارکینگ در تهران داریم اما باید کار دقیق و کارشناسی صورت گیرد؛ البته در کل مساله ما این نیست که یک میلیون کسری پارکینگ درست است یا ۵۰۰ هزار پارکینگ، بلکه می بینیم که در سطح معابر شهری مردم برای توقف، پارکینگ مناسب ندارند و حدودا تمام نقاط شهر ما به جز محلات محدود که تراکم جمعیت آنها کم است با کسری پارکینگ مواجهند و این نشان میدهد که باید کار اساسی برای حل این مشکل تاریخی تهران داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه برهمین اساس در این دوره شورا، بررسی هایی را شروع کردیم که چه راهکارهایی می توانیم برای حل این مشکل تاریخی داشته باشیم، می افزاید: از سویی نباید مردم را تشویق به استفاده از خودروی شخصی کرده و همین طور باید نیاز واقعی مردم شناسایی و مشکلات پیش روی آن حل شود.
رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به اینکه یک طرح قدیمی در دوره سوم شورای شهر به شورا تقدیم شد که در آن زمان اعضای شورا بخش هایی از آنرا بررسی کردند و بخش هایی نیز فرصت بررسی پیدا نکرد و عملا این طرح که برای ساماندهی پارکینگ و فضای پارک در تهران بود از دستور کار خارج شد، می گوید: آن طرح کلیت خوبی داشت به همین علت هم اکنون باردیگر درحال بازبینی و به روزرسانی آن طرح هستیم تا متناسب با شرایط فعلی تهران، شناسایی نیازها و با اتکاء به تکنولوژی، این طرح را مورد بازبینی و به روزرسانی قرار می دهیم تا بعنوان یک مدل به شورای شهر ارائه شود و امیدواریم بتوانیم رأی اعتماد نمایندگان مردم را کسب نماییم تا مشکل تاریخی کمبود پارکینگ در تهران حل شود.
تشکری هاشمی در توضیح جزئیات این طرح ادامه می دهد: این طرح شامل چندین بخش است که محوری ترین و اساسی ترین بخش این طرح این است که بتوانیم ساخت پارکینگ را بعنوان یک کسب وکار با توجیه اقتصادی فراهم آوریم تا سرمایه گذاران بخش خصوصی بتوانند در این حوزه سرمایه گزاری نموده و با مشکل نیز روبه رو نشوند.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون قیمت زمین در تهران بسیار گران است و ساخت پارکینگ گران تمام می شود، می گوید: این در حالیست که می توان از فضاهای زیرسطحی معابر و مکان هایی که معارض زیرسطح ندارند به نحو مطلوب بهره برد و محدودیتی نیز در فضاهای زیرسطحی معابر به غیر از احتمال وجود تاسیسات شهری و مترو نداریم و اگر بتوانیم از فضای زیرسطح معابر استفاده نمائیم و آنها را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهیم، در حقیقت قیمت زمین از این مدل سرمایه گذاری برای ساخت پارکینگ حذف می شود و آن موقع ساخت پارکینگ عمومی به صرفه تر خواهد شد و شاهد استقبال بیشتر از این مدل سرمایه گذاری خواهیم بود.
رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه می دهد: البته پارکینگ های مکانیزه نیز عملکرد خوبی داشتند که در یک دوره بصورت مطلوب به آنها پرداخته شد؛ اما متاسفانه دیگر توسعه نیافتند. در صورتیکه پارکینگ های مکانیزه قابلیت این را دارند که در زمینهای کوچک ظرفیت های بالایی را ایجاد کنند و استفاده از این نوع پارکینگ ها در طرح درحال بررسی، مورد توجه قرار خواهد گرفت.
تشکری هاشمی با اشاره به مساله کسری پارکینگ ساختمان ها ادامه می دهد: بایستی با اتخاذ شیوه های شهرسازی و ارائه بسته های تشویقی فضایی را فراهم نماییم که ساختمان ها پارکینگ واحدهای خودرا تامین کنند، بطورمثال اگر بشود طبقات منفی 2 و پایین تر را با سطح اشغال صد درصد و با ارتفاع بیشتر داشته باشیم می توانیم این مشکلات را نیز حل نماییم. البته مشاورین و کارشناسان به همراهی تیم های تخصصی درحال تلاش هستند که طرح قابل قبولی برای حل مشکل پارکینگ در تهران تدوین کنند تا بتوان نیازهای مردم را مرتفع کرد.
وی در پاسخ به این پرسش که پروژه ساخت پارکینگ های عمومی و طبقاتی در تهران نیمه کاره مانده است، می افزاید: وضعیت مالی شهر به شکلی است که ما پروژه های با اولویت تر شهر را در دستور کار قرار دادیم و باید منابع موجود را در جایگاه های مناسب تر هزینه نماییم اما از سویی دیگر معتقد هستیم اگر زمینه سرمایه گذاری بخش خصوصی و توجه به سود عادلانه مورد توجه قرار گیرد بجای اینکه شهرداری در هر محله و نقطه پارکینگ بسازد، بخش خصوصی می تواند به آن کمک نماید در صورتیکه مگر شهرداری چقدر می تواند پارکینگ بسازد و برای مابقی نقاط شهر چه اتفاقی می افتد؟
رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران درباب پارک حاشیه ای نیز می گوید: در این طرح اتفاقا پارک حاشیه ای نیز سامان داده می شود و دیگر اینطور نخواهد بود که فضای پارک در تصرف مغازه داران و ادارات باشد و مابقی مردم از این فضا محروم شوند و می توان با تجربه گذشته و اصلاح ضعف ها از پارک بانان نیز بهره برد تا امکان استفاده بهینه از پارک حاشیه ای فراهم گردد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا پارک بان ها باردیگر به سطح شهر برمی گردند؟، اظهار می کند: اینکه پارک بان ها برمی گردند یا کنترل مان هوشمند با بهره گیری از دوربین ها است باید در کارگروه بررسی شود؛ اما مساله اصلی این است که پارک حاشیه باید سامان بگیرد و در این طرحی که آماده خواهیم کرد بطور مفصل به همه ابعاد توجه شده و با همکاری دو معاونت حمل و نقل و شهرسازی در نظر داریم خلاءهای موجود را پر نماییم.
تشکری هاشمی در آخر تاکید می کند: تا پیش از اختتام سال امیدواریم طرح مذکور آماده شود و بتوانیم فضای پارک خودرو در تهران را ساماندهی نماییم.




1400/10/24
12:21:08
5.0 / 5
584
تگهای خبر: ترافیك , تكنولوژی , حمل و نقل , خودرو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
بیمه خانه Bime khane