معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران خبر داد

احتمال باز شدن یك لاین زیرگذر گیشا در پیك ترافیك

احتمال باز شدن یك لاین زیرگذر گیشا در پیك ترافیك

به گزارش بیمه خانه معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از افتتاح زیرگذر استاد معین در دهه فجر و افتتاح زیرگذر گیشا تا آخر سال اطلاع داد.


به گزارش بیمه خانه به نقل از ایسنا، بامداد امروز معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران به همراه رئیس مركز ارتباطات از پروژه گیشا و استادمعین بازدید كردند و در این بازدید صبحگاهی كه از ساعت ۷ بامداد امروز (پنج شنبه) انجام شد، صفا صبوری دیلمی - معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران به تشریح پروژه گیشا پرداخت و اظهار داشت: در بررسی پروژه گیشا مشخص شد كه اگر بخواهیم پروژه زیرگذر گیشا را بر مبنای همان طراحی های اولیه ای كه در دوره مدیریت قبلی انجام شده، بسازیم بطور قطع با مشكلات ترافیكی عدیده ای مواجه خواهیم شد و كیفیت زندگی در گیشا بطور قطع كاهش خواهد یافت.
صبوری دیلمی اظهار داشت: اگر می خواستیم كه پروژه زیرگذر گیشا را به همان شیوه قدیمی تكمیل نماییم می بایست یك خندق به عمق ۲۰ متر ایجاد می كردیم تا بعنوان دهانه خروجی و ورودی تونل از آن استفاده می شد و این در حالی بود كه دو لاین از بزرگراه چمران و همینطور دو لاین از زیرگذر به خیابان گیشا وارد می شد و این در شرایطی است كه در خیابان گیشا تنها دو لاین حركت وجود دارد و اگر این پروژه را تغییر نمی دادیم شاهد ترافیك شدید در ورودی به گیشا بودیم؛ بگونه ای كه ترافیك آن حتی تا بعد از تونل هم پس می زد و كیفیت زندگی در منطقه گیشا را با مشكلات عدیده ای مواجه می كرد.
وی با اشاره به اینكه ۱۰ مشكل تداخل دسترسی ها در محدوده گیشا احصا شد، اظهار داشت: فقدان ایمنی عابران پیاده برای عبور از عرض جلال آل احمد، مقابل خیابان كاردان و كوی نصر همچون این مشكلات بود و این در حالی بود كه تداخل حركت وسایل نقلیه برای حركت گردش به چپ، تلاقی سه مسیر راست گرد زیرگذر، راست گرد هم سطح و دوربرگردان ابتدایی كوی نصر و همینطور شیب زیاد رمپ غربی زیرگذر جلال آل احمد، حذف فضای سبز به دلیل امتداد زیرگذر، كاهش عرض عبوری مسیر شرق به غرب، ایجاد قوس مضاعف جزیره میانی، تخریب منظر شهر و نارضایتی شهروندان و همینطور سربار هزینه ها و افزایش زمان اجرا همچون ۱۰ مشكل احصا شده طرح قبلی بود كه بر همین مبنا تلاش كردیم نسبت به اصلاح پروژه زیرگذر گیشا اقدام نماییم.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران اضافه كرد: به جای ورود خودرو ها از پنج خط عبوری به خیابان گیشا كه تنها دو خط عبوری دارد تلاش كردیم ورود زیرگذر به گیشا را قطع نماییم، اما به جای آن دوربرگردان غیرهم سطح مقابل بوستان گفتگو ایجاد نماییم تا علاوه بر اینكه افرادی كه می خواهند به گیشا شمال دسترسی پیدا كنند هم بتوانند از این دوربرگردان استفاده كنند. همینطور خروجی تقاطع غیرهم سطح بر روی خیابان گیشا ترافیك مضاعفی ایجاد نمی كند و این مساله سبب افزایش رضایت مردم می شود كه هم اكنون تجهیز كارگاه ساخت تقاطع غیرهم سطح گیشا در حال انجام می باشد.
