كاهش بیش از 30 درصدی غلظت تركیبات آلی فرار خصوصا بنزن در هوای تهران

كاهش بیش از 30 درصدی غلظت تركیبات آلی فرار خصوصا بنزن در هوای تهران

به گزارش بیمه خانه كارشناس واحد راهبری و نگهداری شركت كنترل كیفیت هوای تهران اظهار داشت: بررسی داده های فصلی سال قبل با زمان مشابه در بهار و تابستان امسال، گویای كاهش بیش از 30 درصدی غلظت تركیبات آلی فرّار خصوصاً بنزن در تهران است و بیشترین میزان غلظت، انتشار و حضور این آلاینده ها در ماه های گرم سال و در مناطق پر تردد شهری نظیر بزرگراه ها و تقاطع های پر رفت و آمد است.


به گزارش بیمه خانه به نقل از ایسنا، حسین حسن خانی با بیان اینکه کاهش قابل ملاحظه غلظت آلاینده های ترکیبات آلی فرّار بخصوص بنزن در سه ماهه اول سالجاری مشهود بود، اظهارکرد: با استناد به آمار و اطلاعات سازمان هواشناسی در خصوص افزایش بارش ها و کاهش دما در این بازه زمانی، می توان اظهار داشت که این عامل، تاثیر زیادی بر کاهش غلظت این نوع آلاینده ها گذاشته است.
به گزارش روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران این کارشناس شرکت کیفیت هوای تهران در انتها درباره آلاینده «تولوئن» هم تصریح کرد: استاندارد و حد آستانه مجاز برای آلاینده تولوئن در هوای محیطی وجود ندارد اما مقایسه ای کمیتی از غلظت های این آلاینده نشاندهنده ارتباط افزایش ترکیبات آلی فرار با تغییرات صعودی حجم ترافیک شهری است.

حسین شهیدزاده - مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران - هم با اشاره به اینکه یکی از آلاینده های مهم تهران ترکیبات آلی فرّار است که بر اثر احتراق ناقص سوخت در وسایل نقلیه و تبخیر بخارات بنزین بخصوص در پمپ بنزین ها و خودرو ها ایجاد می شود، اظهارکرد: ترکیبات آلی فرّار شامل بنزن، تولوئن، اتیل بنزن و زایلن می شود و به علت انتشار از خودرو ها و برخی صنایع در هوای آزاد تنفسی تهران و سایر کلانشهرها وجود دارد.

به گفته وی، اثرات تنفس طولانی مدت ترکیبات آلی فرّار می تواند خطرناک باشد و سبب مبتلا شدن بیماری های مختلف همچون انواع سرطان ها شود. ازاین رو بررسی مداوم آنها در هوای محیط های شهری لزوم دارد.

شهیدزاده در ادامه با اشاره به اینکه ترکیبات آلی فرّار ترکیبات بسیار متنوعی هستند که در همه جا پراکنده شده اند و بعضی از آنها به صورت طبیعی وجود دارند و برخی هم به دست انسان ایجاد می شوند، اظهار نمود: برای مثال خیلی از رنگ های شیمیایی، عطرها و مواد بودار از ترکیبات آلی فرّار تشکیل شده اند. این ترکیبات در جو هم به صورت بخار هستند و بعنوان آلاینده در نظر گرفته می شوند.

وی با اشاره به اینکه ترکیبات آلی فرّار در تشکیل آلاینده های ثانویه مانند ازن سهم زیادی دارد، خاطرنشان کرد: سرچشمه اصلی بنزن و سایر ترکیبات آلی فرٌار در مناطق شهری، منابع آلاینده متحرک مانند خودرو ها و بزرگترین منبع این آلاینده ها هم خودرو های بنزینی هستند همینطور تحقیقات سال های گذشته در شرکت کنترل کیفیت هوا، پمپ بنزین ها را بعنوان منابع ساکن و ثابت تولید و انتشار این آلاینده به صورت محلی معرفی کرده است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تاکید بر اینکه طی سال های اخیر با سنجش آلاینده بنزن در نقاط مختلف تهران به نتایج قابل توجهی رسیده ایم، خاطرنشان کرد: آنالیز نتایج غلظت آلایندهای پایتخت، نشان دهنده تغییرات غلظت آلاینده بنزن متناسب با تغییرات حجم ترافیک، شرایط جوی و موقعیت مکانی است.





منبع:

1399/07/27
21:15:12
5.0 / 5
438
تگهای خبر: ترافیك , خودرو , شركت , كارشناس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
بیمه خانه Bime khane