پیشنهاد ستاد معاینه فنی برای تعیین فرسودگی خودرو های فرسوده

پیشنهاد ستاد معاینه فنی برای تعیین فرسودگی خودرو های فرسوده

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو های شهر تهران با اشاره به اینكه تعریف خودروی فرسوده نسبت به گذشته تغییر كرده است، اظهار داشت: به جهت اینكه بتوانیم شرایط ایمنی و آلایندگی را لحاظ نماییم می توانیم با انجام معاینه فنی بیشتر این شرایط را داشته باشیم و این به آن معنا نیست كه معاینه فنی می تواند خودروی فرسوده را تشخیص دهد و اگر خودرو توانست معاینه فنی بگیرد دیگر فرسوده نیست.


به گزارش بیمه خانه به نقل از ایسنا، حسین مقدم با اشاره به اینکه حدودا ۳۰۰ هزار خودروی فرسوده در تهران وجود دارد، اظهار داشت: این تعداد تنها ۱۰ درصد خودرو های تهران است و با عنایت به این که در چند سال گذشته هم خودرو های فرسوده کمتری اسقاط شدند بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار خودروی فرسوده در تهران در حال تردد هستند.

وی درباره شرایطی که سبب فرسوده شناخته شدن یک خودرو می شود، اضافه کرد: خودروی فرسوده در قوانین بالادستی ایران بر اساس سن مشخص می شد و به تازگی آئین نامه اجرایی ذیل ماده ۸ قانون هوای پاک که خودرو ها را بر مبنای سن، فرسوده اعلام نموده بود، توسط دیوان عدالت اداری با استعلامی که از فقهای شورای نگهبان گرفته شده لغو و مقرر شد سازمان حفاظت باردیگر در مورد خودرو های فرسوده اظهار نظر کنند که در این راستا ما هم پیشنهاداتی داده ایم.

مقدم افزود: آئین نامه جدید در سازمان حفاظت از محیط زیست در حال تدوین است و پیشنهاد ما این است که با عنایت به شرایط کنونی کشور که ما نمی توانیم خودرو ها را بر مبنای سن و پیمایش آنها فرسوده نماییم و شاید جایگزینی خودرو های نو کار دشواری شده است، یکی از روش هایی که می شود این شرایط را گذراند این است که تعدد دفعاتی که مقرر است خودرو در یک سال معاینه شود برای خودروهایی که از نظر سن قبلا فرسوده تلقی می شدند افزایش یابد تا به این شکل اطمینان نسبی ایمنی و حداقل آلایندگی خودرو های فرسوده را تا اتمام این دوره و جایگزینی خودرو های نو لحاظ کرد.

وی درباره معاینه فنی خودرو های فرسوده، خاطرنشان کرد: طبق آئین نامه قبلی که سن برای خودرو های فرسوده لحاظ شده بود برای خودرو های عمومی تعداد دفعاتی که معاینه فنی باید صورت گیرد ۴ بار در سال است. به جهت اینکه بتوانیم شرایط ایمنی و آلایندگی را لحاظ نماییم می توانیم با انجام معاینه فنی بیشتر این شرایط را داشته باشیم. این به آن معنا نیست که معاینه فنی می تواند خودروی فرسوده را تشخیص دهد و اگر خودرو توانست معاینه فنی بگیرد دیگر فرسوده نیست.
به قول مقدم، فرسودگی اساسا تعریف دیگری دارد ولی اگر یک خودرو به صورت مستمر در یک سال بتواند معاینه فنی بگیرد می توان اینطور تلقی نمود که حداقل های ایمنی و آلایندگی برای خودرو را دارد. پیشنهادی که مشخصا در حوزه معاونت حمل و نقل شهرداری تهران در حال کارشناسی شدن است این است که با عنایت به این که از سال ۹۵ نتوانستیم فاز سوم طرح کاهش را اجرایی نماییم تا خودرو های فرسوده در محدوده طرح کاهش تردد نکنند، پیشنهاد می دهیم که اگر خودروهایی که سن بالایی دارند بتوانند با تعمیرات و تغییرات در سیستم موتور معاینه فنی برتر دریافت نمایند مجاز باشند در محدوده طرح کاهش تردد کنند.

وی ادامه داد: آئین نامه های اجرایی بر این مبنا است که با عنایت به شرایط نوشته شود پس می توان گفت خودرو های فرسوده ای که بتوانند معاینه فنی برتر از مراکز مجاز تهیه کنند مجاز به تردد در محدوده طرح کاهش خواهند بود.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو های شهر تهران با اشاره به اینکه معاینه فنی بر دو اساس تشکیل شده است، اظهار نمود: یکی بحث ایمنی در تردد و دوم بحث آلودگی و کنترل آلایندگی و انتشار سطح آلایندگی خروجی از اگزوز است. سیستم ها ۱۰۰ درصد مکانیزه است و در یک سامانه یکپارچه ملی این سیستم ها فعال اند و چه دورترین نقطه از پایتخت و چه پایتخت، همگی اطلاعات را در این سامانه ذخیره می کنند. هرکدام از آزمون ها اگر به درستی اجرا نشود یا از حدود مجاز اعلامی فراتر رود بطور قطع نمی تواند گواهی معاینه فنی دریافت کند.

وی در مورد نظارت بر مراکز معاینه فنی، بیان نمود: نظارت بر مراکز معاینه فنی به عهده ستادهای معاینه فنی است که در تهران تشکیلات متمرکزی برای آن وجود دارد که ستاد معاینه فنی خودرو های تهران وظیفه نظارت و راهبرد اجرایی دارد.

مقدم که در یک برنامه تلوزیونی صحبت می کرد، درباره فعالیت مراکز معاینه فنی در دوران شیوع ویروس کرونا، اظهار داشت: علیرغم اینکه در انتهای سال قبل این بیماری منحوس به همه دنیا حمله کرد، خدمات ما از دوم فروردین ماه تابحال قطع نشده است و بیشتر از ۶۰۰ هزار دستگاه امسال پذیرش کرده ایم. به لطف خدا و سیاست های شهرداری تهران دستورالعمل های ابلاغی به شکل کامل اجرا شده و با خرسندی اعلام می کنم که حتی یک نفر از همکارانی که در صف به صورت آزمونگر در محل اجرای معاینه فنی هست تابحال به این بیماری مبتلا نشده اند.
وی اظهار نمود: البته همکارانی هستند که در ستاد حضور دارند و متاسفانه مبتلا شدند. نظافت سطوح به شکل مستمر، فاصله گذاری اجتماعی، در اختیار قرار دادن وسایل بهداشتی به همکارانمان و... از نکاتی بود که به آن توجه شده است.




1399/05/14
14:20:03
5.0 / 5
2061
تگهای خبر: حمل و نقل , خدمات , خودرو , دستورالعمل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
بیمه خانه Bime khane