صبوری دیلمی با تاكید بر اینكه در مهندسی ارزش پروژه، پروژه را ۶۰ میلیارد تومان ارزان تر كردیم، اظهار داشت: بر همین مبنا پروژه گیشا با مبلغ ارزان تری ساخته خواهد شد. هر چند كه متأسفانه برخی ها عنوان كردند كه شهرداری تلاش دارد با كوچك كردن حجم پروژه كار را زودتر تمام كند تا به انتخابات مجلس برسد، اما باید این مورد را رد كنم و بگویم كه تغییر پروژه گیشا به شدت مورد موافقت پلیس راهور هم قرار گرفته است؛ چون كه بطور قطع اجرای اصلاحات انجام شده سبب افزایش كیفیت زندگی در گیشا می شود.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران اضافه كرد: بعد از ایجاد تغییرات در پروژه زیرگذر گیشا ایده ای عرضه شده در خصوص اینكه یك پلازا در ابتدای گیشا ایجاد شود تا بتوانیم با ایجاد مسیرهای دوچرخه و پیاده زندگی را در گیشا تقویت نماییم.
وی با اشاره به اینكه ایده ای مطرح گردیده است كه باند غربی گیشا را به پیاده راه به شرطی كه اتصال از بالای گیشا وصل شود، ایجاد نماییم، اظهار داشت: همینطور از آنجایی كه در راه غرب به شرق ترافیك شدیدی هم اكنون وجود دارد پیشنهاد شده است از آنجایی كه مسیر غرب به شرق زیرگذر گیشا آماده است و حتی آسفالت هم شده این مسیر در ساعات پیك ترافیك به صورت موقت و تنها برای سه الی چهار ساعت باز شود تا مردم از این مسیر استفاده كنند كه در صورت باز شدن مسیر غرب به شرق زیرگذر گیشا علاوه بر حل مشكلات ترافیكی، مردم می توانند هر روز شاهد فعالیت شهرداری هم باشند؛ هر چند كه بطور قطع در مواقع بارندگی و یا در مواقعی كه پیك ترافیك وجود ندارد، این دسترسی بسته خواهد شد تا كارگران بتوانند بهتر فعالیت خویش را ادامه دهند.
صبوری دیلمی با اشاره به اینكه یك لوله آب ۱۲۰۰ و یك لوله ۱۸۵۰ كه لوله آب مركزی بود و همینطور قنات دانشگاه تهران در راه ساخت پل گیشا قرار داشت، اظهار داشت: به علت آنكه بتوانیم این مشكلات را پشت سر بگذاریم، نسبت به تغییرات مهندسی اقدام كردیم؛ بگونه ای كه با فاصله پنج الی شش متر از روی لوله آب و قنات دانشگاه تهران عبور كردیم و حتی برای محافظت از لوله آب ۱۸۵۰ یك روكش بتنی هم برای آن ایجاد كردیم و این در شرایطی است كه اگر می خواستیم این لوله های آب یا مسیر قنات را تغییر دهیم، برآورد شده بود كه می بایست ۴۰ میلیارد تومان هزینه می كردیم كه این مساله هم مرتفع شد.
وی در پاسخ به این سؤال كه با راه اندازی زیرگذر گیشا چند درصد ترافیك كاسته می شود، اظهار داشت: بیشتر از ۳۰ سال پل گیشا فعال بود و دو لاین عبوری داشت كه حالا با برداشتن پل و ایجاد زیرگذر، لاین عبوری به سه لاین رسیده است و افتتاح گیشا در بهبود این نقطه ترافیكی موثر است و ترافیك را سرعت می دهد، اما معضل ترافیك را حل نمی كند؛ بلكه گره ترافیكی یك نقطه را حل می كند.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به اینكه ما آمار پیك ترافیك عصرگاهی محدوده گیشا را احصا كردیم و بطور قطع پس از افتتاح زیرگذر هم باردیگر آمارگیری در این حوزه انجام می شود، اظهار داشت: خاكبرداری پروژه گیشا انجام شده و حتی یك لاین هم آسفالت شده است و قولی داده بودیم كه این زیرگذر را تا آخر سال افتتاح نماییم و با عنایت به اقدامات انجام شده این پروژه مهم تا آخر سال اجرایی می شود و پل سبز زندگی هم در سال ۹۹ باردیگر به محل خود بازمی گردد.
