یك كارشناس حوزه شهری تاكید كرد

اصلاح ساختار شهرداری از شركت ها و سازمان هایش آغاز شود نه معاونت ها

اصلاح ساختار شهرداری از شركت ها و سازمان هایش آغاز شود نه معاونت ها

یك كارشناس حوزه شهری با تاكید بر اینكه باید اصلاح ساختار سازمانی از شركت ها و سازمان های شهرداری آغاز شود، اظهار داشت: حذف و ادغام معاونت ها موضوع اساسی اصلاح ساختار شهرداری نیست.


علی نوذرپور در گفت و گو با ایسنا، درباره روند اصلاح ساختار سازمانی شهرداری تهران، اظهار داشت: ساختار سازمانی شهرداریها به سبب ماده ۴۵ قانون شهرداری ها برای ساختار اصلی و ماده ۸۴ برای سازمانها و شرکتهای وابسته است که اصلاح ساختار آنها باید صورت گیرد.
وی ادامه داد: وزارت کشور برای همه شهرها، ساختار سازمانی و چارچوب آنرا تعریف کرده است و بعد از ابلاغ، روند اجرای آن در شهرداریها شروع شد اما در قوانین فعلی شهرداری تهران مستثنی شده است، پس اصلاح ساختارهایی که در وزارت کشور انجام شد برای تهران اجرا نشد. در این اصلاح ساختار برای کلانشهرها نهایتا شش معاونت در نظر گرفته شده است و نهایتا برای شرکتها و سازمان های وابسته نیز ۱۴ شرکت و سازمان در نظر گرفته است.
نوذرپور افزود: در شهرداری هایی همانند کرج، شیراز و... برخی سازمان و شرکتها در هم ادغام و یا منحل شدن اما تهران به سبب قانون در سال ۱۳۵۵ استثنا و مقرر شد شورای شهر تهران با تایید سازمان اداری استخدامی کشور این چارچوب و ضوابط اصلاح ساختار سازمانی را مشخص نماید.
این کارشناس شهری اشاره کرد: البته در مورد تهران مطالعات مفصلی توسط مرکز مطالعات شهر تهران در دوره گذشته مدیریت شهری انجام شده و چارچوب هایی نیز مشخص شده است اما در دوره جدید، مدیریت شهری ابتدا به سراغ تعیین تکلیف معاونت ها آمده اند، بدون اینکه درباره تعداد دقیق معاونت ها و چرایی تعداد مشخص شود در حقیقت استنادی هم برای حذف و ادغام معاونتها اعلام نشد.
نوذرپور در ادامه صحبتهای خود با تاکید بر اینکه مقدم بر ادغام معاونتها بحث تدوین مقررات و ضوابط اصلاح ساختار باید مورد توجه قرار گیرد اضافه کرد: این کار بتازگی در شورای شهر تهران انجام شده اما درحالی که باید اول این ضوابط تدوین و سپس اصلاح صورت گیرد. شهرداری برمبنای ضوابط تدوین شده پیشنهادی به شورا برای اصلاح ساختار ارائه کرده که در حال رسیدگی است.
این کارشناس شهری اضافه کرد: اعتقادم این است که ما در معاونتها مسئله اساسی نداریم. در همه شهرداری ها ۶ معاونت داریم اما در مشهد ۷ تا شده در حقیقت یکی از معاونت ها را به سازمان تبدیل نموده اند اما رئیس سازمان مستقیم با شهردار کار می کند و تهران دو معاونت بیشتر از مشهد دارد ولی جمعیت این شهر با تهران قابل قیاس نیست هرچند افزایش جمعیت دلیل افزایش تعداد معاونتها نیست ولی دو معاونت بیشتر موضوع غریبی نیست.
نوذرپور افزود: اساسا درست نبود شورا و شهرداری تهران در این شرایط بدهی های مالی به سمت کاهش و ادغام معاونت ها حرکت کند؛ در شرایطی که خیلی از اقدامات سنوات گذشته سبب تشکیل دیون برای شهرداری شده؛ اقداماتی مثل دریاچه چیتگر که در گذشته انجام شده و ساخت آن پای مدیران قبلی نوشته شده ولی دیون آن هنوز در دوره فعلی باید پرداخت گردد.
