معاون شهردار تهران:

انصافا این طرحها به نفع ثروتمندان است؟

انصافا این طرحها به نفع ثروتمندان است؟

به گزارش بیمه خانه معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران از تبلیغات سوء برخی رسانه ها به خصوص صدا و سیما و وارونه نمایی اهداف طرحی كه هدفش ایجاد عدالت و كاهش فشار به طبقه ضعیف و متوسط جامعه بوده است، انتقاد نمود.



به گزارش بیمه خانه به نقل از ایسنا، محسن پورسیدآقایی در «همشهری» نوشت: روز دوشنبه وقتی در راهپیمایی ۲۲ بهمن حضور پیدا كردم از حضور گسترده مردم واقعا ذوق زده شدم. این همه بزرگی از جانب مردمی كه بیشترین مشكلات اقتصادی را طی سال های اخیر داشته اند و در شرایطی كه حجم فشارهای خارجی بالاتر از همیشه است، بسیار آموزنده بود. حداقل پاسخ این همه پشتیبانی از نظام این است كه هرچه در توان داریم برای رفاه و سعادت این مردم به كار بگیریم.

از اتفاقات خوب این روز این بود كه در راه بازگشت، وقتی در مترو در لابه لای جمعیت فشرده مردم سوار قطار شده بودم، چند نفر كه من را شناخته بودند، اعتراض كردند كه چرا به چنین مردم قهرمانی فشار می آوریم و همه چیز را پولی كرده ایم؛ ازجمله اینكه چرا طرح ترافیك را پولی كرده ایم و چرا عوارض می گیریم و این فقط به نفع طبقه ثروتمند است و... البته در آن شلوغی مجالی برای پاسخ نبود، ولی متوجه شدم كه تبلیغات سوء برخی رسانه ها به خصوص صدا و سیما چقدر در ذهن و فكر مردم اثر گذاشته و طرحی را كه هدفش ایجاد عدالت و كاهش فشار به طبقه ضعیف و متوسط جامعه بوده است، وارونه جلوه داده اند و البته متوجه نقص بزرگ كار خودمان شدم كه نتوانسته ایم اهداف این طرح ها را به درستی برای مردم تشریح نماییم. بطور قطع تا مردم همراه نشوند، نمی توان چنین طرح هایی را پیش برد. بنابراین واجب دیدم كه باردیگر درباره اهداف اجرای طرح های ترافیكی جدید توضیح بدهم.

تا سال قبل در طرح ترافیك مردم دو دسته بودند. عده ای كه اغلب خواص بودند و طرح ترافیك سالانه را با قیمتی نزدیك به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می خریدند (متوسط روزانه ۸ هزار تومان؛ هرچند كه عده زیادی از آنها از تمام روزهای سال استفاده نمی كردند و عملا برای آنها خیلی بیشتر تمام می شد) و عده ای از مردم عادی مانند مسافركش های شخصی و بیماران كه اگر لازم بود وارد طرح شوند باید روزانه طرح می خریدند، آن هم به قیمت ۴۰ هزار تومان. تنها كاری كه ما كردیم، این بود كه گفتیم همه مانند هم باشند و با یك منطق طرح ترافیك بگیرند. هزینه آنرا هم از روزانه ۴۰ هزار تومان رساندیم به متوسط ۲۰ هزار تومان. بنا بر این هم درآمد شهرداری از ۳۷۰ میلیارد تومان در سال قبل به ۲۷۰ میلیارد تومان امسال كاهش پیدا كرد. حالا این به نفع طبقه ضعیف و متوسط بوده است یا به نفع ثروتمندان؟

در دریافت عوارض از متخلفین طرح زوج و فرد هم معتقدیم كه آنچه به درد مردم شهر می خورد، عوارض است نه جریمه. جریمه چه فایده ای برای آحاد مردم دارد؟ اصولا جریمه برای پیشگیری از تخلف افراد وضع می شود، نه حل مشكل سایر مردم. در حالیكه عوارض صرف توسعه حمل ونقل عمومی مردم می شود. پس چرا نباید از افرادی كه در ایام مخالف پلاك خود وارد محدوده زوج و فرد شده و به حق مردم دیگر تعرض كرده اند و با ایجاد آلودگی و ترافیك سلامت دیگران را به خطر انداخته اند، هزینه عارضه ای را كه به شهر وارد كرده اند، بگیریم و خرج تسهیل تردد مردمی نماییم كه از خودروی خود استفاده نكرده اند؟ همین الان اگر این گروه نیمی از بدهی عوارض خویش را بدهند، می توانیم فورا ۱۰۰ دستگاه اتوبوس بخریم. حالا منصفانه قضاوت كنید؛ این به نفع طبقه ضعیف و متوسط است یا به نفع ثروتمندان؟

در طرح سال آینده هم برای محدوده زوج و فرد ضمن دادن آزادی عمل بیشتر به مردم در انتخاب روزهای تردد (۲۰ روز در هر فصل بدون در نظر گرفتن پلاك) هزینه روزهای مازاد بر آنرا نسبت به سال جاری كمتر از نصف كرده ایم. یعنی برای روزهای مازاد، به جای عوارض طرح ترافیك و جریمه، كافی است تا نصف هزینه طرح ترافیك را پرداخت كنند و تا یك ماه هم فرصت داده شده كه اگر عوارض خویش را پرداخت كردند، دیگر جریمه نشوند. انصافا، این بیشتر به نفع طبقه ضعیف و متوسط خواهد بود یا به نفع ثروتمندان؟

بنده باور دارم كه برای اصلاح امور باید اعتماد عمومی را بازگردانیم. اگر لازم است بارها و بارها با مردم سخن بگوییم و درددل آنها را بشنویم و نهایتا شجاعانه تصمیمی بگیریم كه نفع اكثریت جامعه در آن باشد.




1397/11/26
20:51:50
5.0 / 5
4868
تگهای خبر: ترافیك , حمل و نقل , شهرداری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱
بیمه خانه Bime khane