صبوری دیلمی درباره گلایه اهالی گیشا از حذف دسترسی زیرگذر به این محله اظهار داشت: گیشا یك محله بن بست بود كه انتهای آن به تپه های شمال تهران متصل می شد و یك منطقه مسكونی پرارزش بود، اما كم كم با ساخت بزرگراه حكیم و شیخ فضل الله به گیشا ورودی هایی داده شد و كلا سبك منطقه عوض شد و می بینیم كه متأسفانه در زمان هایی كه ترافیك در بزرگراه های اطراف گیشا تشدید می شود، این منطقه به محل عبور ترافیك تبدیل می شود و كلا كیفیت زندگی در این محله به علت ورودی و خروجی های مختلف تغییر كرده است و ما تلاش داریم وضع گیشا را به شرایط قبلی بازگردانیم و طراحی پروژه ها بگونه ای باشد كه كیفیت زندگی در گیشا را افزایش دهد و تلاش می نماییم حداقل از پایین ورودی به گیشا كمتر باشد و بنابراین پل سبز زندگی و پلازای گیشا را طراحی كردیم تا كیفیت زندگی به گیشا بازگردد.
وی با اشاره به اینكه اگر دسترسی زیرگذر به گیشا ایجاد می شد دقیقا مشكل ترافیكی ورودی نیایش به پاك نژاد هم ایجاد می شد، اظهار داشت: در مورد ورودی نیایش به پاك نژاد كه این پروژه ساخته شده است ما نمی توانستیم كاری نماییم، اما حالا كه می توانیم نسبت به اصلاح پروژه هایی كه می سازیم بازبینی داشته باشیم و ما در جریان نگرانی و دغدغه اهالی گیشا هستیم و مقرر است طی سلسله گفت وگوهایی كه با آنها خواهیم داشت، علاوه بر تشریح ابعاد مختلف این پروژه به آنها توضیح دهیم كه چرا این پروژه تغییر كرده است.
در ادامه معاونین شهردار تهران از پروژه زیرگذر استادمعین هم بازدید كردند و معاون فنی و عمرانی در تشریح خصوصیت های این پروژه اظهار داشت: پروژه زیرگذر استادمعین از نظر مهندسی برای ما بسیار پرارزش است؛ چون كه در حالی زیرگذر استادمعین را ساختیم كه از زیر خیابان آزادی به فاصله چهار متر و با فاصله نیم متر از روی مترو آزادی رد شدیم واز نظر فنی و مهندسی این پروژه بسیار پیچیده بود چون كه از روی مترو در حال حركت و از زیر خیابان شلوغ آزادی پروژه را عبور دادیم.
وی با اشاره به اینكه زیرگذر استادمعین از سال ۹۴ آغاز شد، اما از سال ۹۴ تا ۹۶ تنها ۱۶.۷ درصد پیشرفت فیزیكی داشت، اظهار داشت: زمانی كه این پروژه را به ما تحویل دادند، پروژه استادمعین تعطیل شده بود و ما به صورت شبانه روزی آنرا انجام داده ایم؛ بگونه ای كه هم اكنون پیشرفت فیزیكی این پروژه ۸۵ درصد است و همان گونه كه قول داده بودیم این پروژه در دهه فجر افتتاح می شود.
وی با اشاره به اینكه در این پروژه ارزیابی ها نشان داد كه حركت خودرو ها به سمت شمال زیرگذر كیفیت زندگی مردم را خدشه دار می كند، اظهار داشت: بنابراین تغییراتی در این پروژه ایجاد كردیم و احیانا یك طرف از این پروژه را برای عبور عابران و دوچرخه ها اختصاص می دهیم و یك لاین را هم به عبور خودرو ها اختصاص خواهیم داد.
وی اظهار داشت: طرشت یك محله مسكونی خلوت است كه اگر مسیر شمال به جنوب زیرگذر هم به خودرو ها اختصاص داده شود، موقعی كه در بزرگراه یادگار و سعیدی ترافیك باشد مردم از محله طرشت بعنوان راه فرار استفاده می نمایند و كیفیت زندگی مردم كاسته می شود. بنابراین بهتر می شود اگر ماشین ها در زیرگذر استادمعین به سمت شمال حركت نكنند و این مسیر به تردد عابران و دوچرخه ها اختصاص پیدا كند و این در شرایطی است كه تلاش داریم بر روی پروژه استادمعین، پلازای فرهنگی ایجاد نماییم تا این پلازا با باغ های اطراف طرشت یادآور باغ های گذشته طرشت باشد.
به قول وی، ۵۰ میلیارد تومان هزینه راه اندازی زیرگذر استادمعین بوده است.



1398/09/14
13:16:21
5.0 / 5
2967
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱
بیمه خانه Bime khane