وی اشاره کرد: اگر در کشورمان مقرراتی درباره ورشکستگی شهرداریها بود که در بسیاری کشورهای دنیا هست باید در ابتدای کار شهردای تهران در این دوره ورشکسته اعلام می شد چونکه بودجه شهرداری ۲۰ هزار میلیارد تومان و بدهی آن ۶۸ هزار میلیارد تومان یعنی سه برابر بودجه بود در چنین شرایطی شهرداری ورشکسته است اما چون چنین قانونی وجود ندارد این مساله مطرح نیست؛ البته وزارت کشور و یا شهرداری که عضو کمیسیون کلان شهرها است می تواند لایحه ورشکستگی را ارسال نماید تا ضوابط ورشکستگی مشخص شود.
این کارشناس شهری اشاره کرد: با تصویب چنین قانونی شهرداری ها مجاز نخواهند بود تا برای سال های بعد خود بیش از اندازه معمول دیون ایجاد کنند، اساسا در این شرایط مدیریت شهری با دغدغه و چالش حذف پستها تعدیل نیرو وادغاو نباید مواجه باشد، الویت در اصلاح ساختار، سازمان ها و شرکت های وابسته هستند که هم اکنون ۴۴ سازمان و شرکت نسل اولی در شهرداری تهران موجود است که اساسنامه آنها به تایید رسیده است و ذیل هر یک از آنها شرکت های تابعه ای وجود دارند که گاهی در آنها موازی کاری نیز مشاهده می شود.
نوذرپور اضافه کرد: برای تهران می توان حدود ۲۰ شرکت و سازمان یعنی ۶ عدد بیشتر از ۱۴ شرکت اعلامی وزارت کشور برای سایر شهرداریها در نظر گرفت، بهتر است اصلاح ساختار از این حوزه آغاز شود چونکه بیش از نیمی از هزینه ها توسط این شرکتها و سازمانها به وجود می آید و درصد کمی از درآمدها توسط آنها حاصل می شود.
وی افزود: معاونتها مساله اصلی اصلاح ساختار شهرداری تهران نیستند، قسمتی از افرادی که در سنوات گذشته جذب شهرداری تهران شدهاند در مقاطع تحصیلی مختلف چون دیپلم و فوق دیپلم که توسط مراکز علمی و کاربردی و دانشگاه های غیر معتبر وارد مجموعه شهرداری تهران شدند در صورتیکه امروز افرادی فارغ التحصیل دانشگاه شریف و تهران هستند اما جا برای جذب آنها نیست؛ در چنین شرایطی بدنه چاق با کیفیت پایین نمی تواند چابکی مناسب داشته باشد، پس برمبنای تصمیم شورا در دو سال نخست دوره تعدیل و جایگزینی نیرو انجام شد و بهتر است تا زمان باقی است جایگزینی نیروی جوان، با انگیزه و با تحصیلات در رابطه با نیرو بی کیفیت صورت گیرد.
این کارشناس شهری اشاره کرد: برخی وظایف در شهرداری تهران انجام می شود که ساختار مناسب برای آن وجود نداد مثلا در موضوع گردشگری چنین است، باید در اصلاح ساختار این موارد را مدنظر قرار دهیم یا جز اصول سازمانی است که وقتی سازمان و یا شرکتی تشکیل می شود برای انجام وظایف آن سازمان و شرکت باردیگر در بدنه اصلی تشکیلات دیگری نباید داشته باشیم همانند سازمان املاک و مستغلات که در هر منطقه شهرداری نیز اداره املاک و مستغلات تشکیل شده است، پس می توان در گام نخست اصلاح ساختار، این اشکالات ساختاری مرتفع شود.



1399/04/13
12:32:20
5.0 / 5
475
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
بیمه خانه Bime khane